بازدید سایت : ۶۸۲۳۲

◄ احسنت بر شجاعت آقای مهندس خرم/ خرید 80 کشتی از کره جنوبی

با دست فرمان کنونی صنعت اگر سفارش ساخت کشتی به داخل هم می دادند، کشتی ساز نمی شدیم.

احسنت بر شجاعت آقای مهندس خرم/ خرید 80 کشتی از کره جنوبی
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان (1400.11.10) فرمودند: مردم از کیفیت خودرو ناراضی اند؛ درست می گویند و حق با مردم است/ با دخالت مسئولان و دستگاه های دولتی در فعالیت های اقتصادی موافق نیستم و فرمودند: مسئولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود (تین 240019)

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

 

◄ جهش 2 برابری هزینه مراسم و پذیرایی در سازمان بنادر و دریانوردی

 

  • علاوه بر نظرات نمایندگان، یکی از اساتید اقتصاد از تعدد شرکت های خودروساز به فراتر از 100 شرکت انتقادی مطرح کرده بود.
  • علی عبدالعلی زاده نماینده ویژه رئیس جمهوری در اقتصاد دریامحور اظهار کرد (تسنیم 15 دی): هفته گذشته جایی بودم که احمد خرم که از سال 52 با هم هستیم در گوشم گفت خطای بزرگی کردم که هیچگاه خودم را بابت آن نمی بخشم. وی ادامه داد: رفتیم 80 فروند کشتی را یکجا از کره جنوبی خریداری کردیم. در آن زمان هیچ واحد کشتی سازی در این کشور به اندازه کشتی سازی خلیج فارس نبود. وی افزود: گفتیم اینها نمی توانند بسازند رفتیم و از کره خریدیم. این خرید باعث شد این کشور کشتی سازی اول دنیا شود، اما همچنان مانده ایم. نماینده ویژه رئیس جمهوری در اقتصاد دریا محور تاکید کرد: اگر از صنایع دریایی حمایت نکنیم، بعد از رفع تحریم ها نوبت کدام کشور است که آنرا به قطب صنایع دریایی کنیم. عبدالعلی زاده گفت: آقای دولت به جای این که دیگران را آباد کنید، از کشتی سازان داخلی خرید کنید. ایدرو را محور صنایع دریایی کرده و از مدیرعامل آن خواسته ایم سه کشتی ساز را کشتی ساز بزرگ کرده و 97 کشتی ساز دیگر را حذف نکند و آنها را به قطعه ساز (کشتی) تبدیل کند.

  • به مناسبت بزرگداشت احمدخرم در 24 بهمن مراسمی پیش بینی و نظرات برخی همکاران ایشان جمع شده است (تین 288981).

  • در مورد فرمایشات آقای مهندس خرم و ابراز ناراحتی ایشان از تصمیم فوق یکی از متخصصان حمل و نقل نوشت (صرفا نقل قول): همزمان با سفارش به هیواندای کره کشتیرانی ج.ا.ا. چندین فروند هم به داخلی ها سفارش داد اما با تاخیر بسیار زیاد و هزینه چند برابری تحویل دادند. صدرا هم که برای ونزوئلا ساخت آنها را بدبخت کرد اینقدر تاخیر و بدقولی ... داشت. دوستان مسئول در کشتیرانی می توانند بیشتر شفاف سازی کنند. ضمن اینکه کشتی های دریافتی در دوره تحریم به داد ایران رسیدند. نکته دیگر:

  • مدیرعامل شرکت ملی نفتکش (علی احمدی): صنایع داخلی توان تامین و تعمیر ناوگان شرکت ملی نفتکش را ندارد و با وجود نیاز ما به 50 قاره پیما صنعت ما توانایی بالفعل برای این کار را ندارند ... و این کار رشد تدریجی می خواهد. (14030413 پرتال حمل ونقل).

