بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

◄ جای خالی ناوگان یخچال‌دار ایرانی در حمل محموله‌های دارویی و فاسدشدنی

محمولات وارداتی دارویی، بهداشتی، غذایی و فاسد شدنی اکثراً با نرخ حمل بسیار بالایی نسبت به ناوگان یخچال‌دار ایرانی توسط ناوگان یخچال‌دار خارجی حمل می‌شود که در بدو امر موجب افزایش قیمت تمام شده این کالاها می‌شود.

جای خالی ناوگان یخچال‌دار ایرانی در حمل محموله‌های دارویی و فاسدشدنی
تین نیوز |

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران عدم حمل محمولات وارداتی دارویی، بهداشتی، غذایی و فاسد شدنی توسط ناوگان‌ یخچال‌دار دایرانی را یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت این کالاها دانست.

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی در گفت‌و‌گو با این شبکه خبری بیان کرد: افزایش قیمت دارو در کشور به‌غیر از تحریم‌های تحمیلی و مشکلات بانکی در مسیر رسیدن دارو با نرخ مناسب به دست بیماران، بیمارستان‌ها و مصرف کنندگان، دلایل دیگری نیز دارد.

وی افزود: محمولات وارداتی دارویی، بهداشتی، غذایی و فاسد شدنی اکثراً با نرخ حمل بسیار بالایی نسبت به ناوگان یخچال‌دار ایرانی توسط ناوگان یخچال‌دار خارجی حمل می‌شود که در بدو امر موجب افزایش قیمت تمام شده این کالاها می‌شود.

این فعال صنفی در مورد چرایی این موضوع بیان کرد: متاسفانه عدم حمایت از حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی خصوصاً در سال‌های اخیر و تبدیل شدن بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقلی بین‌المللی ایرانی به بنگاه‌های اقتصادی دلالی، درصد بالایی از محمولات وارداتی و صادراتی ایران به خصوص محمولات وارداتی مانند دارویی و مواد غذایی و فاسد شدنی که نیازمند ناوگان یخچال‌دار است، توسط ناوگان خارجی خصوصاً  ترکیه‌ای انجام می‌شود.

او گفت: از آن‌جا که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی نیز هیچ اتحادی با هم ندارند، به غیر از چند شرکت  که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند، در سایر کشورها و اروپا دفاتر نمایندگی نداشته و این دفاتر فعالیت قابل قبولی نیز در کشور‌های دیگر از جمله کشورهای اروپایی که اکثر واردات کالا‌های مصرفی ایرانیان و به خصوص دارو از آن‌جا تامین می‌شود، ندارند و از همه مهم‌تر این‌که، اغلب کامیون یخچال‌دار هم ندارند.

خانعلی تاکید کرد: این موضوع موجب شده محمولات وارداتی دارویی، بهداشتی، غذایی و فاسد شدنی اغلب توسط ناوگان یخچال‌دار خارجی، خصوصاً ترک با نرخ حمل بسیار بالایی نسبت به ناوگان یخچال‌دار ایرانی به ایران حمل شود که در بدو امر موجب افزایش قیمت تمام شده کالای دارو می‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه در مرحله بعدی و پس از ورود این محمولات به گمرکات کشور، از آن‌جا که سیستم اداری، مالی، مالیاتی شفافیت قابل قبولی نداشته و از طرف دیگر اعتمادی از طرف مسئولان گمرکات به صاحبان کالا وجود ندارد تا این محمولات به‌دلیل حساسیت، محدودیت تاریخ مصرف و نیاز به دمای مناسب نگهداری و فساد پذیری، بدون توقف در گمرک در اسرع وقت در انبار‌های صاحبان کالا تخلیه شود تا بعداً از صاحبان کالا عوارض و حقوق گمرکی دریافت شود، محمولات وارداتی دارو دچار پروسه خواب و تاخیر در خروج از گمرکات می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران گفت: محمولات وارداتی ناوگان یخچال‌دار از جمله دارو، تا پایان زمان انجام امور اداری و اخذ کلیه مجوز‌های لازم از سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط باید در محفظه بار ناوگان یخچال‌دار نگهداری شود که این پروسه بسیار زمان‌بر بوده و اگر ناوگان یخچال‌دار خارجی باشد که بعضاً تعداد روز‌های آن از تعداد روز‌های یک ماه نیز بیش‌تر است تا در نهایت با همان کامیون به صورت حمل یک‌سره در انبار صاحب کالا تخلیه شود که بسیار هزینه‌بر است.

