◄ آسیبشناسی بنگاهداری شرکتهای حملونقل ریلی
میزگرد «تحلیل ساختار بنگاه داری شرکت های حمل ونقل ریلی» با دعوت انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته و با حضور جمعی از دست اندر کاران این حوزه در بخش های خصوصی و دولتی برگزار شد.
تفاوت معنی داری بین بخش خصوصی در صنعت حمل ونقل ریلی و بخش های خصوصی در صنایع دیگر وجود ندارد. در واقع حضور خصولتی ها در بین شرکت های حمل و نقل ریلی با ویژگی های چابکی و خلاقیت در تضاد است. این دست از شرکت ها همچنان گرفتار بروکراسی و مقررات دست وپا گیر هستند و سود و زیان در اولویت شان نیست. در حالی که در بخش خصوصی باید تخصیص منابع به سرعت انجام شود، ارتباط با بازار و بازاریابی وظیفه اصلی باشد و در قیمت گذاری متخصص باشد.
به گزارش تین نیوز، مجید بابایی دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته در این میزگرد گفت: درطول 12 سال گذشته که بخش خصوصی به عرصه حمل ونقل ریلی بار و مسافر وارد شده است، بسترسازی لازم برای توسعه این صنعت و بهبود فضای کسب و کار از سوی بخش دولتی فراهم نشده و این موضوع همواره مورد انتقاد بخش خصوصی بوده است. اما از سوی دیگر این سوال نیز همواره مطرح می شود که آیا بخش خصوصی آن طور که باید، عمل کرده است؟ آیا شرکت های حمل ونقل ریلی در سطح یک بنگاه خصوصی، کارآمد و چابک هستند؟ آیا ساختار فعلی شرکت های حمل ونقل ریلی قالب یک شرکت خصوصی واقعی را دارد؟
در این میزگرد که در محل دفتر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برگزار شد، بهیار صنوبری مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد حمل ونقل راه آهن گفت: تفاوت معنی داری بین بخش خصوصی در صنعت حمل ونقل ریلی و بخش های خصوصی در صنایع دیگر وجود ندارد. در واقع حضور خصولتی ها در بین شرکت های حمل و نقل ریلی با ویژگی های چابکی و خلاقیت در تضاد است. این دست از شرکت ها همچنان گرفتار بروکراسی و مقررات دست وپا گیر هستند و سود و زیان در اولویت شان نیست. در حالی که در بخش خصوصی باید تخصیص منابع به سرعت انجام شود، ارتباط با بازار و بازاریابی وظیفه اصلی باشد، در قیمت گذاری متخصص باشد و … اما در شرایط کنونی، بخش خصوصی به دلیل ضعف ساختاری، توان تحلیل و رصد رفتار بازار را ندارد.
شکرالله شفیع زاده مدیرعامل شرکت تجارت کوشش سپاهان نیز در این میزگرد عنوان کرد که بخش خصوصی ریلی از نظر سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی کوتاهی نکرده بلکه به دلیل نبود فضای اقتصای مناسب آن طور که باید وارد عمل نشده است. ضمنا مسائل حاشیه ای و موانع متعدد و درهم تنیده عملیات حمل و نقل ریلی که حاصل عدم اصلاح ساختار بخش ریلی کشور پس از شروع برنامه خصوصی سازی است، باعث شده تا بخش خصوصی از دنبال کردن مسائل اساسی و بنیادی بخش باز بماند.
مجتبی لطفی مدیر عامل شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرزنیرو نیز در بخشی دیگر از این میزگرد گفت: با توجه به اهداف توسعه صنعت حمل ونقل ریلی باید در بخش خصوصی به جای تعدد شرکت های کوچک، چند شرکت بزرگ داشته باشیم که توانمندتر عمل کنند تا با اعمال مدیریت یکپارچه تر به حل مسائل بنیادی توجه بیشتری کنند و البته بهانه ای هم در تامین بسترهای توسعه برای بخش دولتی وجود نداشته باشد. نباید از بخش خصوصی انتظار داشت که تامین مالی را راساً و از محل سرمایه نقدی خود تامین کند؛ بلکه نظام بانکی باید در این عرصه فعال شود. دولت نیز به وظایف حاکمیتی و بسترسازی فضای کسب وکار بپردازد و از ورود به عرصه رقابت با بخش خصوصی خودداری کند.
محمد حسین حاجی مرادخانی مدیرعامل شرکت بهتاش سپاهان نیز با تاکید بر تفکیک وظایف و مسئولیت های دولت و بخش خصوصی بر رفع موانع توسعه و فضای کسب وکار ریلی توسط دولت، از آن به عنوان یک پیش نیاز مهم برای شکل گیری ساختارهای چابک در بخش خصوصی نام برد. او گفت: بخش خصوصی می تواند چابک تر عمل کند اما اختیارات شرکت های حمل ونقل ریلی در این سال ها بسیار محدود بوده و عملاً این دولت است که بخشی از مسولیت های تصدی گری را بر عهده دارد.