◄ دلیل توقف عملیات جابهجایی مسافر در مسیر دریایی ایران-عمان
16 آذر سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد عملیات جابهجایی مسافر در مسیر دریایی «چابهار - مسقط» از پایان آذر ماه 98 مجدداً آغاز میشود اما پیشبینیها در این مورد درست پیش نرفت و این مسیر دریایی نتوانست رونق بگیرد.

16 آذر سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد «عملیات جابهجایی مسافر در مسیر دریایی «چابهار - مسقط» از پایان آذر ماه 98 مجدداً آغاز میشود» اما پیشبینیها در این مورد درست پیش نرفت و این مسیر دریایی نتوانست رونق بگیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، محمد اسلامی در آن زمان، در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در سال ۹۶ ، کشتی مسافری بین چابهار و مسقط تردد میکرد اما متوقف شد که با هماهنگی انجام شده و انعقاد قرارداد توسط سازمان بنادر و دریانوردی، از پایان آذر ماه امسال کشتیهای مسافری در این مسیر عملیات جابهجایی مسافر را آغاز خواهد کرد.
اسلامی تصریح کرد: تاکید بر این است که مسافرت دریایی تسهیل و تسریع شود، چراکه با ظرفیت موجود میتوان بین بنادر ایران و کشورهای همسایه مسافرت دریایی داشت.
وی اضافه کرد: مدرنترین ترمینال مسافربری دریایی کشور با برخورداری از به روزترین تجهیزات در بندر چابهار ایجاد شده است، در هیچ نقطهای از کشور ترمینال مسافری با این مشخصات وجود ندارد.
مسافرت دریایی مقرون به صرفه نیست
به گزارش تین نیوز، اما پیشبینیها در مورد آغاز عملیات جابهجایی مسافر در مسیر دریایی «چابهار - مسقط» از پایان آذر ماه 98 درست پیش نرفت به گونهای که در تاریخ 9 دی ماه سال گذشته خبری در ایسنا منتشر شد که در آن مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اینکه قبلاً سفرهای دریایی از ایران به 2 کشور «قطر» و «عمان» نیز انجام میشد که اکنون حرکت کشتیها در این مسیرها متوقف شده است، گفت: علت این مسئله بیشتر مقرون به صرفه نبودن حرکت کشتیها در این 2 مسیر بینالمللی است و زیرساخت بندری و پایانه سفرهای دریایی در هر 2 مقصد وجود دارد، اما باید رقابتی بین کشتیهای مسافربری و شرکتهای هواپیمایی باشد تا برای استفاده توجیه پیدا کند، گاهی سفر هوایی از نظر هزینه، زمان و سهولت مقرون به صرفهتر از سفر با کشتی است.
محمد راستاد با بیان اینکه سرمایهگذاری برای کشتیهای مسافرتی وجود ندارد، اظهار کرد: زیرساخت بندری خلاء ندارد و فقط مسیرهای دریایی از نظر اقتصادی، کیفیت و سهولت باید برای متقاضی توجیهپذیر شود. خطوط کشتیرانی باید سرمایهگذار داشته باشد و مسافران را متقاعد کنند که از این امکان استفاده کنند.
وی با اشاره به توقف سفرهای دریایی بین ایران و عمان، گفت: تردد کشتیهای مسافرتی در این مسیر به لحاظ هزینه تا مقطعی مقرون به صرفه بود، اما هزینه کشتی که در این مسیر استفاده میشد خیلی بالا بود. کشتی عمان مدرن بود و میتوانست مسافت ۱۵۰ مایلی را در دریا سه ساعته طی کند که سرعت بالایی در مسیرهای دریایی به حساب می آید اما پروازهایی در همین مسیر وجود داشت که به لحاظ هزینه مقرون به صرفهتر بود و آن خط کشتیرانی نتوانست با آنها رقابت کند و ادامه فعالیت آن به لحاظ اقتصادی دیگر توجیه نداشت.