◄ برقی کردن قطارها و سریع السیر شدن آنها، وعده هایی که وزیر راه و شهرسازی داد
برقی کردن قطارها، سریع السیر شدن آنها و توسعه راه های ریلی و دریایی از دیگر اقداماتی است که باید در وزارتخانه به صورت جدی به آن توجه کنیم.
برقی کردن قطارها، سریع السیر شدن آنها و توسعه راه های ریلی و دریایی از دیگر اقداماتی است که باید در وزارتخانه به صورت جدی به آن توجه کنیم.
به گزارش تین نیوز، فرزانه صادق مالواجرد این وعده را در نشست علنی نوبت عصر روز دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مطرح کرد.
او همچنین برقراری مشوق های جذاب برای سرمایه گذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی، توسعه راه های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی برای ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و افزایش تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه را از جمله مواردی دانست که مورد توجه قرار می دهد .
وی افزود: موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل با آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساخت ها است که خوشبختانه راهکارهای حل این مشکل با انجام مطالعات کافی و کارشناسی طراحی شده است که البته با همکاری مجلس و دولت امکان پذیر خواهد شد و استفاده از تمامی ظرفیت ها، منابع غیربودجه ای مانند برون سپاری حداکثری از طریق طرح های تجاری پایدار برای پروژه های دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوق های کافی برای ترغیب سرمایه گذاری برای پروژه های دارای قابلیت خودکفایی و جذب سرمایه های غیردولتی، استفاده از ظرفیت مولدسازی دارایی ها و استفاده از تسهیلات کم بهره از جمله راهکارهای لازم است.
صادق مالواجرد در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از مهم ترین آثار سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل علاوه بر دستیابی به بهره وری حداکثری موضوع ارتقا وضعیت ترانزیت است و از شاخص های اصلی توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتقای دیپلماسی منطقه ای و بین المللی در جهت توسعه ترانزیت به منظور حصول آن باید توجه ویژه ای به توسعه و تکمیل زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری با رویکرد استفاده حداکثری از موقعیت بی نظیر ژئوپلیتیک سرزمین مان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع به صورت خاص در برنامه اینجانب ارائه شده و شایان ذکر است در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم، موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه، سپس با کشورهای خاوردور، اروپا و آفریقا با کمک دستگاه دیپلماسی کشور ارتباط لازم شکل گیرد که در این راستا وفق ماده ۵۷ تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور و دبیری راه و شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود.
صادق مالواجرد بیان کرد: موضوع بسیار مهم دیگر بحث راهبردی اقتصاد دریا محور با رشد ۱۶ درصد است که به صورت ویژه در سیاست های راهبردی ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد عنایت و تأکید قرار گرفته ، سوق دادن بنادر به سوی بنادر نسل سوم، ۳ بندر و ارتقا سطح دسترسی به پس کرانه های مناسب حمل و نقلی و البته توجه ویژه به اقتصاد گردشگری و استفاده از ظرفیت های ویژه این حوزه در سواحل بسیار اثربخش است.
برقی کردن قطارها و سریعالسیر شدن: ابعاد، مولفهها، شاخصهای هزینه، عملکرد و فرایندی
برقی کردن قطارها و تبدیل آنها به قطارهای سریعالسیر، تحولی بزرگ در صنعت حملونقل ریلی است که ابعاد و پیچیدگیهای مختلفی دارد. در این پاسخ، تلاش میشود تا به طور جامع به مولفهها، شاخصهای هزینه، عملکرد و فرایند این تغییر بزرگ پرداخته شود.
ابعاد و مولفههای اصلی
• تکنولوژی:
o سیستمهای کشش الکتریکی: انتخاب نوع سیستم کشش (بالاسری، سومی، یا ترکیبی) بر اساس عوامل مختلفی مانند ظرفیت خط، سرعت قطار، و شرایط محیطی انجام میشود.
o لکوموتیوهای برقی: طراحی و ساخت لکوموتیوهایی با قدرت و سرعت بالا، سازگاری با سیستم کشش انتخاب شده، و قابلیت اطمینان بالا.
o سیستمهای کنترل و فرمان: سیستمهای پیشرفتهای برای کنترل سرعت، شتابگیری، ترمز، و سایر عملکردهای قطار به کار میرود.
o زیرساختها: شامل خطوط ریلی با مشخصات فنی بالا، ایستگاههای برق، پستهای کاهش ولتاژ، و سیستمهای ارتباطی.
