بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

ذرات معلق هوا قلب انسان را نشانه گرفته‌اند

ذرات معلق ناشی از وسایل نقلیه دیزلی نظیر کامیون، موجب افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ می‌شوند.

 ذرات معلق هوا قلب انسان را نشانه گرفته‌اند
تین نیوز
 ذرات معلق ناشی از وسایل نقلیه دیزلی نظیر کامیون، موجب افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ می‌شوند.
 

مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: نشریه ایندیپندنت در گزارشی به تهدیدی که ذرات معلق برای سلامت قلب دارند، پرداخت. آنگونه که در این گزارش آمده، میزان مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هوا درانگلستان 25.7نفر از هر 100هزار نفر است. در مقایسه با سوئد که تنها 0.4نفر از هر 100هزار نفر و همینطور 14.7نفر از هر 100هزار نفر در اسپانیا، طبق برآوردها حدود 40هزار نفر بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

 

به گفته نادری، مطالعات جدید محققان که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب روی 4255نفر با میانگین سنی 62سال انجام شده، نشان می‌دهد که اندازه و عملکرد اجزای قلب آنها در مقایسه با سطح متوسط سالانه ذرات آلاینده (PM2.5) با توجه به محل سکونت تأثیر مستقیم دارد.

 

درحالی‌که در بخش‌هایی از انگلستان میزانPM2.5 بالاتر از محدودیت‌های تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپا بوده است، مطالعه نشان داد متوسط گروه 10میکروگرم در هر مترمکعب از هواست. این مقدار با اینکه کمتر از هدف تعیین شده اروپا(25میکروگرم در مترمکعب) است، در عین حال هنوز هم شاهد اثرات مضر آن هستند. وی افزود: شواهد موجود نشان می‌دهد که ذرات معلق به طور عمده از وسایل نقلیه دیزلی در جاده‌ها منتشر می‌شود و با افزایش خطر حمله‌قلبی، نارسایی قلبی و مرگ در ارتباط است. در ادامه این گزارش آمده است:

 

دکتر «آنگ» متخصص قلب دانشگاه کوئین مری لندن می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که هر 5میکروگرم در مترمکعب افزایش قرارگرفتن در معرض ذرات معلق PM2.5 باعث افزایش 4تا 8درصدی سایز بطن چپ قلب و کاهش 2درصدی قدرت پمپاژ آن می‌شود. در یک مطالعه که روی داوطلبان با استنشاق نانوذرات طلا انجام شد، نشان داد که 15دقیقه بعد از تنفس، ذرات در ادرار و خون آنها بود و هنوز هم بعد از 3ماه وجود دارند.

 

پروفسور «جرمی پیرسون» عضو هیأت مدیره پزشکی در مؤسسه قلب بریتانیا نیز در این‌باره خاطرنشان می‌کند: در بریتانیا از هر 10نفر بیمار، 8نفر بر اثر آلودگی هوا دچار حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند. از آنجا که وسایل نقلیه دیزلی منبع اصلی این مشکلات است، نیاز به محافظت شهرها از ورود وسایل نقلیه دیزلی داریم.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.