بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ توقف تولید واگن باری سیاستی اشتباه است/تعطیلی سرمایه گذاری در صنعت ریلی

دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی با اعلام توقف سرمایه گذاری در صنعت ریلی گفت: سیاست کنونی راه آهن در حوزه توقف تولید واگن باری اشتباه است.

توقف تولید واگن باری سیاستی اشتباه است/تعطیلی سرمایه گذاری در صنعت ریلی
تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی با اعلام توقف سرمایه گذاری در صنعت ریلی گفت: سیاست کنونی راه آهن در حوزه توقف تولید واگن باری اشتباه است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سبحان نظری در نشست خبری فعالان خصوصی بخش ریلی با اصحاب رسانه درباره چالش ها و فرصت های صنعت ریلی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با اعلام اینکه طبق آمارها ما شاهد کاهش میزان حمل بار در بخش ریلی هستیم، گفت: سیاست کنونی راه آهن در حوزه توقف واگن باری اشتباه است؛ چرا که ما در حال حاضر نیازمند حمل بار هستیم اما با کمبود واگن روبرو هستیم.

وضعیت صنعت ریلی ناگوار است

سبحان نظری عنوان کرد: هر ساله براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن گزارش فصلی منتشر می شود که با توجه به شرایط موجود عنوان گزارش زمستان ١۴٠٢ را استرجاع گذاشته شده است. استرجاع الهام گرفته از آیه استرجاع و نشان دهنده وضعیت ناگوار صنعت است.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه شاهد مرگ صنعت هستیم، گفت: به هیچ وجه قصد نداریم فضای صنعت را تلخ و سیاه نمایش دهیم، اما سیاست های راه آهن برخلاف برنامه های توسعه و منویات رهبری بوده و آمارها چه به لحاظ کیفی و چه کمی نشان دهنده رشد صنعت نیست.

بخش جاده ای رشد کرده اما ریلی درجا زده!

به گفته نظری سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱، بار جاده ای ۹ درصد رشد و بار ریلی چهار درصد افت داشته، سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، در بخش جاده ای سه درصد رشد و در بخش ریلی هشت درصد افت داشته، در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، در بخش جاده ای سه درصد رشد و در بخش ریلی ۹ درصد افت داشته است. این آمار برخلاف برنامه های کلان توسعه ریلی کشور است.

بیشتر بخوانید:

 بیکاری ۷۰۰۰ نفر در صنعت ریلی/ تولید واگن متوقف می شود؟

توقف سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی کشور

نظری با بیان اینکه  سرمایه گذاری در صنعت ریلی متوقف شده و دیگر سیاست توسعه ای نداریم، ابراز داشت: یک واگن ٢۴ تن وزن دارد و قیمت هر تن قراضه ٢٠ میلیون تومان است و اگر همین الان نسبت به اسقاط واگن اقدام کنیم سود بیشتری از آن داریم؛ چرا که راه آهن به طور مرتب با بهانه های مختلف جلوی تردد واگن ها را می گیرد. قیمت یک واگن قراضه به ۵٠٠ میلیون تومان می رسد که سپرده گذاری آن در بانک سالانه ١۵٠ میلیون سود می دهد این در حالی که در این شرایط سود ناشی از تردد این واگن در طول یک سال تنها ۶٠ الی ٧٠ میلیون سود دارد.

در بخش باری شاهد نزول آمار هستیم

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در پایان با اشاره به ادعای راه آهن مبنی بر عدم نیاز به واگن باری این سیاست را در تضاد برنامه های توسعه ای کشور عنوان کرد و توضیح داد: در برنامه های توسعه بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی تاکید شده و طبق این برنامه سهم حمل و نقل ریلی باید تا ٣٠ درصد و در بخش مسافر ٢٠ درصد افزایش یابد اما الان در بخش باری شاهد نزول آمار هستیم و در سه سال اخیر به ٧ درصد کاهش پیدا کرده است و سهم تردد مسافری در بخش ریلی بدون افت و رشد مانده و سهم حدود ١.۵ درصدی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.