• اقتصادی:
o هزینه سرمایهگذاری: شامل هزینههای خرید زمین، ساخت خطوط ریلی، خرید لکوموتیو و واگنها، نصب تجهیزات برقی، و سایر هزینههای زیرساختی.
o هزینههای عملیاتی: شامل هزینههای برق مصرفی، تعمیر و نگهداری، نیروی انسانی، و سایر هزینههای جاری.
o مزایای اقتصادی: کاهش هزینههای سوخت، افزایش عمر مفید تجهیزات، کاهش آلودگی هوا، و افزایش درآمد ناشی از افزایش ظرفیت و سرعت.
• اجتماعی و زیستمحیطی:
o کاهش آلودگی هوا: کاهش انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای دیگر.
o کاهش آلودگی صوتی: کاهش سروصدای ناشی از حرکت قطار.
o افزایش ایمنی: به دلیل استفاده از سیستمهای کنترل و فرمان پیشرفته.
o افزایش کیفیت زندگی: بهبود دسترسی به حملونقل عمومی، کاهش ترافیک، و افزایش رضایت مسافران.
شاخصهای هزینه، عملکرد و فرایندی
• شاخصهای هزینه:
o هزینه سرمایهگذاری اولیه بر کیلومتر
o هزینههای عملیاتی سالانه بر کیلومتر
o هزینه انرژی مصرفی بر مسافر-کیلومتر
o هزینه تعمیر و نگهداری بر کیلومتر
• شاخصهای عملکرد:
o سرعت متوسط قطار
o ظرفیت حمل مسافر و بار
o قابلیت اطمینان سیستم
o زمان سفر
• شاخصهای فرایندی:
o زمان اجرای پروژه
o پیچیدگی فنی پروژه
o میزان مشارکت بخش خصوصی
فرایند برقی کردن و سریعالسیر شدن
1. مطالعات اولیه: شناسایی مسیر، ارزیابی فنی و اقتصادی، و تهیه طرح اولیه.
2. طراحی: طراحی دقیق سیستم کشش، خطوط ریلی، ایستگاهها، و سایر زیرساختها.
3. تامین مالی: تامین بودجه مورد نیاز از طریق منابع داخلی یا خارجی.
4. اجرا: ساخت و نصب تجهیزات، آزمایش و راهاندازی سیستم.
5. بهرهبرداری: بهرهبرداری و نگهداری از سیستم.
هزینه سرمایهگذاری
هزینه سرمایهگذاری در پروژههای برقی کردن و سریعالسیر شدن بسیار بالا است و به عوامل مختلفی مانند طول مسیر، نوع سیستم کشش، فناوری مورد استفاده، و شرایط زمینشناسی بستگی دارد. به طور کلی، هزینههای اصلی شامل موارد زیر است:
• خرید زمین: هزینه خرید زمین برای ساخت خطوط ریلی و ایستگاهها.
• ساخت خطوط ریلی: شامل تسطیح زمین، احداث پلها و تونلها، نصب ریلها، و سایر عملیات عمرانی.
• خرید لکوموتیو و واگنها: خرید لکوموتیوهای برقی و واگنهای مسافری و باری.
• نصب تجهیزات برقی: شامل نصب پستهای کاهش ولتاژ، خطوط هوایی، و سایر تجهیزات برقی.
• سیستمهای کنترل و فرمان: خرید و نصب سیستمهای کنترل و فرمان پیشرفته.
بررسی عمیقتر در خصوص برقیسازی و سرعتبخشی به قطارها:
همانطور که در فوق به آن پرداختیم، برقیسازی و سرعتبخشی به قطارها، تحولی شگرف در صنعت حملونقل ریلی است که ابعاد گوناگون فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی را در بر میگیرد. در این پاسخ، با تمرکز بر جنبههای فنی و اقتصادی، به بررسی عمیقتر این موضوع خواهیم پرداخت.
جنبههای فنی
• سیستمهای کشش الکتریکی:
o بالاسری (Overhead): متداولترین نوع سیستم کشش است که در آن جریان برق از طریق سیمهای هوایی به لکوموتیو منتقل میشود.
o سومی (Third rail): در این سیستم، جریان برق از طریق یک ریل سوم که در کنار ریلهای اصلی قرار دارد، به لکوموتیو منتقل میشود.
o جمعکننده جریان: دستگاهی که جریان برق را از منبع تغذیه به موتورهای کشش لکوموتیو منتقل میکند. انواع مختلفی از جمعکننده جریان مانند پانوگراف و کفشک وجود دارد.
• لکوموتیوهای برقی:
o موتورهای کشش: قلب تپنده لکوموتیوهای برقی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند. موتورهای کشش AC و DC رایجترین انواع هستند.
o سیستمهای کنترل: شامل سیستمهای کنترل سرعت، شتابگیری، ترمز، و سایر عملکردهای لکوموتیو هستند.
o سیستمهای تهویه: برای خنککاری تجهیزات برقی و ایجاد هوای مطبوع در واگنها.
