بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ شرکت راه آهن سوانح ریلی را مخفی می کند/بخش خصوصی مقصر است؟!

در نشست تخصصی نقد نظام رسیدگی به سوانح ریلی بر تشکیل کمیسیونی مستقل متشکل از بخش خصوصی و دولتی در رسیدگی به سوانح ریلی کشور و نیز شفاف سازی آمار سوانح ریلی از سوی شرکت راه آهن تاکید شد.

شرکت راه آهن سوانح ریلی را مخفی می کند/بخش خصوصی مقصر است؟!
تین نیوز

 نشست تخصصی نقد نظام رسیدگی به سوانح ریلی در سومین روز برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، تجهیزات، صنایع و خدمات وابسته با سخنرانی محمود حشمتی؛ مدیرکل ایمنی سیر و حرکت و عضو کمیسیون سوانح ریلی راه آهن، سعید قصابان؛ کارشناس حمل و نقل ریلی؛  احسان سالاریان؛ عضو کمیته فنی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و نیز دکتر کشت پرور؛ معاون فنی فولاد لجستیک برگزار شد

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در این نشست محمود حشمتی؛ مدیرکل اسبق ایمنی سیر و حرکت و عضو کمیسیون سوانح ریلی راه آهن گفت: متاسفانه با بروز سوانح ریلی در کشور آنچه رخ می دهد تفکیک بخش خصوصی و دولتی است. اعمال قوانین یک طرفه و محکوم شدن بخش خصوصی موضوعی است که در رسیدگی به پرونده های سوانح ریلی با آن رو به رو هستیم.

وی افزود: شکی نیست مقررات فنی باید اجرا شود. جدای از مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری موضوع این است که ماموران رسیدگی به سوانح ریلی غالبا از راه آهن هستند و بخش خصوصی نقشی ندارد.

 وی ادامه داد: پنهان کردن سوانح ریلی و عدم گزارش صریح و دقیق از جزییات حوادث ریلی از معضلاتی است که صنعت حمل و نقل ریلی از آن رنج می برد. برای نمونه نقص فنی قلاب و ... نواقص جزئی نیست و غالبا منجر به بروز حوادث سنگین ریلی خواهد شد اما متاسفانه توسط ماموران کنترل و نظارت گاه نادیده گرفته می شود.

خصوصی سازی اصولی انجام شود

حشمتی بر بایدهایی که در رسیدگی به سوانح ریلی باید محقق شود تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه از فقدان و کمبود ماموران راهنما و ماموران در نواحی رنج می بریم .مقررات داریم اما نظارت پس از سوانح چاره کار نیست. بنابراین لازم است خصوصی سازی اصولی انجام شود.باید به مقررات با دید خصوصی سازی نگاه کرد. لازم است مقررات با رویکردی جدید نوشته شود و خصوصی سازی بررسی شود. بنابراین لازم است خصوصی سازی را ارزیابی و بر این اساس ارزش ها را بیان و مشخص کنیم و برای ارزش ها قانون بنویسیم. لازم است با دید تجاری و تخصصی مقررات نوشته شود.

راه آهن حوادث ریلی را پنهان می کند

وی در پایان با اعلام اینکه راه آهن حوادث ریلی را پنهان می کند و این ضعفی اساس است، خاطرنشان کرد: متاسفانه هنگام صورتجلسات سوانح در نواحی هیچ نماینده ای از بخش خصوصی حضور ندارد و کمیسیون سوانح یک جانبه گزارش تنظیم می کند.لازم است این نقصه رفع شود و سهم مالی و معنوی شرکت های خصوصی و مالکان بار در جریان رسیدگی به پرونده های سوانح ریلی دیده شود.

