◄ مزیتهای معماری راهها
نشست دوم از دفتر سیزدهم با موضوع مروری بر فرآیند تدوین دستورالعمل ساماندهی منظر راههای برونشهری در محل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.
سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراهها شرکت ساخت و توسعه زیربناها که در این نشست حضور داشت، در اظهارنظری گفت: ما در حال حاضر در شرایطی نیستیم که در بخش منظر راه بتوانیم اقدامات آرمانیای انجام بدهیم، برای ورود به این مبحث ما نباید فعلاً انتظار شرایط دقیقی را داشته باشیم اما این جلسات بسیار مفید هستند به این دلیل که مطالعات اولیه برای قدمهای اولیه بهدقت انجام میگیرد.
میرشفیع ادامه داد: وضعیت اقتصادی هم مهم است، ما سالهای سال است که با مسئله مسکن مواجه هستیم اما عمده معماری ما برای رفع نیازهای اولیه بوده و بعد زیباییشناختی زیاد در آن مطرح نبوده است، در راه هم وضعیت همین بوده، در دورهای ما آنقدر راه کم داشتیم و راههای موجود نامناسب بود که سالیانه 27 هزار نفر در این راهها کشته میشدند.
این مقام مسئول اظهار داشت: به همین دلیل در ساخت راه اولویت این بوده که سریعتر راههایی ساخته بشود تا مشکل حملونقل برطرف شود اما امروز ما شرایط به نسبت بهتری داریم، اولاً بهاندازه کافی و مناسب راه ساختهشده است، طول آزادراهها و بزرگراهها افزایش داشته است، ثانیاً اینکه امروز 92 درصد از روستاییان کشور از راه مناسب برخوردار هستند بنابراین این مطالعات میتواند مفید باشد.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها گفت: البته شرایط مالی برای راهسازی خیلی مناسب نیست و بودجه زیادی در این حوزه وجود ندارد و در این شرایط این مطالعات باید انجام شود اما اجرای سریع و قطعی آن کمی بعید به نظر میرسد.
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ کاربری پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: معماری راه از این بابت مورد نظر بوده که یکنواختی مسیر مثل تونلها و پلها مثلا در آزادراه تهران شمال باعث خواب آلودگی و واژگونی میشود لذا بحث معماری از این نظر برای کاهش تصادفات اهمیت داشته و یا در تنظیم نور و انعکاس آن در تونلها به گونهای که ناگهان چشم راننده دچار خستگی نشود و یا موقع خروج خیره شود.
در ادامه پیام این کاربر آمده است: اما از نظر بحث زیباییشناسی هم میتوان برای جذب گردشگر به این موضوع توجه کرد. گاهی راهها آنقدر زشت هستند که راننده میگوید هرچه سریع تر بروم و به مقصد برسم. اکثر تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق میفتد پس باید منظره راهها بهگونهای لذت بخش باشد تا راننده و مسافر از طول مسیر لذت ببرند این خودش باعث میشود تصادفات غیر مستقیم کاهش یابد.
وی در ادامه تاکید کرده است: البته نباید آنقدر هم مناظر و معماری اغواگر باشد که خود باعث حواس پرتی شود. مطمئنا کارشناسان این امر خود مرز زیبایی طبیعی و اغوا مصنوعی را میدانند.
این کاربر همچنین افزوده است: در مجموع به بحث معماری راه باید توجه شود و همین کار میتواند درصدی از کشته های سالیانه را کاهش دهد البته به اندازه سهم خود.