بازدید سایت : ۶۳۰۳۷
کد خبر ۲۹۳۵۳۲

پکن به دنبال توقف فعالیت بندر چابهار است؛ تبدیل بندر گوادر پاکستان به مسیر ترانزیتی کالاهای افغانستان و آسیای میانه

مسعود دانشمند، عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل ونقل ایران گفت که پکن در حال سرمایه گذاری و هدایت کالاهای افغانستان و آسیای میانه به سمت بندر گوادر پاکستان و به دنبال توقف فعالیت بندر چابهار است.

پکن به دنبال توقف فعالیت بندر چابهار است؛ تبدیل بندر گوادر پاکستان به مسیر ترانزیتی کالاهای افغانستان و آسیای میانه
تین نیوز |

مسعود دانشمند، عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل ونقل ایران گفت که پکن در حال سرمایه گذاری و هدایت کالاهای افغانستان و آسیای میانه به سمت بندر گوادر پاکستان و به دنبال توقف فعالیت بندر چابهار است.

مطلب پربازدید سایت را بخوانید:

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، او درباره امکان حضور و سرمایه گذاری شرکت های چینی در بندر چابهار  اظهار داشت: «چینی ها به بندر شهید بهشتی چابهار وارد نخواهند شد؛ زیرا در حال حاضر سرمایه گذاری های کلانی در بندر گوادر پاکستان دارند و هدفشان هم این است که بندر چابهار به تعطیلی برود تا بار و ترانزیت به سمت گوادر حرکت کند، اما بندر گوادر نیز با مشکلاتی همچون نبود جاده مناسب برای ترانزیت بارهای افغانستان و آسیای میانه مواجه است.»

چین کمونیستی در بندر گوادر پاکستان به عنوان بخشی از پروژه جاده و کمربند سرمایه گذاری کرده است.

او افزود که برای رفع مشکل مسیر تزانزیتی، قطر در حال سرمایه گذاری در پروژه راه آهن از تاشکند (ازبکستان) تا مزار شریف در افغانستان است. اگر چالش موجود در بندر چابهار حل نشود، فرصت های اقتصادی نصیب بندر گوادر خواهد شد.

در اردیبهشت ماه امسال وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی و وزیر کشتیرانی هند قرارداد ده ساله برای تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالاهای عمومی بندر «شهید بهشتی» چابهار را امضا کردند.

بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، هند در تلاش بود از بندر چابهار در سواحل جنوب شرقی ایران در امتداد خلیج عمان به عنوان راهی برای انتقال کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی استفاده کند، با این کار هند قصد داشت بندر کراچی و گوادر در کشور رقیب خود پاکستان را دور بزند.

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل ونقل ایران درباره سرنوشت این قرارداد گفت که «هندی ها هم در مقطعی کار را در بندر چابهار شروع کردند که نتیجه آن ورود ۶ جرثقیل به این بندر بود، اما در نهایت نبود امکانات پسکرانه کار را متوقف کرد.»

او افزود: «مشکل مهم این بندر، نبود پسکرانه و زیرساخت هایی مانند اتصال به شبکه ریلی و جاده ای است. باری که در بندر چابهار تخلیه می شود باید به مقصد برسد، اما جاده و ریلی برای انتقال بار از این بندر به مقصد بعدی وجود ندارد.»

حمیرا ریگی رئیس هیئت مدیره بندر چابهار در سفری به افغانستان در مهر امسال تلاش کرد تا همکاری امارت اسلامی طالبان را برای افزایش روابط تجاری با افغانستان جلب کند.

هاشم رسولی، معاون سابق اتاق تجارت افغانستان در این باره به اپک تایمز گفته بود که در دوره دولت جمهوری در افغانستان نیز ایران به دنبال جستجوی سرمایه گذار خارجی برای چابهار بود و اکنون نیز همین هدف را دنبال می کند و می خواهد چابهار را به سطح رونق بندرعباس برساند، اما چنین امکانی وجود ندارد، چون ایران با چالش های متعددی و بویژه تحریم های بین المللی مواجه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا دکتر پاسخ

    چین دنبال اینه که بندر چابهار زیاد کارنکنه و بندر فلج‌ بشه بعدش میآد دوزار میده و بندر رو هاپولی میکنه خدا بدادمون برسه که هنوز نمیدونیم چی های مملکت رو فروختن به چین

  • ناشناس پاسخ

    افغانی ها رو بریزید بیرون....بهتر

  • ناشناس پاسخ

    سلام ازبی آرزوی مسئولین ایران است

  • خیلی خوب پاسخ

    خیلی هم بهتر ، اگه ما عرضه داشته باشیم از همین زیر ساختها واسه ارتباط با چند تا کشور درست و حسابی استفاده میکنیم ، تا از شر این انگلا خلاص بشیم ، اگه هدف چیز دیگه هست که نمی‌دونم دیگه....

  • باهر پاسخ

    عجب برادر عزیزی ایران دارد بنام چین و ماچین. ان اژدهای زرد مفت خوارسیری ناپذیر و نیز عجب دوستی هندی دارد که دست پروده انگلیسیها هستند و عجب مدیریت نالایق و نورچشمی و بی درک و فهم و پخمه ای ایران دارد که حرث و نسل و محیط زیست انرا بباد داده و میدهد!!!

