◄ ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی؛ گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره اشاره و این کارگروه ها را شامل کارگروه ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و پایش عملکرد ذکر کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نشست هم اندیشی مدیرعامل راه آهن با شرکت ها و تشکل های صنفی ریلی از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته خبر داد .
به گزارش تین نیوز، سبحان نظری آنچه را که در سه سال گذشته بر بخش ریلی گذشته است برشمرد و از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل ونقل ریلی، ستیز با بخش خصوصی ) لغو توافقنامه/قراردادهای مشارکت با بخش خصوصی برای ساخت خطوط ریلی،تعرفه گذاری ناعادلانه و یک طرفه، مسدودسازی سیستم صدور بارنامه شرکت ها مغایر با ماده 3 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی و ...( فراری دادن سرمایه گذاران بخش خصوصی ریلی لغو سفارش ساخت واگن ها و ...) سوانح متعدد ریلی و آسیب به سرمایه بخش خصوصی و وجهه حمل و نقل ریلی، تشدید اختلاف حساب بین راه آهن و شرکت ها، اعمال غیرقانونی و غیرشرعی جرایم تأخیر تأدیه بدهی ها و کشاندن اختلافات از پشت میزهای گفت و گو به دادگاه ها در این مدت خبر داد.
وی همچنین به چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: فرآیند طولانی تشکیل پرونده و محقق نشدن پرداخت یارانه ماده 12( قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به شرکت ها) و قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از جمله این چالش ها بود.
وی تاکید کرد: فقدان نهاد تنظیم گر ریلی، عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی و کمبود لوکوموتیو آماده به کار، بهره وری اندک دارایی های ریلی اعم از خط و ناوگان، دشواری اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران با الزام ارائه وثایق و تضامینی مانند اسناد ملکی و رقابت ناعادلانه با شیوه حمل و نقل جاده ای از دیگر چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته بود.
به گفته نظری، تفسیر غیر حمایتی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل و نقل ریلی، نابهینگی توسعه زیرساخت (خطوط جدید، دوخطه سازی، برقی سازی و ...)، مکانیزه نبودن سیستم سیر و حرکت و ناعادلانه بودن ساختار کمیسیون های نواحی سوانح و کمیسیون عالی سوانح بخش دیگری از این چالش هایی بود که بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته با آن مواجه بود.
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره اشاره و این کارگروه ها را شامل کارگروه ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و پایش عملکرد ذکر کرد.
نظری در پایان با ذکر محورهای فعالیت کارگروه های هم افزایی، این محورها را به شرح زیر برشمرد:
1. تمرکز بر بهبود فضای کسب و کار با رویکرد شفاف سازی و اصلاح قوانین و مقررات
- اصلاح ساختار بخش
- اصلاح قانون دسترسی
- اصلاح نظام تعرفه گذاری و تعیین نرخ رقابتی
- تدوین آیین نامه حدود اختیارات و مسئولیت ها فی مابین راه آهن و شرکت ها
- تدوین دستورالعمل سرقت
2. تحکیم نقش شراکت تجاری میان شرکت راه آهن و بخش خصوصی:
- جلسات کارشناسی و مشترک هم اندیشی
- آمادگی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برای همکاری در تهیه دستورالعمل اجرایی قطار کامل
- هم اندیشی و همکاری در بهبود چرخه حمل و سرعت بازرگانی
- واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی جهت بازسازی
- اصلاح عادالانه نظام وصول مطالبات و شفاف سازی آن
- ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی
3. جلسات مشترک با سازمان بنادر، ایمیدرو، گمرک و ... جهت توسعه شبکه خطوط اصلی و آنتنی،افزایش عملکرد، بهبود مقررات و ...
4. سیاستگذاری در کاهش هزینه های حمل ترکیبی با مشارکت بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی بزرگ
فیلم سخنرانی سبحان نظری از اینجا قابل مشاهده است.
اینها که شما بر شمردید همان وظایف واحد تنظیم گری است قرار نیست شما به عنوان نماینده بخش خصوصی بنشینید و برای راه آهن تعیین وتکلیف کنید
اگر واحد تنظیم گری تشکیل شد انشالله در وزارت راه خودش این کارها را انجام می دهد شاید هم تشخیص داده شد نماینده اصناف ریلی هم عضو مدعو در این واحد داشته باشند.
همین که می گویید «واحد تنظیم گری», معلوم است اطلاع دقیقی از وظایف تنظیم گری ندارید!
«تنظیم گر»، یک «نهاد مستقل» است و نه یک «واحد سازمانی»!
نهاد مستقل تنظیم گر اتفاقا باید غیر از مسوولی دولتی، شامل نمایندگان بخش خصوصی هم باشد (و حتی شامل افرادی مثل نماینده مجلس و قاضی و ...). وگرنه اصلا اسمش تنظیم گر نیست. لذا این که شما بیان می کنید که: «شاید هم تشخیص داده شد نماینده اصناف ریلی هم عضو مدعو در این واحد داشته باشند» هم خودش باعث تبدیل شدن نهاد تنظیم گر به یک سیرک و تماشاخانه خواهد شد. تنظیم گر می آید تا امکان ظلم از سوی هر بازیگر به هر بازیگر دیگر را از بین ببرد و شرایط کاسبی منصفانه را برای همه بازیگران فراهم کند.