او افزود: از آن‌جا که این محمولات با ناوگان خارجی حمل می‌شوند، بنابراین حق توقف ناوگان یخچال‌دار خارجی در گمرکات نیز بر اساس ارز‌های خارجی از جمله یورو تعیین می‌شود و بسته به ارتباط صاحبان کالا با شرکت‌های حمل‌ونقلی بین‌المللی خارجی، نرخ توقف یک کامیون یخچال‌دار برای یک روز در گمرکات ایران حدوداً 250 یورو خواهد بود.

این فعال صنفی تاکید کرد: تبدیل این مقدار یورو به ریال و محاسبه روز‌های توقف، بعضاً بیش از یک ماهه در گمرکات ایران، رقم قابل توجهی را به قیمت تمام شده کالا و در نهایت به پرداختی مصرف کنندگان نهایی تحمیل می‌کند، حال آن‌که با مدیریت صحیح می‌توان از تحمیل این هزینه‌های بی‌مورد به اقتصاد کشور و جامعه جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بحث دارو و مواد غذایی و فاسد شدنی، بحث مواد شیمیایی و خطرناک ( A D R )  مطرح است که هر کدام نیازمند نگهداری در دمای خاص خود بوده و در غیر این‌صورت قابل اشتعال و انفجار و بسیار خطرناک است، این مواد شیمیایی نیز حتماً باید در سردخانه نگهداری شوند، ولی در انبارهای معمولی در هوای آزاد و گرمای تابستان در شرایطی خطرناک نگهداری و هزینه‌های نگهداری در شرایط استاندارد از صاحبان کالا دریافت می‌شود.

خانعلی در مورد رفع این مشکلات گفت: اگرچه ساختمان‌ها و انبارهای عمومی و تاسیسات گمرکات مربوط به گذشته و بنا به اقتضا آن زمان برنامه‌ریزی و ساخته شده است، ولی این تاسیسات به سادگی و با هزینه‌های بسیار اندکی، جوابگوی نیاز امروز کشور است و با تغییر کاربری تعدادی از سوله‌های حاضر و آماده، با اندک هزینه‌ای این مشکل اساسی، برطرف خواهد شد.

او تاکید کرد: خوشبختانه انبارهای عمومی گمرکات پایتخت دارای سوله‌های از پیش ساخته شده و آماده فراوانی است که با در خواست از شرکت‌های سازنده سردخانه و هزینه‌های اندکی به آسانی قابل تبدیل به سردخانه‌های مجهزی جهت تخلیه و نگهداری محمولات دارویی، بهداشتی، آرایشی، غذایی، فاسد شدنی و شیمیایی و خطرناک و از همه مهمتر کاهش قیمت نهایی کالا‌های وارداتی خواهد بود.

خانعلی با بیان این‌که مدیریت انبارهای عمومی اخیراً نیمی از یکی این سوله‌ها را تبدیل به سردخانه کوچکی نموده است، گفت: اگرچه این اقدام جای تقدیر و تشکر فراوان دارد، ولی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز محمولات حساس و با ارزش وارداتی نیست.

به گفته وی، انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران در این باره مذاکرات و مکاتبات بسیاری با ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی مرتبط با موضوع داشته ولی تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    با سلام
    ۱- آقای خانعلی متاسفانه در اموری که در تخصص ایشان نمی باشد دخالت کرده و نظری پردازی میکند

    ۲- این گونه مسائل بین المللی طبق قانون تشکلات در حوزه وظایف انجمن یخچالدار بین المللی میباشد

    ۳- ایشان نمی دانند که یخچال های ایران فاقد مدرک گواهی حمل بعضی از بارها را به علت نداشتن مدرک FRC ندارند

    ۴- آیا مگر نوع نگهداری بار در گمرکات جز وظایف انجمنها تعریف شده است و به رانندگان مربوط میباشد ؟

    ۵- ایشان دوست دارند در کلیه امور دخالت کنند !!!!

    ۶- متاسفانه تین نیوز بعضی از اخبار را بدون کارشناسی و تحقیق دست به انتشار آن میزند ( دلیل آنرا نمیدانم ) !!!!!

    التماس تفکر