◄ ادغام شتابزده بود، عجولانه تفکیک نکنیم
اگرچه ادغام وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل ناشی از مطالعات و تحقیقات مرتبط نبود و بسیار سریع و عجولانه انجام شد، اما اکنون و در حالیکه لایحه تفکیک این وزارتخانه ادغامی در کنار دو وزارتخانه دیگر به مجلس رفته و مراحل اولیه را نیز پشت سرگذاشته است، برخی کارشناسان تفکیک بدون مطالعه و شتابزده آن را هم درست نمیدانند.
اگرچه ادغام وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل ناشی از مطالعات و تحقیقات مرتبط نبود و بسیار سریع و عجولانه انجام شد، اما اکنون و در حالیکه لایحه تفکیک این وزارتخانه ادغامی در کنار دو وزارتخانه دیگر به مجلس رفته و مراحل اولیه را نیز پشت سرگذاشته است، برخی کارشناسان تفکیک بدون مطالعه و شتابزده آن را هم درست نمیدانند.
به گزارش تیننیوز، در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند هرچند ادغامی که انجام شد، غیرکارشناسی بود اما پس از این اقدام، تلاش مضاعفی برای تبدیل این تهدید به فرصت صورت گرفت چرا که بیگانگی بخش حملونقل و شهرسازی از یکدیگر یکی از مشکلاتی بود که به شدت در این حوزه وجود داشت به طوریکه این دو بخش با وجود تاثیر گذاری بر یکدیگر، کاملا از هم دور و بیاطلاع بودند و حتی در طرحهای شهرسازی که باید موارد حملونقلی و ترافیکی مورد توجه قرار میگرفت و یا حوزه حملونقلی که باید به موضوعات شهرسازی توجه میشد، در حد مینیمم مورد توجه قرار میگرفت.
به گفته آنان از جمله موضوعاتی که پس از ادغام طرح و پیگیری شد موضوع TOD بود که سند آن تصویب شد، در حالیکه TOD باید حتی قبل از ادغام این دو وزارتخانه هم اجرا میشد همان طور که در کشورهای دیگر برای اجرای آن دو وزارتخانه را با هم ادغام نمیکنند تا پس از ادغام با هم هماهنگی ایجاد کنند، بلکه دو وزارتخانه برای انجام کار هماهنگی ایجاد میکنند چرا که تعامل بین وزارتخانهای شان زیاد است موضوعی که در ایران رایج نیست و به راحتی صورت نمیگیرد.
این کارشناسان معتقدند موضوع قطارهای حومهای نیز از دیگر اقداماتی بوده است که پس از ادغام دو وزراتخانه مورد توجه قرار گرفت و در این مورد اتصال حومهها به شهرها با توجه به سکونتگاهها و محل کار ساکنان حومهها از طریق حملونقل ایمن، سریع و سلامت برقرار شد.
بر اساس اظهارات این کارشناسان اقدام دیگر پس از ادغام وزارت راه و شهرسازی توجه به پسکرانهها در بنادر بوده است چرا که در وزارت راه و ترابری بنادر محل تبادل بار و جایی که اسکلهای دارد و کامیونها به آنجا رفت و آمد میکنند دیده میشدند اما در مبحث شهرسازی روی مباحث ساخت و ساز و شهرسازی و صنعت این مناطق کار میشود و به عنوان مناطقی لجستیکی علاوه بر مناطق شهری در نظر گرفته میشود.
به اعتقاد کارشناسان اگرچه اتفاقاتی که پس از ادغام وزارت راه و شهرسازی رخ داده است بیش از آنکه مربوط به ادغام باشد به دلیل حضور شخص وزیر راه و شهرسازی بود، وگرنه ادغام در دولت قبل صورت گرفته بود اما این اقدامات انجام نشده بود اما به هر حال اکنون که هزینه ادغام پرداخت شده است با توجه به اینکه تفکیک همیشه هزینهاش بیش از ادغام است، بلاتکیف شدن وضعیت این وزارتخانه به صلاح نیست.