ممکن است اشتباه شما در درک وظایف تنظیم گر، ناشی از این باشد که فعلا یک دفتر تنظیم گری درون شرکت راه آهن وجود دارد و شما فکر می کنید که تنظیم گر همچین چیزی است. واقعیت این است که این دفتر، یک دفتر موقت بوده و قرار بوده مقدمات تاسیس نهاد تنظیم گر مستقل را فراهم کند و همه پرسنل و امکاناتش به آن نهاد منتقل شود. بنابراین مبنا را اشتباه قرار ندهید.
مافیای دزد و غارتگر در حال بازگشت برای ضربه به پیکر نحیف راهن است
از رسانه تین نیوز خیلی سپاسگزاریم که نسخه بدون سانسور این سخنرانی را منتشر نمود.
در فیلم منتشره قبلی از سوی یک رسانه دیگر، بخشی از مهم ترین صحبت های آقای نظری (بویژه قسمت های مهم ابتدایی و انتهایی آن) بنفع آقای میعاد صالحی مدیرعامل برکنار شده سانسور شده بود.
آقای سبحان نظری تشکر نکن به هم تیمی اشان کمک می کنند
برای انجام هر کاری ۴ مرحله وجود دارد:
(برنامه ریزی – اجرا – کنترل – اصلاح مسیر در راستای تحقق هدف بر اساس برنامه) یا (Plan-do-check-act )
یا (Approach- Deployment- Assessment - Review)
حال اگر فردی یا سازمانی یا شرکتی همه ۴ مرحله را خودش انجام دهد ، مي داند و ميتواند در مسير هدف و بعبارتي ديگر اهداف خود گام بردارد و موفق شود ، حال بستگي به ميزان دقت و اهتمام به هريك از 4 مرحله دارد. علي ايحال اگر فردي یا سازمانی یا شرکتی از ۴ مرحله ، 2 مرحله (برنامه ریزی – کنترل) يا (Plan-check-) يا (Approach- - Assessment - ) يا را بعهده بگيرد آن شخص يا سازمان يا شركت ، ميشود سياستگزار و به زبان حقوقي و قانوني ميشود رگولاتور يا تنظيم كننده قوانين و مقررات . با مقدمه بالا و صغري و كبري كه گفتم ، حال مقوله رگولاتوري راه آهن در قالب شش ترمينولوژي ( مالي - محاسباتي - فني - زيست محيطي – حقوقی وقانوني - ايمني ) ميبايستي مبنا قرار گيرد تا در راستاي كاهش تصدي گري حركت كنيم. بنابراين در شركت راه آهن مي بايستي بر اساس مدل 7 s مكنزي
استراتژی: برنامه شرکت برای افزایش مزیت رقابتی(با توجه به مشتري نهايي )
ساختار: نحوه سازماندهی شرکت و اینکه چه کسی به چه کسی گزارش بدهد
سیستمها: رویهها، فرایندها و روال کارمندان که نحوه انجام کار را مشخص میکنند
ارزشهای مشترک: ارزشهای اصلی که در فرهنگ سازمانی و اخلاق کار فردی منعکس میشوند
سبک: الگوهای رفتاری معمولی گروههایی مانند مدیران و سایر متخصصان
کارکنان: کارمندان شرکت و تواناییهای کلی آنها
مهارتها: صلاحیتهای اصلی سازمان و قابلیتهای متمایز آن
همگي تنظيم و منطبق شوند تا يك تغيير و تحول بنيادين صورت بگيرد ، البته بنظر بنده ابتدا از استراتژي شروع كنيم و بعد تغيير ساختاري كه در كتاب (ترجمه شده توسط آقای دکتر آقایی) به آن پرداخته تا به اهداف عالي مورد نظر مبني بر كاهش تصدي گري و رسيدن به سياستگزاري برسيم البته مقوله رگولاتوري راه آهن در قالب شش ترمينولوژي بشرح مختصر ذيل ميباشد:
مالي = Financial پاسخگويي در قبال ميزان يارانه ها و سوبسيدهاي دولت و سازمان مديريت
محاسباتي= Computational پاسخگويي در قبال تعيين و تعريف نرخ تعرفه بار و مسافر(تن كيلومتر- نفركيلومتر)
فني = Technical پاسخگويي در قبال استانداردهاي بين المللي (مثلا UIC و فيشهاي سري 000 تا 900)
زيست محيطي = Environmental پاسخگويي در قبال استاندارد 14001 و امور محيط زيست
حقوقي و قانوني= legal پاسخگويي در قبال امور حقوقي و قانوني (بازيگران نقش در حمل و نقل ريلي)
ايمني= Safety پاسخگويي در قبال رعايت استانداردهاي حفاظت صنعتي و ايمني (پرسنل – تجهيزات- مقررات و ...)
بايستي مبناي عمل و چشم انداز راه آهن و صنعت ريلي كشور باشد تا از تصدي گري خارج و به رگولاتوري و سياستگزاري در اين شق از حمل و نقل برسيم.