بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

◄ تاثیر فاکتور تعدد بر رشد حمل و نقل ریلی

نسبت به افق چشم انداز 1400، ضعف اصلی صنعت ریلی باری در تعداد واگن های فله بر و مخزن دار است. اما در کل 1148 عدد واگن باری طبق سند چشم انداز و نسبت به نیاز کشور کم داریم.

تاثیر فاکتور تعدد بر رشد حمل و نقل ریلی
تین نیوز |

با همه اقدامات مثبتی که در جهت رشد صنعت ریلی صورت گرفته، روند رشد این صنعت به کندی پیش می رود. دلیل مهم این امر این است که سهم حمل ونقل جاده ای در حمل بار، در سال 94، بالغ بر 88 درصد و ریلی 12 درصد بر حسب تن کیلومتر بوده است. روندی که با وجود تلاش های بی وقفه راه آهن ج.ا.ا و شرکت های ریلی برای تغییر قوانین ناعادلانه همچنان ادامه دارد.

به گزارش تین نیوز، در حوزه باری در طول سال های اخیر برحسب تناژ 28/6 درصد از طریق حمل ونقل ریلی و 360 میلیون تن از طرق جاده جابه جا شده است. میانگین تن کیلومتر در حمل ونقل ریلی نیز 700 کیلومتر و چون در حمل ونقل جاده ای مسیر کوتاه تر است این زمان بسیار کوتاه تر شده است.

آمار موجود نشان می دهد که فاکتور سرعت، همچنان حلقه مفقوده حمل ونقل ریلی است؛ حتی در سال های اخیر که به توسعه خطوط و بهسازی ناوگان ریلی پرداخته ایم.

نسبت به افق چشم انداز 1400، ضعف اصلی صنعت ریلی باری در تعداد واگن های فله بر و مخزن دار است. اما در کل 1148 عدد واگن باری طبق سند چشم انداز و نسبت به نیاز کشور کم داریم. تعداد مورد نیاز را هم، میزان حجم بار و نیاز بازار مشخص می کند. مانند اینکه تعداد واگن های لبه بلند به دلیل حمل بارهای معدنی و حمل فولاد افزایش یافته است.

در بحث لکوموتیو هم تعداد 2هزارو54 عدد از اهداف سند چشم انداز عقب ماندگی وجود دارد. درباره مالکیت تعداد لکوموتیو باید بگوییم که 794 عدد از لکوموتیوهای موجود تحت مالکیت خود شرکت راه آهن هستند؛ 37 دستگاه سهم البرزنیرو؛ 25 دستگاه سهم الوند نیرو؛ 21 دستگاه سهم راه آهن حمل ونقل، 14 دستگاه سهم راهور و 10 دستگاه سهم شرکت نماد سیر کوثر است. تعداد باقی مانده هم در حال ورود به شبکه هستند.

بنابراین به طورکلی در کشور 40 شرکت باری، 12 شرکت مسافری و 6  شرکت مالک لکوموتیو در بخش خصوصی ریلی داریم که بهتاش سپاهان با 3000 واگن در بخش باری، به لحاظ تعداد واگن اول و توکاریل نیز از نظر ظرفیت حمل بار با 1600 واگن سه محوره و شش محوره اول است. این شرکت از نظر تعداد واگن، در رتبه سوم قرار دارد. در بخش مسافری نیز، شرکت رجا از نظر تعداد ناوگان مورد نیاز و نه از نظر تعداد مسافر، اول و شرکت های رعد تبریز، مهتاب سیر جم، راه آهن شرقی بنیاد و چوپار به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.