بازدید سایت : ۳۸۶۹۰

۲۴ طرح عمرانی بزرگ تهران چه زمانی افتتاح می شود؟

کلانشهر تهران با وجود جمعیت ۱۴ میلیونی به عنوان پایتخت ایران نیازمند توسعه زیرساخت ها به ویژه در حوزه حمل و نقل است زیرا ۲۰ میلیون تردد شهروندان در این شهر، باید زیرساخت های مهم اقتصادی، شهری و توسعه ای را به همراه داشته باشد.

۲۴ طرح عمرانی بزرگ تهران چه زمانی افتتاح می شود؟
تین نیوز |

کلانشهر تهران با وجود جمعیت ۱۴ میلیونی به عنوان پایتخت ایران نیازمند توسعه زیرساخت ها به ویژه در حوزه حمل و نقل است زیرا ۲۰ میلیون تردد شهروندان در این شهر، باید زیرساخت های مهم اقتصادی، شهری و توسعه ای را به همراه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  مدیریت شهری ۲۴ طرح بزرگ عمرانی را در همین ارتباط برای پایتخت طراحی کرده که اجرای آنها می تواند بسیاری از گره های ترافیکی این کلانشهر را رفع کند.

ترافیک سریال پرتکرار پایتخت نشینان حتی با توسعه شبکه متروی تهران همچنان ادامه دارد، روزانه شهروندان تهرانی باید ساعت ها در گره های کور ترافیک گرفتار شوند تا شاید پس از چندین ساعت به مقصد موردنظر خود برسند.

شاید با اجرای طرح های بزرگ عمرانی در گوشه گوشه این شهر بخشی از این مشکلات حل شود و پایتخت نشینان نیز مسیرهای تردد بهتری برای رسیدن انتخاب کنند.

یکی از راه های گره گشایی از ترافیک سنگین پایتخت توسعه مسیرهای بزرگراهی است که در این دوره مدیریت شهری تلاش شده تا حد امکان این مسیرهای بزرگراهی توسعه پیدا کند به عنوان نمونه مسیر بزرگراهی شهید شوشتری در شرق تهران و همچنین بزرگراه های شهید بروجردی و توسعه شاخه غربی یادگار امام (ره) در جنوب و غرب تهران به عنوان یکی از ۲۴ طرح عمرانی بزرگ تهران به شمار می رود که در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است.

بزرگراه شهید بروجردی در امتداد شمالی آزادراه تهران ساوه احداث شده و با افتتاح فاز نخست آن به طول ۳.۷ کیلومتر در مهرماه ۱۴۰۲، دسترسی های بزرگراهی در جنوب غرب تهران بهبود یافت. قطعه دوم این بزرگراه نیز شامل کندروی شمالی و جنوبی در تراز صفر و مسیر اصلی بزرگراهی در تراز منفی یک، به طول ۱.۱ کیلومتر از بلوار الغدیر تا بلوار بهار در محدوده یافت آباد و بازار آهن شادآباد در حال احداث است و بهره برداری از آن در سال جاری هدف گذاری شده است.

همچنین بزرگراه شهید بروجردی، پازل بسیار موثری در تکمیل کلان پروژه ۹.۲ کیلومتری «اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به آزادراه تهران ساوه» محسوب می شود. طرح توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) نیز افتتاح پل جهشی و ساماندهی میدان فتح است که این طرح نیز در حال تکمیل شدن است.

 

اطلاعاتی از طرح شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام

افتتاح شاخه شرقی بزرگراه یادگار امام (ره) پایتخت که پادگان جی از بزرگراه یادگار امام به پروژه آزادگان را به هم متصل می کند، با تملک بیش از ۱۰۵ پلاک در شاخه شرقی این بزرگراه آغاز شده است.

به گفته رییس پلیس راهور تهران بزرگ، بار ترافیک میدان آزادی، بزرگراه آیت الله سعیدی، میدان فتح و معابر اطراف با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام سبک خواهد شد.

سردار سیدابوالفضل موسوی پور افزود: اگر شاخه غربی به سمت میدان فتح، بلوار بهار و بزرگراه شهید بروجردی افتتاح شود محله بزرگراه آیت الله سعیدی و میدان آزادی که با گره های ترافیکی روبه رو بودند، سبک تر خواهد شد. با شاخه شرقی این طرح محله ابوذر، نبرد و افسریه از ترافیک سنگین خارج خواهد شد در شمال تهران نیز به یک کمربندی نیاز داریم که از کنار کوه ها به بزرگراه ارتش متصل شود.

احداث شاخه شرقی و غربی بزرگراه یادگار امام (ره) به عنوان یکی از طرح های مهم حوزه عمران و شهری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است که با تکمیل این طرح گره ترافیکی جنوب غرب پایتخت باز می شود.

یکی از مشکلات مهم شهر تهران وجود گره های ترافیکی در مناطق مختلف از جمله مناطق جنوبی تهران است که اکنون طرح توسعه یادگار امام (ره) برای حل مشکل ترافیکی در جنوب غرب پایتخت برنامه ریزی شده و اکنون به عنوان یکی از طرح های عمرانی مدیریت شهری در حال انجام است.

