◄ پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
رئیس جمهور جو بایدن به دنبال احیای علاقه به پروژه ای است که شهرهای دالاس و هیوستون در تگزاس را به هم متصل می کند و احتمالا این موضوع را در جریان سفر دولتی فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، مطرح خواهد کرد.
دولت های ایالات متحده و ژاپن پس از دیدار رهبرانشان در واشنگتن در روز چهارشنبه هفته گذشته، از طرحی برای ساخت اولین قطار سریع السیر در ایالات متحده با استفاده از فناوری شینکانزن قطارهای ژاپنی حمایت کردند.
به گزارش تین نیوز، بر اساس گزارش اختصاصی این هفته رویترز، رئیس جمهور جو بایدن به دنبال احیای علاقه به پروژه ای است که شهرهای دالاس و هیوستون در تگزاس را به هم متصل می کند و احتمالا این موضوع را در جریان سفر دولتی فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، مطرح خواهد کرد.
این پروژه نیز در میان موارد متعدد دیگر در دستور کار رهبران دو کشور بود که سرانجام پس از گفتگوهایی که در آن بر تفاهمات سیاسی در طول این دیدار تأیید شد، برگه حاوی اطلاعات آن یا همان Fact Sheet ، توسط کاخ سفید منتشر شد.
در متن برگه حاوی اطلاعات( Fact Sheet ) آمده است: وزارت حمل و نقل ایالات متحده و وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری ژاپن از همکاری راه آهن مرکزی ژاپن در پروژه راه آهن مرکزی تگزاس با استفاده از فناوری های شینکانزن قطارهای ژاپنی استقبال کردند.
تکمیل موفقیت آمیز تلاش های مقدماتی دو دولت در توسعه این طرح و با در نظرگرفتن سایر الزامات، این پروژه را برای تامین مالی و فرصت های بالقوه مالی دیگر در آینده، در دستور کار قرار می دهد.
در حالی که حامیان این پروژه که هزینه آن حدود 25 تا 30 میلیارد دلار تخمین زده می شود، امیدوارند حمایت سیاسی بتواند بودجه عمومی و خصوصی جدیدی را فراهم کند تا در نهایت ایده ای را که دهه ها درباره آن صحبت شده است، محقق کند، اما همچنان با موانع احتمالی در تگزاس و کنگره ایالات متحده مواجه است.
انتظار می رود که مسیر ریلی 240 مایلی (380 کیلومتری) که توسط شرکت تگزاس سنترال پارتنرز و شرکت آمتراک ژاپن ساخته و اداره می شود، زمان سفر بین شهرهای دالاس و هیوستون را از سه ساعت و نیم فعلی با خودرو به حدود 90 دقیقه کاهش دهد.
وام دهندگان دولتی ژاپن، از جمله بانک ژاپن برای همکاری بین المللی، وام هایی را نیز برای کمک به توسعه این پروژه ارائه کرده اند، که قصد دارد فناوری قطار شینکانزن را از راه آهن مرکزی ژاپن تهیه کند.
پیشرفت در این پروژه یک پیروزی برای دولت بایدن خواهد بود که سیاست های سازگار با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست از طریق سرمایه گذاری در طرح های ریلی را به پیش می برد.
اما با مخالفت برخی گروه های محلی بر سر مسائل مربوط به زمین و سایر نگرانی ها نیز مواجه شده است و احتمالا انتقادهایی را به دنبال دارد، به ویژه از سوی قانون گذاران تندرو جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، که در گذشته با طرح استفاده از بودجه عمومی برای پروژه های ریلی مخالفت کرده اند.
* ترجمه آزاد گزارش رویترز: داریوش نیکنام