بازدید سایت : ۲۷۸۲۱

تکمیل چرخه حمل‌ ونقل پایتخت با نوسازی یک هزار دستگاه اتوبوس

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل شهری می شود، گفت: یک هزار و ۵۰ دستگاه اتوبوس در این ناوگان نوسازی شده و در چرخه حمل ونقل عمومی قرار گرفته است.

تکمیل چرخه حمل‌ ونقل پایتخت با نوسازی یک هزار دستگاه اتوبوس
تین نیوز

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل شهری می شود، گفت: یک هزار و ۵۰ دستگاه اتوبوس در این ناوگان نوسازی شده و در چرخه حمل ونقل عمومی قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، رشد و گسترش شهرها، ارتقای کیفیت خدمات در حمل و نقل عمومی همواره دارای اهمیت بوده و استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروی شخصی در سفرهای درون شهری مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته و نیازمند ارائه خدمات مطلوب و ایجاد زیرساخت های مناسب است.

برنامه ریزی در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توجه و ساخت ایستگاه های اتوبوس و تاکسی استاندارد و مطلوب علاوه بر زیبایی و دکور شهر در سهولت ارائه خدمات به مردم تاثیر بسیاری دارد. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش هزینه های عمومی، برنامه ریزی بهتر مدیریت شهری در راستای خدمات رسانی مطلوب به مردم و کاهش آلاینده ها را نیز به دنبال دارد.

علاوه بر استفاده از مترو، یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات ترافیک به ویژه در بافت های مرکزی شهر، کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و تشویق مردم برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی درون شهری مانند اتوبوس است. در صورتی که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی شده و از تعداد اتوبوس های فرسوده کاسته شود به طور یقین مردم رغبت بیشتری برای استفاده از این ناوگان را دارند.

بدیهی است کاهش تعداد خودروهای شخصی به ویژه تک سرنشین ها نقش قابل توجهی در کاهش معضل ترافیک پایتخت و کاهش آلودگی هوا به خصوص در این روزهای گرم سال دارد اما سوال مهم این است که کیفیت و کمیت خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و به طور خاص، سازمان اتوبوسرانی تا چه اندازه برای ترغیب مردم به استفاده از این سیستم موفق عمل می کند در حالی که در برخی از نقاط شهر بخصوص در مرکز شهر، شهروندان تهرانی از معطلی بیش از حد در ایستگاه های اتوبوس ناراضی هستند و می گویند مدت زیادی در ایستگاه منتظر آمدن اتوبوس هستیم.

فعالیت سه هزار دستگاه اتوبوس فعال در پایتخت

مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در همین ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را بر عهده دارند و میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است. در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوان بخش عمومی تعلق دارد.

به گفته وی، از این تعداد بیش از ۲ هزار دستگاه بدلایل فنی و عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل مسافری مورد استفاده قرار نمی گیرند. همچنین علاوه بر این میزان اتوبوس فعال و غیرفعال در پایتخت، چهار هزار و ۹ دستگاه اتوبوس نیز به عنوان ناوگان فرسوده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است.

یک ساعت معطلی برای اتوبوس های بی آرتی واقعیت ندارد

علیزاده در ادامه با بیان اینکه یک ساعت معطلی برای اتوبوس های بی آرتی واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوس ها کمتر بود اما در خطوط بی آرتی ممکن است به دلیل فعالیت های عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.

وی اظهار کرد: شرکت عقاب پیش پرداخت و میان پرداخت را دریافت کرده و هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس تحویل می دهد، گره هایی در بخش خارجی و تامین ارز وجود دارد با ملکی که با همکاری شهردار منطقه ۲۲ توافق شده و کارشناسی های آن در حال انجام است، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تامین اتوبوس ها شده و برای تامین ون نیز همین روند وجود دارد.

علیزاده افزود: یک قرارداد برای تامین اتوبوس های برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم، مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد که آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود بنابراین فعلا ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می کنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دارد اما بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.

وی درباره نصب دستگاه های بلیط الکترونیکی در جایگاه های خط اتوبوس نیز گفت: دستگاه های الکترونیکی در همه جایگاه های ملکی و خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی نصب است و اگر مردم در این باره مشکلی مشاهده کردند می توانند که سامانه ۱۳۷ اعلام کنند تا هم شرکت اتوبوسرانی و هم سازمان فاوا به این موارد رسیدگی کند.

به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت، در ایستگاه های بی آرتی بیش از ۱۶۵ دستگاه بلیط الکترونیکی فعال است اما در برخی ایستگاه ها به دلیل نبودن متصدی برای مراقب و نظارت از این دستگاه ها، فعال نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.