  • یکی از مدیران عالی اجرایی هم به موضوع صنعت خودرو و موبایل کره جنوبی اشاره کردند و اینکه ما نقشی در این صنایع نداشتیم و  متذکر شدند خرید کشتی ها با کشتیرانی جمهوری اسلامی و متعلق به وزارت بازرگانی بوده و نه وزارت راه و ترابری.

  • ضمن تحسین شجاعت آقای مهندس خرم در بیان تجربه خرید 80 کشتی از کره جنوبی چنین نوشته شد (معاون اسبق راه آهن در زمان آقای خرم): با دست فرمان کنونی صنعت اگر سفارش به داخل هم می دادند این نتیجه حاصل نمی شد. چرا؟ به دلایل ذکر شده در کتاب نقشه راه بلوغ در سال ۱۳۸۶. بر خلاف صنایع نظامی که بسیار موفق و افتخارآفرین بودند که ریشه آن در جدی گرفتن دشمن و تعامل بسیار خوب سازنده و مصرف کننده است (نیروهای نظامی و وزارت دفاع)، در صنایع غیرنظامی تعامل (سازنده و مصرف کننده) بسیار ضعیف است، احتمالا به دلیل جدی نگرفتن دشمنان اقتصادی، عدم توجه به توصیه قرآن کریم در آیه ۵ سوره مبارکه نساء و فقدان سازمان رسیدگی به اعتراضات مشتریان مردمی (سازمان حمایت و ). مصداق آن در صنعت خودرو، هواپیماسازی ... و صنعت ریلی، از جمله لوکوموتیوسازی: اکنون بدترین ناوگان جدید کشش راه آهن لکوموتیوهای Map24 ساخت مپنا است و لکوموتیوهای بازسازی شده AD43 مپنا از لکوموتیوهای بازسازی نشده بدتر است. آیا قابل اصلاح است؟ بله، آیا ما می توانیم، بله، اما نه با این دست فرمان. وزارت صنعت، سازمان گسترش و مشتری اصلی که در اینجا راه آهن است (و وزارت راه و شهرسازی) کوتاهی می کنند، مجلس و مجمع هم کوتاهی می کنند و به ریشه یابی بهاء نمی دهند.

با وجود این مشکلات نمونه های موفق در بخش خصوصی واقعی وجود دارد مانند سازنده موتورهای سنگین گازسوز و اخیرا دیزل.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    وجدان درد آقای مهندس خرم و نقل این مطلب بسیار ارزشمند است،

    در مقابل سیاست خرید کامل از خارج بعنوان سیاست افراطی، خرید کامل از داخل هم تفریط است مانند موضوع خرید لکوموتیو، واگن متر، اتوبوس، هواپیما و ...

    راه میانه و بدون افراط و تفریط وجود داشت و دارد

    در موضوع لکوموتیو هم نمونه‌های ناموفق داخلی ساخت و بازسازی مپنا که عرض شد نتیجه سقوط از بام با رویکرد تفریطی است و خرید ناگهانی بیش از ۱۰۰۰ دستگاه واگن مترو درحالی که سالها ساخت واگن در داخل متوقف شده بود، رویکرد افراطی

    تصمیمات را باید عقلایی کنیم

  • حسن پاسخ

    چیزی که باید میگفتی نگفتی مشکلات مردم وکشور جز دغد دغه ی شما ها نیست

  • محمود اوغلی پاسخ

    رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی
    هیچ اقدامی برای به کار گیری نکردن هندی‌ها و اتباع خارجی روی شناورها انجام ندادن
    دریانورد ایرانی بیکار اما به خارجیها مشغول
    حتی شمال هم مملو از هندی شده
    مسئولین بی‌لیاقت سازمان بنادر

  • ناشناس پاسخ

    عقل ودولت. و. ثروت. ممکن اسا نظرهای گنده. داشته باشد. اما. عقل سلیم. و. فهم. افراد باعث. پیشرفت است

  • منصور پاسخ

    با حرف شما اصلا دادن مدیریت به افرادی مثل شما کاری اشتباه است

  • ناشناس پاسخ

    خرم و عبدالعلی زاده دوتاشون از یک قماش اند.نویسنده این مقاله از آدمی تمجید کرده که بازهم بعد از چهاردهه هنوز نفهمیده اطرافش چه خبره و متاسفانه ایشون باید بیاد به مثلا مهندس و وزیر این مملکت حالی کنه چه خبره.

