◄ نقش صندوق توسعه حمل و نقل در رفع گلوگاه های مالی بخش ریلی/ سرنوشت این صندوق چه شد؟
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی و خدمات وابسته یکی از راه های برطرف کردن موانع رشد حمل و نقل ریلی را، راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل بیان کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی و خدمات وابسته یکی از راه های برطرف کردن موانع رشد حمل و نقل ریلی را، راه اندازی صندوق توسعه حمل و نقل بیان کرد.
به گزارش تین نیوز، سبحان نظری این پیشنهاد را در سخنرانی خود در مورد گلوگاه های مانع رشد حمل و نقل ریلی که شهریور ماه امسال در اتاق بازرگانی تهران انجام شد، بیان کرد.
وی با برشمردن گلوگاه هایی که مانع رشد حمل و نقل ریلی می شود، گفت: اولین گلوگاه داخلی محدود کننده رشد بخش حمل و نقل ریلی، محدودیت ناوگان لوکوموتیو این بخش است.
نظری عنوان کرد: اولین کار در دولت چهاردهم در بخش حمل و نقل ریلی بایستی بازسازی این نوع ناوگان و تأمین ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو آماده به کار باشد.
وی تاکید کرد: دومین اقدام حمایت از بخش خصوصی ریلی برای توسعه ناوگان واگن ها و لوکوموتیوها است.
نظری ادامه داد: همچنین صندوق توسعه حمل و نقل بایستی تأسیس و راه اندازی شود.
او افزود: برقی سازی و ساخت خطوط ریلی جدید از جمله نیازها و اولویت های این بخش از اقتصاد کشور است که این انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته، برنامه های پیشنهادی برای حل مسائل و مشکلات اقتصاد ریلی کشور را در اختیار وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم قرار می دهد.
رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور، باید در سیاست های نظام بانکی گشایش هایی صورت گیرد، در شرایط کنونی، پذیرش اسناد مالکیت واگن و لوکوموتیو به عنوان وثایق بانکی، می تواند گام بلندی برای رفع نیازهای فوری صنایع این بخش باشد.
به گزارش تین نیوز، پنجم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ بود که هیئت وزیران در نشستی با اساسنامه تدوین شده برای تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل کشور موافقت کرد و معاون اول وقت رئیس جمهور، راه اندازی این صندوق را به وزرای راه و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
تاکنون ساختار سازمانی، هیئت مدیره، رئیس و حتی ساختمان هم برای آن تهیه شده است با این حال و با گذشت پنج سال از این تاریخ، بررسی ها نشان می دهد، صندوق توسعه حمل و نقل تاکنون غیر فعال بوده است.
بررسی دقیقتر موارد مطرحشده و ارائه پیشنهادات تکمیلی میپردازم:
1. ساختار و محتوا:
توازن جزئیات و کلیات: اساسنامه باید به گونهای تدوین شود که هم کلیات اهداف و ساختار صندوق را مشخص کند و هم جزئیات کافی برای اجرای عملیاتی آن را ارائه دهد. از طرفی، جزئیات بیش از حد میتواند باعث پیچیدگی و کاهش خوانایی شود.
تعیین دقیق نقشها و مسئولیتها: برای هر یک از ارکان صندوق (هیئت امنا، هیئت عامل، هیئت نظارت) وظایف، اختیارات و محدوده مسئولیتها به طور دقیق مشخص شود. از همپوشانی وظایف و ایجاد ابهام جلوگیری شود.
شفافیت در تصمیمگیری: فرایند تصمیمگیری در صندوق باید شفاف و قابل پیشبینی باشد. نحوه تشکیل جلسات، آستانه تصمیمگیری، و روش ثبت و انتشار مصوبات به طور دقیق بیان شود.
انعطافپذیری در برابر تغییرات: اساسنامه باید به گونهای تدوین شود که امکان تطبیق با تغییرات شرایط اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی را داشته باشد. برای این منظور، میتوان از مفاد کلیتر و استفاده از عبارتهایی مانند "با رعایت قوانین و مقررات جاری" استفاده کرد.
2. منابع مالی:
تنوع منابع: برای تضمین پایداری مالی صندوق، تنوع منابع مالی بسیار مهم است. علاوه بر منابع دولتی، میتوان از منابعی مانند اوراق مشارکت، مشارکت بخش خصوصی، درآمدهای حاصل از پروژهها و کمکهای فنی و مالی بینالمللی استفاده کرد.
مکانیسمهای جذب سرمایه: مکانیسمهای جذب سرمایه از بخش خصوصی باید به طور دقیق تعریف شود. این مکانیسمها میتواند شامل تضمینهای دولتی، ارائه تسهیلات مالی، و ایجاد شرایط جذاب برای سرمایهگذاران باشد.
