بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

◄ آغاز ساخت طرح ریلی سنگ‌بست – دوغارون؛ کاربران تین نیوز: جلوی این کلنگ‌زنی‌ها را بگیرید

تین نیوز | به دنبال انتشار خبر آغاز ساخت طرح ریلی سنگ‌بست‌-دوغارون و اظهارات مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه آهن در مراسم آغاز ساخت این طرح به عنوان اولین طرح ریلی امسال کشور،  تعدادی از کاربران تین نیوز دیدگاه‌های خود را در مورد طرح مذکور در قالب نظراتی به تین نیوز ارائه کردند که در زیر می‌آید.

1- این كلنگ زنی یك خیانت است وقتی هنوز خط خواف - هرات به نتیجه نرسیده است.

2- راه آهن هرات به منظور ورود راه آهن به داخل افغانستان طراحی شده که با توجه به وضعیت ناپایدار امنیتی افغانستان احتمال راه اندازی آن دور از دسترس به نظر می‌آید ولی راه آهن دوغارون به سبب امکانات مناسبی که در آن سوی مرز فراهم است قابلیت خوبی را برای راه‌اندازی گمرک دغارون و ورود مسافر به کشور دارد و اگر سریع و با کیفییت اجرا شود خیلی مفید خواهد بود.

3-  راه آهن خواف - هرات در مرز شمتیغ به افغانستان می‌رسد كه طبق طرح باید در آنجا گمرك تاسیس شود. فاصله شمتیغ و مرز دوغارون فقط 40 كیلومتر است. چگونه راه اندازی پروژه خواف - هرات مشكل است ولی برای دوغارون مقدور است؟ پروژه خواف - هرات طبق توافقات بین المللی دو كشور شروع شده و بیش از 70 درصد پیشرفت دارد ولی پروژه دوغارون بدون توافق دو كشور شروع شده و فقط به خاطر فشار نمایندگان فریمان و تایباد مصوب شده كه مسیر راه آهنی از شهر آنها بگذرد و این كاری نادرست است كه پروژه های نیمه تمام بسیاری را در كشور داریم و بدون به نتیجه رسیدن آنها پروژه های موازی و جدید شروع می‌شود.

4- بیش از هشت هزار کیلومتر شبکه در دست ساخت و چهار هزار و 700 کیلومتر در حال اجرا داریم که بیش از 75 درصد پیشرفت دارد؟ من که منظور از این جمله را نفهمیدم. ضمنا با این کلنگ زنی خیانتی بزرگ انجام شده لذا سایر نمایندگان از جمله نمایندگانی که در حوزه آنها بیش از 11سال است که پروژه ها مسکوت و لاک پشتی در مسیر ساخت هستند باید جلو چنین کلنگ زنی ها را بگیرند و گرنه تا 20 سال دیگر پروژه‌های نیمه تمام تمام نمی‌شوند.

5- اگر صد درصد اعتبارات عمرانی وزارت راه را به طرح‌های نیمه تمام ساخت راه آهن بدهند بازهم كافی نیست چون بی‌خود كلی پروژه كلنگ زده اند كه 40 برابر اعتبارات سالانه برای تمام كردن آنها لازم است و خیانت بودن این روش بدیهی است چون پول بیت المال راكد در پروژه ها مانده و هزینه ها مضاعف می‌شود و مردم هم به دولت و نظام بدبین می‌شوند. فقط چند نفری خوشحال می‌شوند كه به مردم محل خود وعده دروغ می‌دهند كه ما برای شما راه آهن می‌سازیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل

    مگر رای یکی دو نماینده چقدر قیمت دارد؟ اگر منطقه ویژه دوغارون توجیه اقتصادی دارد چرا بخش خصوصی این طرح را اجرا نمی کند؟ اصلا چند واحد تولیدی تا امروز در تایباد و دوغارون راه اندازی شده؟ وقتی انصال مستقیم ریلی از خواف داریم چه اصراری به این پروژه است؟

  • یک خواننده

    با سلام چرا برخی نظرات رو بعد از اینکه می گذاریم برمی دارین اگه باب میل تون نیست اصلا نذارین والا گذاشتن بعد هم با بی ظرفیتی برداشتنش خیلی زشته! منظور نظر اون کارمند راه اهن که فریمانی بود

  • کارشناس ارشد راه آهن

    طبق توجیحاتی که برای طرح راه آهن خواف بیان شده هدف از این پروژه اتصال راه آهن به معادن سنگ آهن خواف و اتصال ریلی کشور به افغانستان و تنها با هدف جابجایی بار صورت پذیرفته، و تنها و خوشبینانه ترین حالت هم همین هست؛ که در نظر بگیریم این راه آهن تنها برای بار باشد چرا که عملا، نه گمرکی، نه بازارچه ای، نه مرزی، ونه جمعیتی در این منطقه وجود دارد که از این راه آهن استفاده نماید؛ و هیچ کسی را شما نمی توانید پیدا کنید که از مرزی به نام خواف عبور کرده باشد؛ بنابر این گمرگ دوغارون، که سابقه ای تاریخی دارد و عمده مراودات مرزی ایران از این گمرگ(دومین گمرک کشور بنابه آمار رسمی است) صورت می پذیرد، توجیحات فروانی دارد و جای سوال های فراوان دارد که چرا؟ چرا امروز به فکر ساخت این راه آهن افتاده اید؟ چرا امروز که سال ها از زمانی که مقالات و پیشنهادهای فراوانی برای ساخت این پروژه از سوی کارشناسان در جراید، مجلات و مقالات فروان گفته شده؟ حتی پایان نامه هایی نیز برای توجیح این طرح در دانشگاه های معتبر کشور گرداوری شده چرا اینقدر دیر و پس طرح های بی توجیهی نظیر راه آهن خواف، راه آهن ملایر، راه آهن تربت حیدریه، راه آهن اردبیل که طرحی است از هم اکنون با شکست مواحه شده و بسیاری از طرح های بی ثمر؟؟؟؟؟ با این وجود زمانی مسئله اهمیت پیدا می نماید که عده ای عوام بی اطلاع حرف از خیانت می زنند؛ خیانت در حق که؟؟؟؟ در حق مردم محروم صالح آباد، تایباد، تربت جام، فریمان؟؟؟ جای تاسف دارد که تلاش یک نماینده ملت برای گرفتن حق از دست رفته ی مردم خود خیانت خوانده می شود؛ افسوس