توقف 400 کامیون حامل مواد سوختی پشت مرز میرجاوه
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: حدود دو ماه است که مرز پاکستان بسته شده و 800 کامیون پشت مرز میرجاوه متوقف بوده که از این تعداد 400 کامیون حاوی مواد سوختی هستند و این در شرایطی که هوای سیستان و بلوچستان و زاهدان گرم میشود، بسیار خطرناک است.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: حدود دو ماه است که مرز پاکستان بسته شده و 800 کامیون پشت مرز میرجاوه متوقف بوده که از این تعداد 400 کامیون حاوی مواد سوختی هستند و این در شرایطی که هوای سیستان و بلوچستان و زاهدان گرم میشود، بسیار خطرناک است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، احمد زمانیان یزدی در خصوص بسته بودن مرز پاکستان، اظهار کرد: از اسفند ماه پاکستان مانند برخی کشورهای دیگر همچون ترکمنستان مرزهای خود از جمله میرجاوه در سیستان و بلوچستان را به خاطر کرونا بسته است.
وی افزود: در این زمان که مرز بسته شد، تعداد زیادی کامیون پشت مرز بودند و تعدادی بار شده به سمت مرز میآمدند که بسته شد. حدود دو ماه بوده که مرز بسته است و 800 کامیون پشت مرز میرجاوه متوقف بوده و از این تعداد 400 کامیون حاوی مواد سوختی هستند که در شرایطی که هوای سیستان و بلوچستان و زاهدان گرم میشود، بسیار خطرناک است.
زمانیان یزدی بیان کرد: رایزنی و مکاتبات عدیدهای انجام شده و تاکنون دولت ما نتوانسته پاکستان را متقاعد کند که مرز را برای چند روز باز کنند تا حداقل کامیونهای حامل سوخت تخلیه شوند. ما بیان کردیم که اگر مرز باز نمیشود، اجازه دهند که کامیونها به مبدا اولیه برگردند و بار آنها تخلیه شود، به طور مثال به مخازن شرکت گاز برگردد که متاسفانه شرکت گاز موافقت نکرد.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی ادامه داد: ما مکاتبات و پیگیریهای زیادی انجام دادیم تا اینکه دیروز در این رابطه جلسهای در وزارت راه و شهرسازی برگزار و از مسئولان وزارت خارجه، شرکت پخش فرآوردههای نفتی، شرکت ملی گاز، مرزبانی، وزارت کشور، اداره کل راهداری سیستان و بلوچستان، گمرک و تشکلهایی از جمله ما دعوت شد.
وی اضافه کرد: ما وضعیت را شرح داده و دو راهکار دادیم. اولین راهکار این بود که اصرار کردیم در سطح مقامات بالا با پاکستان رایزنی کنند تا برای چند روز مرز باز شود و ماشینهای پشت مرز به پاکستان رفته و بار خود را تخلیه کنند، زیرا الان یک ماه است که بارگیری انجام نمیشود. راهکار دوم هم این بود که اگر نمیتوانید پاکستان را مجاب کنید و زور دیپلماسی شما نمیرسید، در این جلسه مصوب کنید که شرکت پخش فرآوردههای نفتی و شرکت ملی گاز موافقت کرده و گمرک همکاری کند تا پروانههای محمولههای سوختی مرجوع شود، برگردند و در مخازن شرکت گاز و نفت تخلیه کنند.
زمانیان یزدی خاطرنشان کرد: ما این راهکارها را دیروز ارائه کردیم و بنا شد صورتجلسهای بنویسند و ظرف 48 ساعت تصمیم نهایی را بگیرند. غیر از این نمیتوان کاری انجام داد، بار این کامیونها سوخت است، بنابراین نمیتوان در مخازن شخصی خالی کرد، زیرا بحث قاچاق کالا و ارز مطرح است.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد، 400 کامیون حامل گاز و مواد سوختی دو ماه پشت مرز متوقف بوده و هر کدام 20 تن هستند، یعنی هر کامیون یک بمب 20 تنی است. شیرهای گاز تانکرها در حال نشت بوده، بوی گاز بلند شده و یک جرقه، شعله و ندانمکاری میتواند فاجعه بزرگی را رقم بزند. شرکت پخش فرآوردههای نفتی و شرکت ملی گاز باید از منافع خود بگذرد و اجازه دهد مخازن کامیونها تخلیه شود تا این فاجعه رخ ندهد.
وی با بیان اینکه مرز ترکمنستان به طور کل بسته است، عنوان کرد: تنها مرزی که تاحدودی فعالیت خوبی دارد و از قبل هم فعال بوده، سه مرز افغانستان یعنی دوغارون، ماهیرود و میلک است. ترکیه نیز مرز را به روی ماشینهای ایرانی بسته است. مرز آستارا باز بوده، اما فعالیت آن کم است.
زمانیان یزدی در خصوص فعالیت شرکتهای حمل و نقل، گفت: 70 درصد از شرکتهای ما در مسیرهای آسیای میانه، پاکستان و عراق فعالیت میکردند و 20 تا 25 درصد در افغانستان بودند، در حال حاضر به دلیل بسته بودن مرزها، 75 درصد شرکتهای ما تعطیل شده و حتی نمیتوانند بار جابهجا کنند، همچنین شرکتها نمیتوانند هزینههای روزمره خود را تامین نمایند، نزدیک سه ماه است که فعالیت آنها کاملا قطع و مسدود شده، درآمدی ندارند و نقدینگی هم نمیآید، بنابراین نمیتوانند هزینههای جاری را پرداخت کنند، به همین دلیل یا کارمندان خود را کم کردند یا گفتند مرخصی بدون حقوق بروند.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی افزود: این شرکتها از قبل مطالباتی با صاحب کالاها داشتند که بسته شدن مرزها آن مطالبات را هم دچار مشکل کرده است. همچنین باری قبل از بسته شدند مرزها آمده که نتوانستند کانتینرها را حمل کنند و در مبادی ورودی مثل بندرعباس و سر مرزها متوقف هستند که این خسارت بسیار هنگفتی روی دست شرکتهای حمل و نقل بینالمللی گذاشته، بنابراین دولت هم باید برای این قضیه فکری کند.
وی بیان کرد: حمل و نقل شاهرگ اقتصادی کشور است. حمل و نقل داخلی که انجام میشود، اما تنها 10 تا 15 درصد حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت انجام و بقیه کاملا متوقف شده که خسارت زیادی برای شرکتها به وجود آورده است. فعالیت 70 تا 75 درصد شرکتها قفل شده، این شرکتها حدود 800 تا 900 نفر پرسنل دارند که یا ناچار شدند آنها را کاهش دهند و یا به مرخصی بدون حقوق فرستادند. حدود 300 تا 400 نفر در این مدت بیکار شدند.