  • ناشناس پاسخ

    شما فعلا درشکه سازیتون رو ادامه بدین و جیب مردم رو خالی کنید. کشتی سازی پیش کشتون.

  • معروف پاسخ

    یعنی حتی نمیتونید کشتی درست کنید پس چرا هی میگید ما فلان ناو رو ساختیم

    • افشین

      کشوری که ناو جنگی میسازه ساخت کشتی براش کاری نداره. کشتی میسازن و خوب هم میسازن اما برخی مشکلات بخاطر عوامل نفوذی هست که بدنبال خرید از خارج بخاطر نفع شخصی هستند. البته برخی تحریمها هم تاثیر گذار هستند اما تاثیر واقعی در داخل هست.

    • کیوان

      آقا معروف! این جماعت که الآن از عملکرد خودشون پشیمونن متعلق به جریانی هستند که شعارشون « ما نمی توانیم هست». و رفیقشان مرحوم ترکان می گفت « ملت ما حتی بلد نیست آبگوشت بزباش درست کنه». اما دیدیم که در جایی از صنعت و علم نیروهای جهادی و فداکار و گمنام وارد شدند به پیشرفتهایی رسیدیم که دنیا انگشت به دهان ماند. مانند هسته ای، موشکی، پهپادی، هوافضا و صنایع نظامی. محض اطلاع شما آن ناوهایی که در سال گذشته دور دنیا را گشته و از خطرناکترین دریاها و اقیانوسها عبور کرده اند ساخت صنایع دریایی همین مملکت بوده اند.

  • فرهاد پاسخ

    هرجا به نیروهای خودی اعتمادکردیم و بها دادیم برنده بودیم.در جاهائی که نتیجه نگرفتیم یا اعتماد نکردیم یا بها ندادیم ولا غیر.

  • یه ایرانی پاسخ

    احسنت به این همه دزد مایه مباهات ایران

  • ایرانی باغیرت پاسخ

    معلومه هدف شما غربگدایان وابستگی و عقب نگه داشتن کشور است.
    اشک تمساح نریزید. سفید شویی نکنید. مردم درست انتخاب کنید.
    درخواست مجازات برای هر کس که خیانت کرده

    • امین

      باغیرت توخالی اگر بنا به گدایی باشه از غرب گدایی کردن شرف داره به گدایی چین کمونیست و روسیه پلید

  • امیر يوسف نواز پاسخ

    لطفا بفکر راننده های سنگین در تمام دنیا باشید این غلط های همسایه های مزدور بخاطر بی اهمیت بودن مسئولان وزارت راه و ترابری دراین چهار دهه بوده است یک مشت مفت خور بدرد نخور که معلوم نیست ازکجا وچگونه مدیر شده‌اند

  • ناشناس پاسخ

    لااقل کره جنوبی هم از ورشکستگی اقتصادی نجات دادیم،خیلییییی مردیم🤣

  • ناشناس پاسخ

    خوب شد خرید کردید الان از همان پولها هم خبری نبود ما مگر تو کشور کشتی سازی داریم اگر هم هست عین خودرو سازان

    • موسی الرضا

      چطور نیست ؟ ناو ها و ناوچه ها و ناو شکن ها و قایق های موشک انداز را چه کسی می سازد ؟ مشکل فقط یک چیز است. وزارت دفاع به دستور مستقیم فرمانده کل قوا عمل می کند و مصداق تمدن اسلامی است دو بقیه صنایع دنباله رو دزدان. شرقی و غربی هستند. تا حالا کی یادش می آمد که در زمستان برق قطع شود ؟ دلیل این بود که سه ماه چهار ماه فقط منم منم کردند و همه را غیر از خودشان زیر سوال بردند و کسی یادش نیامد که نیروگاه های برق برای زمستان نیاز به مازوت و گازوییل دارند . حالا آمده اند می فرمایند درجه آسایش را بیاورید به هیجده درجه . کم‌کم می شود ده درجه.