مدیریت ریسکهای مالی: برای کاهش ریسکهای مالی، میتوان از ابزارهای مالی مانند بیمه، صندوقهای تضمین و قراردادهای پوشش ریسک استفاده کرد. همچنین، انجام مطالعات دقیق اقتصادی و مالی قبل از سرمایهگذاری الزامی است.
3. سرمایهگذاریها:
معیارهای ارزیابی پروژهها: معیارهای دقیق و شفافی برای ارزیابی پروژههای سرمایهگذاری باید تعیین شود. این معیارها میتواند شامل بازده اقتصادی، اثرات اجتماعی، اثرات زیستمحیطی و انطباق با سیاستهای کلان کشور باشد.
مدیریت پروژهها: فرآیند مدیریت پروژهها باید به طور دقیق تعریف شود. این فرآیند شامل مراحل مختلفی مانند شناسایی پروژه، ارزیابی فنی و اقتصادی، تصویب پروژه، اجرا و نظارت بر اجرا است.
خروج از سرمایهگذاری: شرایط و روشهای خروج از سرمایهگذاریهای ناموفق باید پیشبینی شود. این امر به منظور جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش ریسکهای سرمایهگذاری ضروری است.
4. نظارت و ارزیابی:
سیستم نظارتی قوی: یک سیستم نظارتی قوی باید برای اطمینان از اجرای صحیح اساسنامه و دستیابی به اهداف صندوق ایجاد شود. این سیستم شامل نظارت داخلی، نظارت خارجی و حسابرسی مستقل است.
ارزیابی عملکرد: عملکرد صندوق باید به صورت دورهای ارزیابی شود. این ارزیابی میتواند بر اساس شاخصهای کمی و کیفی انجام شود. نتایج ارزیابی باید برای بهبود عملکرد صندوق مورد استفاده قرار گیرد.
شفافیت و پاسخگویی: صندوق باید به صورت شفاف و پاسخگو عمل کند. اطلاعات مربوط به فعالیتهای صندوق باید به صورت عمومی در دسترس باشد.
5. سایر موارد:
توجه به توسعه پایدار: پروژههای سرمایهگذاری باید با اصول توسعه پایدار همسو باشند. این بدان معناست که پروژهها باید به گونهای طراحی شوند که هم به رشد اقتصادی کمک کنند و هم به محیط زیست و جامعه آسیب نرسانند.
همکاری با بخش خصوصی: همکاری با بخش خصوصی در اجرای پروژهها میتواند به انتقال فناوری، ایجاد اشتغال و افزایش بهرهوری کمک کند.
توجه به مناطق محروم: صندوق میتواند با اولویتبندی پروژههای سرمایهگذاری در مناطق محروم، به کاهش نابرابریهای منطقهای کمک کند.
پیشنهادات تکمیلی:
ایجاد یک واحد تخصصی برای ارزیابی پروژهها: این واحد میتواند با استفاده از مدلهای ارزیابی پیچیده، پروژهها را از نظر فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی مورد ارزیابی قرار دهد.
استفاده از فناوریهای نوین: استفاده از فناوریهای نوین مانند بلاکچین و هوش مصنوعی میتواند به افزایش شفافیت، کاهش هزینهها و بهبود کارایی صندوق کمک کند.
برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان: برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان صندوق در زمینههای مختلف مانند مدیریت پروژه، ارزیابی مالی، و حقوق و قراردادها میتواند به ارتقای سطح دانش و مهارتهای آنها کمک کند.
ایجاد یک پایگاه داده جامع از پروژههای حمل و نقل: ایجاد یک پایگاه داده جامع از پروژههای حمل و نقل میتواند به تحلیل روندها، شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری و بهبود تصمیمگیری کمک کند.
برای ارائه توضیحات دقیقتر و متناسب با نیازهای خاص شما، لطفا اطلاعات بیشتری در مورد موارد زیر ارائه دهید:
اهداف اصلی صندوق: صندوق به دنبال دستیابی به چه اهدافی است؟ (مثلاً توسعه زیرساختهای ریلی، بهبود حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا)
محدوده فعالیتهای صندوق: صندوق در چه حوزههایی از حمل و نقل فعالیت خواهد کرد؟ (مثلاً جاده، راه آهن، دریایی، هوایی)
مخاطبان اصلی صندوق: مخاطبان اصلی صندوق چه کسانی هستند؟ (مثلاً دولت، بخش خصوصی، سازمانهای بینالمللی)
چالشهای اصلی پیش روی بخش حمل و نقل: مهمترین چالشهای بخش حمل و نقل در کشور چیست؟