نشست انجمن صنفی ریلی- نقدنظام رسیدگی به سوانح ریلی

آیین نامه اجرایی کمیسیون عالی سوانح راه آهن اصلاح شود

در ادامه صحبت های کارشناسان حاضر در این نشست، سعید قصابیان درباره رسیدگی به سوانح ریلی گفت: در بررسی کمیسیون عالی سوانح عالی در گام نخست کمیسیون ناحیه اقدام می کند و رسیدگی به حادثه اساس تحلیل گزارش کمیسیون سانحه است. براساس گزارش کمیسیون سوانح نواحی جزئیات سوانح را به جزئیات داریم؛ این روند تا زمانی که دولتی بود مشکلی نداشت اما در حال حاضر در بحث سوانح ریلی چالش بین دولتی و خصوصی وجود دارد. متاسفانه داوری بی طرفانه نیست. در صورت بروز سانحه آنچه شاهد هستیم ایجاد تنش میان مالکان لوکوموتیوهای باری و مسافری و نیز راه آهن است بنابراین می بایست آیین نامه اجرایی کمیسیون عالی سوانح راه آهن اصلاح شود.

قصابیان ادامه داد: صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی خصوصی سازی شده که بخش خصوصی استقلال لازم را ندارد. این عدم استقلال پیامد دارد شرکت های خصوصی مظلوم واقع می شوند. در ارجاع پرونده های سوانح ریلی به قوه قضائیه و بررسی کارشناسی های فنی و دعوای بخش خصوصی و دولتی از کارشناسان و متخصصان بخش خصوصی استعلام شود.

بیشتر بخوانید:

پاریزان صنعت امسال محصولات جدید ریلی تولید می کند

 کمیسیون سوانح استقلال ندارد

وی با اشاره به سانحه ریلی تیرماه ۱۴۰۲ توضیح داد: سهل انگاری در انجام آزمایش ترمز بود؛ براساس ماده ۹۵ آزمایش ترمز جزو مقررات عمومی حرکت است که  باید کنترل دقیق در این راستا صورت گیرد اما سهل انگاری در رعایت مقررات قابل اغماض نیست اگر رعایت مقررات به درستی انجام نشود بروز سوانح ریلی امری بدیهی است.

قصابیان با نقد نظام رسیدگی به سوانح ریلی اظهار داشت: متاسفانه در غالب مواقع کمیسیون  سوانح گزارشی درست از جزئیات حوادث ارائه نمی دهد. پنهان کاری به رویه راه آهن تبدیل شده است . متاسفانه در حال حاضر سرپوش و مسکوت گذاشتن سوانح ریلی توسط راه آهن امری عادی شده و  کمیسیون سوانح استقلال ندارد و در قوه قضاییه مستندات مسموع نیست.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: مسئول انضباط سازمانی مامور نیست؛ مدیر سازمان است. ایجاد انضباط با سخت گیری حاصل نمی شود بلکه با فراهم آوردن امکانات لازم برای ماموران سازمان محقق خواهد شد. در حال حاضر آمار خروج واگن ها از خط، پایان افتادن لوکوموتیو و ... در خطوط ریلی کشور افزایش یافته اما سوانح پنهان می شود. اما باید گفت کاهش رقم سوانح ریلی با شفاف سازی حل می شود؛ لازم است در این راستا با شبه حادثه برخورد شود و لازمه آن انضباط است که بخشی به مدیریت سازمان و بخشی نیز به کارکنان مربوط است.

نشست انجمن صنفی ریلی- نقدنظام رسیدگی به سوانح ریلی

آماری از سوانح ریلی نداریم

احسان سالاری؛ عضو کمیته فنی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی  از دیگر کارشناسان حاضر در این نشست با نقد نظام رسیدگی به سوانح ریلی ادامه داد: در بحث ایمنی و سوانح ادعا زیاد است و ادعای راه آهن درباره آمار بروز سوانح ریلی کاهشی بوده است. در پاسخ به این ادعا باید گفت: کدام آمار ؟ این آمار کجا اعلام شده است. سایت اف ار ای آمریکا که آمار سوانح ریلی این کشور را اعلام می کند یک نهاد مستقل است؛ قطعا مرجع اعلام آمار سوانح ریلی باید مرجعی مستقل باشد. اما در کشور مرجع پیشگیری از سوانح زیر مجموعه راه آهن است و راه آهن یک شرکت دولتی است؛ بی تردید تدوام این روند فاجعه بار خواهد بود و رکورد سوانح ریلی شکسته می شود.