    • عباس قربانعلی بیک

      با سلام و تشکر از پرسش شما
      کشتی‌سازی نظامی ما تجربیات ارزشمندی دارد اما وزن متوسط کشتی‌های و ناوهای نظامی نسبت به کشتی‌های تجاری کمتر است
      اما ظرفیت کشتی‌سازی سنگین ایران هم نسبتا خوب است و در ان هنگام هم قابل قبول بود ولی ...

    • افشین

      پرفسور خود تحقیر . ما در کشور بهترین کشتی سازها را داریم . چه در بخش نظامی و چه غیر نظامی. در بخش نظامی عدم نفوذ باعث پیشرفت هست و در بخش نظامی وجود نفوذ و ایضا منافع شخصی باعث عدم پیشرفت و رضایت. البته کشتی سازی یکی از پیچیده ترین فناوریهاست اما ما حتی در بخش زیر سطح که از کشتی سازی هم پیچیده تر هست حرف برای گفتن داریم. آنهایی که از خرید خارجی نفع میبرند فکر میکنید راحت از این نفع میکذرند؟؟ مشکل اول انتخاب ماست‌ .

  • م ج پاسخ

    احمدخرم زمانی که اختلاس دروغ وریانبودپرورش یافت ه

  • ذلفعلی پاسخ

    سلام،اگر بگوئیم سفره ای پهن است هر کس به اندازه حمایت قدرتمندان از این سفره بهره می برد،ظاهرا حیف کردن اموال مردم توسط برخی سیاسیون جرم محسوب نشده، و مجازات فقط برای دون پایه ها و مردم کف خیابان است

    • افشین

      مشکل اصلی این هست که سیاسیون را هم مردم انتخاب میکنند. مقایسه کنید صنایعی را که انقلابیون در ارتش و سپاه مدیریت میکنند و صنایعی که توسط دولتهای منتخب مردم مدیریت میشود.

  • ناشناس پاسخ

    تا مشکلات شرکتهای داخلی حل نشود ، سفارشی نباید صورت بگیرد ، افزایش بهره وری ، استفاده از نیروی ماهر ، ارتقای کیفیت ، مشتری مداری ، ....

  • ناشناس پاسخ

    متاسفانه در ایران هیچ وقت تولید کننده به معنی واقعی آن نبوده و همیشه اینجوری بوده که قطعه ها را وارد می‌کردند و مونتاژ می‌کردند و به اسم خود به نام تولید کننده ثبت می‌کردند از خودرو ساری بگیر تا کشتی و هواپیمای و لوکوموتیو و دلیل اصلی کاهش تولید پس از تحریم‌ها همین مسئله بوده

  • قاسم پاسخ

    خدا رو شکر در صنایع کشتی سازی آقایان ژن برتر نیستند وگرنه صنعت کشتی سازی هم شبیه صنعت خودرو میشد

  • ناشناس پاسخ

    Fatefقبول کند ایران وهواپیما قطار کشتی ماشین سنگین خودرو وارد کند

  • ادریسی هستم پاسخ

    آیا هرگز شده با کشتی سازی های ایران قرارداد ببندند و مثل آنها پول یکجا و بدون دنگ و فنگ به صورت ارز واریز کنند و اینها ریشه در فساد خرید خارجی دارد مثل بیگانگان ارز سر وقت بدهند همانطور که با آنها رفتار می کنند و زمان و فرصتی مشابه آنها بعلاوه سی در صد و ایراد گیری را که چرا مثل مال آنها نیست کنار بگذارند چون کار آنها هم انتهای درستی نیست و عیوب فراوانی دارد و ما با دانش مطلق نمی سنجیم و نسبی سنجی داریم خدا لعنت کند توجهی گران فساد را و تخیر ملت را که در پول دادن به بیگانگان دست و دل باز و به هم وطنان بسیار نکته سنج و سختگیر اند و لعنت به مبلغین این تفکر

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    همانگونه که عرض شد افراط و تفریط هردو مذموم است، نتیجه افراط در خرید خارجی را در واگن‌های مترو از چین را در یادداشت زیر ببینیم

    علت به تعویق افتادن ورود واگن‌های چینی به مترو تهران چیست

    مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر در مورد سرانجام واگن های مترو گفته است که من از همه مسئولان کشور درخواست کمک کردم و آنها نیز کمک کردند، اما حالا چینی ها برای ما ناز می کنند.