طرح توسعه شاخه غربی یادگار امام (ره) ۹ کیلومتر بیشتر وسعت ندارد اما در بخش معارضان، تاسیسات و سایر مسایل فنی و عمرانی خیلی سخت و پیچیده است، این طرح به عنوان یکی از ابرپروژه های حوزه شهری در راستای ادامه بزرگراه یادگار امام از میدان جی تا اتوبان ساوه است.

این مسیر ۹.۲ کیلومتری است که ۳.۷ دهم کیلومتر در مسیر انتهایی آن سال گذشته افتتاح شده است. این طرح ۱۰ سال در شهرداری تهران با پیشرفت ۶۰ درصدی انجام شده بود اما در حدود یک سال در این دوره از مدیریتی شهری با حدود ۴۰ درصد پیشرفت برای این پروژه توانست زمینه اجرایی پیدا کند در عمل ۳.۷ کیلومتر از ۹.۲ کیلومتر از این مسیر بهره برداری شد.

بزرگراه های شمالی و جنوبی تهران را در غرب یادگار امام در مرکز بزرگراه شهید چمران و در شرق بزرگراه امام علی سه بزرگراه شمالی جنوبی تهران هستند که شبکه بزرگراهی تهران را شکل می دهند.

امتداد شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) در حال اجرا است و کریدور شمالی- غربی شهر تهران در بخش های مختلف در دست اجرا است.

پس از میدان جی، از محدوده پادگان های نظامی به میدان فتح رسیده و در ادامه از طریق بزرگراه شهید متوسلیان و پس آن بلوار بهار و ۴۵ متری زرند به فاز دوم پروژه بزرگراه شهید بروجردی خواهیم رسید در نهایت این بزرگراه، به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل خواهد شد.

مهر ماه سال ۱۴۰۲ براساس برنامه ریزی های انجام شده ۳.۷ دهم کیلومتر از پروژه بزرگراه شهید بروجردی در فاز اول افتتاح شد سال گذشته هم پس از رفع معارضان ملکی و تاسیساتی فاز دوم پروژه نیز تحویل شهروندان تهرانی شد این بخشی از کریدور ۹ کیلومتری شمالی - غربی شهر تهران به شمار می رود.

در بخش شمالی و شرقی این پروژه هم موضوع میدان فتح و میدان جی و مسیر اتصالی مربوط به آن است که این بخش هم در محدوده پادگان های نظامی در دست اجرا است.

کل پروژه در چند بخش تفکیک می شود، اما برای این کریدور حدود ۹.۲ کیلومتری در بخش های عمرانی و رفع معارضان شخصی و تاسیساتی، هزینه ای بیش از هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و در حال اجراست.

 

اجرای ۲۴ پروژه تقاطعی برای گره گشایی از ترافیک شهر

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در این باره اظهار کرد: این سه پروژه شهیدان بروجردی و شوشتری و توسعه شاخه غربی یادگار امام (ره) از طرح های اولویت دار مدیریت شهری پایتخت است.

مهدی صداقت ادامه داد: در نیمه اول امسال طرح شهید بروجردی افتتاح می شود و همچنین طرح توسعه شاخه غربی یادگار امام (ره) در نیمه دوم و در نهایت طرح شهید شوشتری فاز اول آن در نیمه اول امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: از طرفی دستکم ۲۴ تا پروژه تقاطعی توسط سازمان مهندسی عمران شهر تهران به بهره برداری خواهد رسید که بسیاری از این طرح ها پیشرفت بسیار بالای فیزیکی دارد و می تواند برای ترافیک شهر گره گشایی کند.

به گفته وی، این طرح های عمرانی حاصل تلاش سه ساله بوده که پس از بهره برداری می تواند در کنترل ترافیک شهر اثرگذار باشد که البته بیشتر در نقاط پُرترافیک پایتخت احداث و عملیاتی شده است.

همچنین معاون عمرانی شهردار تهران در بازدید اخیر خود از مراحل احداث فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی بر اهمیت افزایش چشمگیر سرعت احداث این پروژه بزرگراهی با توجه به رفع تمامی معارضان ملکی، شرایط مطلوب آب و هوایی در نیمه نخست سال و تزریق بهینه منابع مالی تاکید کرد.

عباس شعبانی، آخرین گلوگاه های اجرایی پروژه بزرگراه شهید بروجردی شامل لوله های آب و گاز موجود در بستر پروژه را نیز مورد بررسی قرار داد و از رفع معارضان باقی مانده، ظرف کمتر از یک ماه آینده خبر داد و افزود: امکان اجرای عملیات عمرانی با سرعت مضاعف در قطعه دوم بزرگراه شهید بروجردی، به واسطه افزایش نواحی در دسترس پروژه و تحت اختیار پیمانکاران فراهم شده است.

وی اظهار کرد: طرح شهید بروجردی، به جهت کارکردهای مهمی همچون بهبود دسترسی های بزرگراهی جنوب غرب تهران و ایجاد ارتباط بزرگراهی میان فرودگاه های امام خمینی (ره) و مهرآباد، توجه ویژه مدیریت شهری را به همراه دارد تا به بهترین شیوه ممکن مورد بهره برداری قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.