 معاون شرکت توسعه حمل ونقل ریلی پارسیان ادامه داد: پست بازدید حرمت دارد اما متاسفانه این پست حد استقلال ندارد که بتواند به طور مستقل اعمال نظر کرده و جلوی بروز سوانح را بگیرد. متاسفانه ماموران بازدید و نظارت با حد اختیاراتی که در حال حاضر دارند در صورت مشاهده هرگونه نقصی در سیر و حرکت واگن و قطارها آن حد از اختیار را ندارند که بتوانند با قطعیت تمام جواز عدم حرکت صادر کنند متاسفانه با این عدم اختیار و استقلال مقررات عمومی سیر و حرکت زیر پا گذاشته می شود.

سالاری در پایان با اعلام اینکه در شش ماهه اول سال 1403 بریدگی چرخ در خطوط ریلی دو برابر خواهد شد تصریح کرد: دو پیشنهاد به کمیسیون عالی سوانح ریلی ارائه شد یکی اینکه در کمیسیون نواحی نماینده ای از شرکت های ریلی بخش خصوصی حضور داشته باشد و نیز نماینده ای از بخش خصوصی در میان پنج عضو کمیسیون عالی گنجانده شود که با رای شرکت های خصوصی گزینش شده باشد اما متاسفانه توجهی به این پیشنهادات نشد.

بخش خصوصی را در بروز سوانح ریلی مقصر صدر درصدی می دادند؟!

دکتر حسین کشت پرور؛ معاون فنی فولاد لجستیک از دیگر سخنرانان حاضر در این نشست اذعان داشت: تمامی سوانح ریلی ناشی از خطای انسانی است؛  دو نوع سوانح داریم؛ یکی سبک که معمولا اعلام نمی شود اما عواقب آن بعدا نمایان می شود و موجب بروز سوانح بزرگ می شود و دیگری سوانح سنگین مانند خروج دیزل از خط بستگی خطوط و اسقاط واگن ها. حادثه زرین کوب نمونه از سوانح سنگین است.

وی با اشاره به علل های بروز سانحه یکی از علل را دلایل فنی عنوان کرد و توضیح داد: اما دلایل فنی سوانح چیست شکستگی تیرک طولی یکی از دلایل فنی است.این دلیل قبل از اینکه موجب بروز سانحه شود می تواند از بروز آن پیشگیری کرد به شرط اینکه خط بازدید و کنترل  دقت شود. ترک چرخ یکی دیگر از دلایل فنی است.

به گفته دکتر کشت پرور متاسفانه بخش خصوصی را در بروز سوانح ریلی مقصر صدر درصد می دادند. در بخش علل و عوامل سوانح ریلی جالب است ۹۰ درصد مالک واگن سهم دارد و عامل حادثه شرکت خصوصی اعلام می شود.

معاون فنی فولاد لجستیک در پایان درباره پیشنهادات ارائه شده بخش خصوصی به کمیسیون عالی سوانح ریلی راه آهن تشریح کرد: حضور یک تیم کارشناس فنی در کمیسیون سوانح، حضور نماینده مالک واگن در کمیسیون سوانح، علت یابی و تحلیل دلیل سوانح صورت پذیرفته آموزش به پرسنل بازدیدکننده، نظارت بیشتر و دقیق کارشناسان راه آهن ج.ا.ا بر عملکرد شرکتهای تعمیراتی ا آهن ج.ا.ا مجوز دریافت می کنند و نیز دریافت تضامین کافی از شرکتهای که مجوز راه آهن ج.ا.ا را دریافت می نمایند از جمله پیشنهاداتی عنوان کرد که از سوی شرکت های حمل و نقل ریلی ارائه شده است.

 

حسین کشت پرور

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    متاسفانه مدیریت فعلی دست به چه کارهایی میزند!!!