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-288940

  • ناشناس پاسخ

    خدا لعنت کند خائنین به کشور و ملت امثال احمد خرم زیاد هستند آن کس که می گوید اگر به داخل هم سفارش می دادیم نتیجه نمی گرفتیم چون تصمیم گیرندگان داخلی هم همانند احمد خرم فکر کرده‌اند و میکنند حالا ایشان اعتراف کرد ولی هستند کسانی که اعتراف نمی‌کنند لعنت خدا بر همه آنها که عقل ندارند ولی مسئولیت قبول میکنند مسئولیت فقط به مدرک و هوش نیست باید عقل هم داشته باشند سگ هم باهوش است ولی عقل ندارد و همین باعث خدمت او به جانیانی میشود که با دادن غذا میتوانند او را به خدمت بگیرند

  • حمید سالک پاسخ

    صدام کل لنج های کشورش از بین برد وسفارش کشتی به کره داد دراول جنگ بندربصره ونیروی دریایی عراق قلج شد وایران درمناقصه حراج کره به نصف قیمت خرید که در زمان خودش کار بسیار درستی بود تخصص وانضباط پرسنل کشتیرانی شاید در دنیا حرف اول را بزند و خیلی از کشور ها ملوانان ایرانی را روهوا میبرند

  • ایرانی پاسخ

    ساخت تجهیزات پیشرفته و سنگین مثل کشتی و لوکوموتیوو برای کشورمان بسیار مثبت و زیربنایی است نسبت به خریداری کردن آنها از کشورهای بیگانه اما کنترل شرکتهای سازنده داخلی از لحاظ کیفیت و زمان تحویل توسط دستگاه‌های دولتی مسول شدت بیشتری صورت بگیرد که طبعاً سودآوری و ارز آوری جهت کشورمان خواهد داشت

  • محمد پاسخ

    مشکل در ادغام دو وزارت خانه بزرگ و انتخاب یک بازرگانی چی بعنوان وزیر صنعت معدن تجارت است.هرکدام از اینها یک وزارت خانه است ضمن اینکه وزیری که از پیکره بازرگانی انتخاب شود تمایل به واردات دارد چون واردات را به صرفه اقتصادی می داند.و به فکر توسعه صنعتی و معدنی و نیروی کارآمد آن نیست.برای صدق گفتار کافی قبل و بعد ادغام را مقایسه کنید و جنس و گرایش مخالفین تفکیک وزارت خانه هارا نیز نهادهای امنیتی بررسی کنند

  • سعید‌آریا پاسخ

    ما‌ در کشور‌ شرکت‌های‌ بزرگی‌ داریم‌ که‌ در صنعت‌ شگفتی‌های‌ زیادی‌ دارند. کشور ما‌ از لحاظ‌ تحریم‌ وضعیت‌ کره‌شمالی‌ را دارد‌ آیا‌ زندگی‌ مردم‌ در ایران‌ عین‌ کره‌ شمالی‌ یا‌ ونوزئلا یا لیبی‌ یا‌ مصر‌ یا عراق‌ یا‌ افغانستان‌ هستیم
    مردم‌ کشور ما‌ همان‌ مردمی‌ هست‌ که‌ تا ۶دهه‌ قبل‌ فقط‌ شب‌ عید‌ برنج‌ بی‌کیفیت‌ می‌خوردند‌ و حتی‌ در تهیه‌ نان‌ مشکل‌ داشتیم‌ در وضعیت‌ تحریم‌ باید‌ ایرانی‌ غیرت‌ خودش‌ را‌ به‌ رخ‌ دشمنان‌ این‌ سرزمین‌ بکشد‌ که‌ تا‌ ۲ قرن‌ با‌ روشهای‌ مختلف‌ کشور‌ را‌ از پیشرفت‌ جلوگیری‌ کردن
    کره‌شمالی‌ چر ا‌مردمش‌ با‌ توجه‌ به‌ حکومت‌ خاص‌ اما‌ تحمل‌ سختی‌ها‌ را‌ می‌کنند‌ چون‌ دشمن‌ سرزمین‌ را شناختن و با‌ وجود‌ حتی‌ نا‌رضایتی‌ دست‌ در‌ دست‌ هم‌ دادن‌ تا‌ نگذارن‌د دشمنان‌ خارجی‌ بر آنها‌ فائق‌ آید

