بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ بزرگ ترین شرکت حمل ریلی، ۴۰ درصد بار معدنی کل کشور را جابجا می کند

◄ بزرگ ترین شرکت حمل ریلی، ۴۰ درصد بار معدنی کل کشور را جابجا می کند

تین نیور | رقم بالای حوادث رانندگی‌، هزینه‌ بالای حمل جاد‌ه‌‌ای کالا، مصرف زیاد سوخت در سیستم جاده‌ها، تولید بالای آلایند‌ه‌های زیست‌ محیطی در بخش جاده و حفاظت از محیط زیست، تنها برخی از مواردی هستند که ضرورت تغییر جهت‌گیری حمل بار از سوی جاده به سمت ریل، سوق می‌د‌هد تا نقش شرکت های خصوصی فعال در این حوزه پررنگ تر از قبل گردد.

به گزارش تین نیوز، با توجه به اینکه برای دستیابی به هدف ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد خام بر اساس افق 1404، ظرفیت حمل خطوط ریلی باید با رشد 4 برابری از 22 میلیون تن فعلی به 88 میلیون تن افزایش یابد. در دولت جدید شرکت راه آهن به عنوان متصدی حوزه ریلی در حوزه بار اقدامات مناسبی را انجام داده است.

آنچه مهم به نظر می رسد حضور بخش خصوصی و نحوه عملکرد این شرکت ها در همکاری با شرکت راه آهن است. یکی از شرکت های موفق دراین حوزه شرکت توکاریل است.

بر اساس آمار رسانه ها، شرکت توکاریل به همراه زیر مجموعه های خود شامل آسیا سیر ارس و توکا کشش 35 درصد از کل بار شبکه ریلی را حمل می نماید که این میزان 40 درصد بار معدنی کل کشور است و این یعنی توکاریل در بازار رقابتی حمل بار معدنی توسط واگن های لبه بلند بیشترین سهم بازار را نسبت به سایر رقبا دارد.



حافظه رسانه ها یاد دارد در سال 92 شرکت توکاریل بر اساس قرارداد ساخت واگن لبه بلند 6 محوره با شرکت واگن پارس در حدود 100 دستگاه واگن تحویل گرفت که اضافه شدن این تعداد واگن 6 محوره به ناوگان ملکی شرکت علاوه بر توسعه ظرفیت بارگیری و درآمد زایی بیشتر، امکان رقابت سایر شرکت ها در بازار حمل توسط واگن های 6 محوره به حداقل ممکن رساند.


همچنین شرکت با خرید 97 درصد سهام شرکت آسیا سیر ارس در سال 92 و با توجه به سرمایه گذاری در شرکت توکا کشش، ظرفیت حمل بار مجموعه توکاریل را بالغ بر 4500 دستگاه معادل چهار محوره رسانده که این موضوع توکاریل را به بزرگ ترین شرکت حمل ریلی در کشور تبدیل کرده است.

شایان ذکر است بر اساس  آمار رسانه ها حمل ریلی موادمعدنی در سال 93 از مبادی مختلف داخل کشور، معادل 20 میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد یک درصدی داشته است.

همچنین در واردات که عمده آن مربوط به گندله بوده در همان سال رشد 1877 درصدی داشته است. در بحث صادرات نیزمحصولات فولادی رشد 244 درصدی را شاهد بوده ایم.

در این خصوص براساس آمار اداره کل سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کل میزان تناژ بار بارگیری شده از مناطق مختلف در 9 ماهه نخست سال 93 حدود 26 میلیون تن بوده که، عمده این کالاها را مواد معدنی شامل می شوند.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.