◄ رشد تصاعدی قیمت فولاد، در غیاب رشد قیمت حمل و نقل
در حالی که قیمت فولاد بهشدت رشد کرده است، قیمت سوخت و قیمت حمل و نقل رشدی نداشته است که منجر شده شرکت های فولادی به شدت سود کنند و شرکت های حمل و نقل ریلی در ضرر باشند.
بازار فولاد در ماه های گذشته دستخوش نوسانات قیمتی زیادی بوده است اما افزایش این محصول کاربردی در صنایع مختلف، در ۱۰ روز گذشته رشد تصاعدی داشته و به بیش از دو برابر قیمت قبلی خود رسیده است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، افزایش قیمت شمش فولاد به علت افزایش قیمت قراضه، آهن اسفنجی و نوسانات قیمت ارز از علل مهم روند صعود قیمت فولاد در بازار داخلی بوده است. اما قیمت در صنایع دیگر مثل صنعت حمل ونقل متناسب با این قیمت فولاد رشد نکرده اند.
مدیرعامل شرکت البرزنیرو در این باره به خبرنگار ما گفت: مشتری اصلی حمل نقل ریلی معادن و صنایع فولاد هستند اما در حالی که قیمت این محصولات به شدت رشد کرده است، قیمت سوخت و قیمت حمل این کالاها رشدی نداشته است و این اتفاق منجر شده تا شرکت های فولادی به شدت سود کنند اما شرکت های حمل ونقل ریلی در ضرر باشند.
رییس کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی ریلی افزود: راه آهن در حال از دست دادن انسجام سیستماتیک خود است و نمی دانیم چرا با وجود اعتراض شرکت های ریلی کاری نمی کنند. با این نوسانات قیمتی در بازار، پیمانکاران تعمیر و نگهداری لکوموتیوها، صاحبان لکوموتیو و صاحبان ناوگان متحمل زیان شده اند و راه آهن در زمینه افزایش قیمت حمل بار غفلت می کند.
این عضو انجمن ریلی تصریح کرد: ضمن این که ارزش لکوموتیو و واگن با افزایش قیمت ارز بالا رفته است و شرکت های ریلی نیز مصرف کننده محصولات فولادی هستند و باید آن را در بازار به سه برابر قیمت بخرند.
او اضافه کرد: بنابراین الان زمان افزایش قیمت حمل ونقل است. چراکه فروش فولادی ها دو برابر بیشتر از قبل شده اما به رغم گذشتن پنج ماه از درخواست ما به شرکت راه آهن برای افزایش قیمت حمل، نرخ حمل ونقل همچنان ثابت است.
مدیرعامل البرز نیرو توضیح داد: با این شرایط، شرکت ها از پس تامین قطعات و حقوق کارکنان خود برنمی آیند و نمی توانند مایحتاج خود را به دلیل افزایش 70درصدی قیمت ارز تامین کنند. ضمن این که همه لکوموتیوهای اصلی و مانوری راه آهن در غالب هفت قرارداد به هفت پیمانکار واگذار شده است که یکی از آن ها البرز نیرو است و به همین دلیل نیز همه ما در تامین قطعات موردنیاز خود دچار مشکل شده ایم و با قیمت های قبلی خود نمی توانیم کار کنیم.
لطفی ادامه داد: چراکه بخشی از قیمت تمام شده فولاد، مربوط به قیمت حامل های انرژی، هزینه حمل ونقل و تامین مواد اولیه است که قیمت سوخت و حمل ونقل، در این بین هیچ تغییری نداشته است.
این مقام مسئول افزود: بنابراین ما باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم و اگرچه همکاران ما در راه آهن به فکر هستند اما باید با سرعت عمل بالاتری پیش روند؛ چراکه همه شرکت ها در حال تحمل ضرر هستند.
این روز ها صنایعی که بخشی از محصول خود را صادر می کنند ، مخصوصا صنایع سنگین ، پتروشیمی ها ، صنایع فولاد بدون توجه به صنایع خدماتی وابسته نظیر حمل و نقل فقط و فقط به سود دهی خود فکر می کنند به نحوی که محصولات خود را با ارز های خارجی صادر می کنند و از تبدیل آن به ریال سود سرشاری را دریافت می کنند ، بر اساس نرخ ارز محصولات خود را برای عرضه در داخل کشور قیمت گذاری می کنند ! اما خدمات خود بویژه خدمات حمل و نقل را در پایین ترین سطح ارزشی دریافت می کنند در یک کلام یعنی درامد خالص بهتر و بیشتر !