    • مصطفی حریری

      چرت 60 سال پیش و مثال میزنی. اون موقع چینی ها ... میخوردن. عربا ..... الان چی؟

  • فراهانی پاسخ

    بسیارخوب

  • فروغی پاسخ

    خداوند افرادی که خواسته یا ناخواسته به این آب و خاک واین مردم خیانت می‌کند انشاالله ...کند ..کردی که این خیانت را کردی

  • فروغی پاسخ

    حداقل نصف این کار را به جوانان این کشور میدادی

  • محمد پاسخ

    اعتراف ایشون به هیچ دردی نمیخوره و تا الان باید از سیاست حذف میشدن و تاوان پس میدادن و موندن باعث تکرار تجربه های اشتباه و ضرر به کشوره

  • ناشناس پاسخ

    کلیتش درسته اما نوع حمایت نظام از بخش های تولیدی خودش آفت های بزرگ تری ببار میاره مثلاً شرکت صدرا بزرگترین کشتی ساز ایران وابسته به چند نهاد هست که اونم تنها قطعاتی که از داخل استفاده می‌کنه بخشی از ورق ها و نهایتا رنگ کشتی هاست و باقی رو وارد می‌کنه و بجای توسعه متناسب و پذیرش سفارش بیشتر ، از مزایای انحصاریش درست مثل خودرو سازان استفاده می‌کنه ، این دست حمایت ها آفت پیشرفت و بهشت رانت خوارانه

  • ایرانی پاسخ

    دولت اصلا نباید در خودرو سازی دخالت کند فقط باید به عنوان ناظر کیفیت و قیمت باشد نه اینکه یک گروه مافیا تشکیل شود و جیب یک عده گردن کلفت دولتی پر شود و هزاران نفر در جاده ها کشته و زخمی شوند و خودرو های تولید داخل نیز با کیفیت کم و قیمت چند برابری به مردم تحمیل شود.

  • آرمان پاسخ

    آفرین به ما که امارات و چین ترکیه و ... آباد کردیم و کشور خودمان را ویران کردیم

  • Rezaei ebrahim پاسخ

    جالبه !!!!
    کل مسئولین انقلابی ما
    از قرارداد امضا را بلدند کجا بزنند البته البته با راهنمایی کارشناس کشور مقابل و پول را نقد پرداخت کنند.
    خیلی جالبه!!!!!!!!
    عالی دیگه چی میخوایم!!!!!!!
    مسئولین انقلابی!!!!!
    عالیه!!!!
    ناترازی!!!!!
    آب برق گاز پول نون دارو میوه گوشت مرغ ماهی پوشاک مسکن خودرو
    راستی چه زمانی مسئولین باید جوابگوی اعمال خود باشند
    چه سری است که جوابگویی را در چارچوب شرح وظایف افراد قرار نمی‌دهند
    آیا حکومت خودش اینچنین می‌خواهد!!!!
    مملکتداری با این شیوه!!!!!!
    واقعا' دستی غیبی مملکت ما را سرپا نگهداشته وگرنه عملکرد مسئولین که قابل جوابگویی نیست چگونه می‌تواند قابل دفاع باشد!!!