• زیرساختها:
ت خطوط ریلی: نیازمند تقویت و بهینهسازی برای تحمل سرعتهای بالا و بارهای سنگینتر.
o ایستگاههای برق: تامین برق مورد نیاز سیستم کشش و سایر تجهیزات.
o سیستمهای ارتباطی: برای کنترل ترافیک ریلی، ارتباط بین قطار و ایستگاهها، و ارائه خدمات به مسافران.
o سیستمهای سیگنالینگ: برای اطمینان از ایمنی حرکت قطارها.
جنبههای اقتصادی
• هزینه سرمایهگذاری اولیه:
o خطوط ریلی: شامل هزینههای تملک زمین، احداث خطوط جدید، تعمیر و نگهداری خطوط موجود، و نصب تجهیزات ایمنی.
o تجهیزات برقی: شامل خرید و نصب ترانسفورماتورها، پستهای برق، خطوط هوایی، و سایر تجهیزات برقی.
o لکوموتیو و واگنها: خرید لکوموتیوهای برقی و واگنهای جدید یا نوسازی واگنهای موجود.
• هزینههای عملیاتی:
o مصرف انرژی: هزینه خرید برق برای تامین انرژی مورد نیاز لکوموتیوها.
ه تعمیر و نگهداری: هزینههای تعمیر و نگهداری لکوموتیوها، واگنها، و زیرساختها.
o نیروی انسانی: هزینههای پرسنل عملیاتی و نگهداری.
• مزایای اقتصادی:
o کاهش هزینههای سوخت: حذف هزینههای سوخت دیزل.
o افزایش عمر مفید تجهیزات: به دلیل کاهش سایش و پارگی قطعات.
o کاهش آلودگی هوا: کاهش انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای دیگر.
o افزایش درآمد: افزایش ظرفیت حمل و نقل، کاهش زمان سفر، و جذب مسافران بیشتر.
چالشها و راهکارها
ز هزینههای بالا: نیاز به تامین مالی کلان برای اجرای پروژههای برقیسازی.
• تکنولوژی پیچیده: نیاز به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته.
• تغییرات زیرساختی گسترده: نیاز به اصلاح و تقویت زیرساختهای موجود.
• مقاومت در برابر تغییر: تغییر عادات سفر مردم و جلب اعتماد آنها به سیستم حملونقل ریلی.
راهکارها:
• استفاده از فناوریهای نوین: استفاده از سیستمهای خودکار، هوش مصنوعی، و انرژیهای تجدیدپذیر.
ل تامین مالی چندجانبه: جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی و استفاده از منابع مالی بینالمللی.
• توسعه نیروی انسانی: سرمایهگذاری در آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه ریلی.
• ترویج فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی: افزایش آگاهی مردم از مزایای حملونقل ریلی.
نتیجهگیری
برقیسازی و سرعتبخشی به قطارها، یک سرمایهگذاری بلندمدت است که میتواند منافع اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی زیادی را به همراه داشته باشد. با وجود چالشهای موجود، با برنامهریزی دقیق، استفاده از فناوریهای نوین، و همکاری همه جانبه، میتوان به این هدف دست یافت.
اگر این راه اهن مثل سن پطرزبورگ به مسکو باشد خیلی عالی است ولی به جای این همه پول در این شرایط خرج راه اهن مشهد گرگان، اصفهان ازنا و یا راه اهن کرمانشاه قصرشیرین بشود بهتر است
برقی کردن محورهای اصلی شبکه یکی از راه های برون رفت از معضلات نیروی کشش و تعمیرات لکوموتیوهای دیزل الکتریک و افزایش کارایی و بهره وری در راه آهن و کاهش قابل توجهی در هزینه های تعمیرات و نگهداری خواهد بود
ایجاد زیر ساخت های مقتضی برای قطارهای سریع السیر
باعث جذب مسافران جاده ای و هوایی به سمت راه آهن و بالاتبع کاهش تلفات و تصادفات جاده ای می گردد که برای کشور از ضرورت های یک حمل و نقل موثر و ایمن خواهد بود.
آن شاالله این امر اتفاق بیافتد
اسداله عزیز نیازی به نوشتن داستان نبود.
در قسمت ارائه نظرات، دوستان می بایست توجه به تعداد کلمات و نیز جملات داشته باشند.
متن اسداله از گزارش تهیه شده توسط تین نیوز گرامی، خیلی خیلی بیشتر با ابعادی پیچیده تهیه گردیده، به نظرم از وی بپرسید چه نوشته، خودش هم نداند.
لطفاً مختصر و مفید نظر دهید. با تشکر از تین نیوز