  • ناشناس پاسخ

    به زودی علی چی مثل اشیا توسط شی به صورت شی شه شقه شقه می شود

  • ناشناس پاسخ

    ایران این روزها امنیت نداره برای تجار سرمایه گذار خارجی هر لحظه ممکنه موشک جنگی شروع شود کی میاد سرمایه خودشو به باد بده

  • Majid پاسخ

    سلام
    اگر واقعا نظر ماها ایرانیان برای شما اونا ارزش دارد باید هیچ مباشاتی اگر چین بخواد اینکار بکند جلوش باید ایستاد و هیچ رودرواسی نباید کرد بی خود می‌کنه یه کشوری کمونیست بخواد برای ما کوری بخونه پس این چه فرقی با آمریکا دارد پس محکم و استوار کار جابهار را ادامه بدهیم وهمون قدر برای اون کارشون ارزش دارد ما هم این کار چابهار برای مهم حیثی ملی حساب میشه بی خود می‌کنه که به کشوری دخالت تو کار ایران انجام بده

  • عباس مروتی پاسخ

    خوبیش اینه از شر بنادر و فرودگاه‌های امارات و عمان و قطر و عربستان و کویت و عراق و بحرین برای همیشه راحت میشویم

  • ناشناس پاسخ

    چی شد اربابتون پستون زد

  • ناشناس پاسخ

    ایران نشدنیها را ممکن می کند.
    البته برای همسایه ها!

  • محمد کبیر پاسخ

    سرمایه گذاری چینی ها در پاکستان یک اشتباه محض بود گوادر از کنترول پاکستان خارج خواهدشد
    بلوچ ها در مبارزات خود جدی هستند

  • ناشناس پاسخ

    چینی‌ها کار بسیار درستی انجام ميدند آفرین چین

  • حسن پاسخ

    یک هدف برای بندر چابهار تعریف کنید.که از رقابت با بندر گواادر نباید عقب بماند

  • عبدالله پاسخ

    آخه چقدر اخبار بد؟ به والله دیگه توان تحمل نداریم.

  • ناصر پاسخ

    مقصر دولت چین و ..... نیستند. وقتی بیش از چند دهه هنوز در سرمایه گذاری و تجهیز بندر چابهار و راه آهن ترانزیت دست دست میکنیم انتظار داریم دیگران منتظر ما بمانند ؟!! وقتی وزیر دولت روحانی در سال ۹۸ بگوید بندر چابهار و این مسیر ترانزیت برای ما توجیه اقتصادی ندارد دیگر از دشمنان و رقبا چه انتظاری دارید ؟! در جهت دیگر هم عراق مسیر ترانزیتی بندر فاو کبیر بسمت شمال - ترکیه با ۱۰۰ اسکله نهایی شروع به فعالیت کرد. اگر بفکر استفاده از مزایای ترانزیت هستیم باید حداکثر تلاش و امکانات را بکار ببندیم. والا در پی بیفکری ما بندر گوادر پاکستان بیش از ۱۰ سال است که عملیاتیست.

  • بابک پاسخ

    چون بندر چابهار شبکه ریلی و جاده ای نداره و کالاهای وارداتی در آنجا انباشته میشه باید جمعیت چابهار را آنقدر افزایش دهیم که کلیه کالاها را خود چابهار مصرف کنه
    اینجوری با کمک هند مشت محکمی به دهان پاکستان و چین خواهیم زد
    مشت های هندی که خودتون میدونید اول صداش میاد بعد ضربه

  • ناشناس پاسخ

    <کسی ک مسئولیتی قبول می‌کنه ک از عهده ش برنمیاد لقمه حرام میخوره و کسی ک لقمه حرام میخوره نطفه ی حرام هم داره. پس بچه هاش هم حرامزاده هستن. قصدم توهین نیست واقعا. فقط دارم صادقانه نظر میدم

  • ناشناس پاسخ

    پول چند تا موشک رو به ساخت راه آهن اختصاص بدید،یا ساخت جاده و راه آهن رو با توجه به بودجه کلان نظامی به ارتش و سپاه محول کنید

  • اشنا پاسخ

    تجارت دوست و دشمن نمی شناسد چه چین باشد چه امریکا هرکجا سوداور باشد سرمایه به انجا سرازیر می شود بنابراین باید فعالیت و مزایای چابهار را بیشتر کرد و ازطرف دیگر اختلافهای دیرینه افغانستان با پاکستان ریسک بالایی برای صادرات واردات کالای افغانستان دارد و بیشتر برای صادرات کالای چینی مناسب است ناوگان دریایی امریکا تهدیدی برای عبور کالای چینی از جنوب چین می باشد و چین دنبال مسیر جدید از بنادر کشور همسایه اش پاکستان است

  • احمدرضا پاسخ

    چقدر باید ضعف مدیریت تو مملکت داشته باشیم که این فرصت به راحتی داره به کشورهای دیگه میرسه

  • سید خراسانی پاسخ

    شما مشکلتون وین کمونیستی و آمریکای امپریالیست نیست مشکلتون غش کردن برای یانکی‌هاست

  • خویی پاسخ

    شما را به خدا یک نفر بگوید کجای کارمان درست است

  • ناشناس پاسخ

    سلام عرض ادب بنده از بندر گوادر تا مرز چین سفر کردم چینی خیلی زیاد سرمایه گزاری کردند گوادر بنظر بندر بزرگ تمرین بندر جهان موقیتشون خیلی خوبه زمین همواره دارا چینی ها از گوادر تا مرز چین کاشغر جاده ساخته ادم فکر می‌کنه تو پارک راه میری چین با جاپان هند کره فلپین مشکل دارا امکان هست برای کشتیهای چینی راه مسدود کنه راه پاکستان کشتی که با 40 روز تا خلیج فارس کشورهای اسیا با 7روز کالاهای چینی میرسه راه کوتاه