  • استاد پاسخ

    چراباظرفیت وتوانایی پایین اقدام نیازمندیهای ایران برای تجارت بالای هشت هزارتا کشتی ،،،،،،، دریای شمال خودش یک بخش اعظم تجارت ،جنوب جدا ،،،،وتجارت بین کشورها باربری ها اقیانوس پیماها جدا......... ایندا نگرباشید..... ایران شاه پل تجاری مرکزی جهان.......حیف است که ازاین ژوپلوتیک جغرافیایی وانسانی ومنابع ،بهره برداری نشود.....،،،،توان خرید هست فقط تفکروپیشرو،،،،تمام

  • موسی الرضا پاسخ

    یعنی به یک بچه هم بگویید چرا شرکت های دولتی زیر کار زاییده اند ؟ می گوید چون هر نماینده و وکیل و وزیر و مشاور و معاون ، عناصر ویژه خود را به زور به این شرکت ها تحمیل می کند و اگر قبول نکنند فردا بدبختی سراغشان می آید. افرادی تن پرور دزد و از خود راضی و به اصطلاح ژن خوب . اما بخش خصوصی اینطور نیست و هر کس از زیر کار در رفت اخراج. بعد دنبال مقصر در سمینار و وبینار و همایش می روند . آف بر شما

  • علی پاسخ

    جالبه
    خود آقای خرم با حسرت و پشیمانی گفته که چه اشتباهی کرده
    آقای عبدلی زاده هم داره تأیید می‌کنه و بغض !! داره میگه که این تصمیم اشتباه بوده ،
    هر انسان عاقلی هم می‌فهمه که این قبیل کارهای غلط (که در مسئولین نوعا اصلاح طلب زیاد اتفاق افتاده و می افته و خواهد افتاد) یک تصمیم و قرارداد کاملا اشتباه بوده
    حالا این آقایون ماله کش اومدن میگن نه اتفاقا خیلی هم خوب بوده !!!!!!!

  • ناشناس پاسخ

    اون دسته ازشماهایی ک هی میگید غرب گرا ...‌خودتون هم‌نمیدونید چی میگید .. ؟؟؟؟ چون شیتشوی مغزی کار خطر ناکی است و دوم ک خیلی مهم نان ب نرخ روز خورون خیلی خطرناکه ... کدوم‌پیشرفت . یه زمانی ما با اروپا در صنعت خودرو ..‌داشتیم‌سبقت میگرفتیم چون مسولین اون زمان در ددتلشان فساد... دزدی .. اختلاس ... بی عدالتی نبود ..‌چرا یه عده ای البته قلیل نمیخواهند بخاطر منافعشان ک در خطر .. قبول کنند . ک این راه راع ک ما میرویم ب ترکستان است

  • امین پاسخ

    ۴۵ ساله همه امکانات کشور دست شماست یک خودروی نرمال نتوانستید بسازید حالا مدعی ساخت کشتی هستید

  • امید فراهانی پاسخ

    سلام دوستان توجه بفرمایید تا زمانی که بانک های ما به مراکز تولیدیمون وام های بهره دار میدند ، تولید کننده های ما بیشتر از این که به فکر تولید با کیفیت باشند ، به فکر بازپرداخت سودهای بانکی هستند

  • ناشناس پاسخ

    وقتی کشتی رانی تحریمه خریدش چه منفعتی داره؟هنرکه نکرده پول بدی بهت اش میدن

  • ناشناس پاسخ

    خدا را شکر راست و چپ بر بی لیاقتی خود معترفن ولی نمیدانم چرا از خر شیطان پایان نمی آیند.به هرچه اعتقاد دارید دست از سر این کشور بردارید.از قدیم گفتند دشمن دانا به از دوست نادان است.برید مدیر کارکشته از خارج بیارید.اگر از داخلی ها قبل انقلابی ها میترسید.مال مردم را مصادر کردید کشور را نابود کردید.و هرروز لعنت خدا را برای خود خردید

  • عزیز پاسخ

    خود گویید و خود خندید عجب هنرمندید