◄ تامین سوخت کمسولفور در ناوگان ملی ایران
سازمان بنادر و دریانوردی طی سال ۹۸ اقدامات متعددی را در حوزه دریایی و به ویژه ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی انجام داده که مهم ترین آن جلوگیری از انسداد تجارت دریایی کشور به رغم اعمال تحریم های ظالمانه و تامین سوخت کم سولفور مورد نیاز خطوط کشتیرانی است.
اوایل مهر ماه سال گذشته، معاون امور دریایی سازمان بنادر نسبت به تامین سوخت کمسولفور مطابق استانداردهای بینالمللی هشدار داد و گفت که همه ذینفعان و دستگاههای متولی به ضرورت استفاده شناورهای ایرانی از سوخت کمسولفور آگاهی دارند و میدانند این مساله یک اجبار و ضرورت بینالمللی است. بنابراین براساس بازه زمانی مشخص شده باید همه کشتیهای ایرانی تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ از سوخت کم سولفور استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است تبعات سنگین و مشکلات متعددی در بنادر و آبهای کشور دیگر برای شناورهای ایرانی که از سوختی با استانداردهایی به غیر از استانداردهای مطرح شده استفاده میکنند، به وجود بیاید.
سپس از سررسید و تاریخی که ازسوی سازمان جهانی دریانوردی IMO برای اجرای این استاندارد در نظر گرفته بود گذشت اما به گفته سازمان بنادر این امکان بالاخره تا اواخر سال گذشته ایجاد شد. این در حالی است که حفظ استانداردهای بین المللی، خواه ناخواه منجر به افزایش هزینه حمل می شود. چراکه پالایشگاههای ایران برای انجام این کار به سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری نیاز داشتند و همه کشتی ها نیز ملزم به رعایت این اصل بودند.
حالا روابط عمومی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی خاورمیانه و بازوی حمل و نقل دریایی کشور، همواره بر رعایت دقیق کلیه الزامات قوانین و مقررات ملی و بین المللی بر روی کشتی های ناوگان تاکید داشته و در همین خصوص سابقه بازرسی و ممیزیهای ادواری که از سوی مراجع دریایی مستقل ملی و بینالمللی انجام میشوند کاملاً مبین این واقعیت است که این شرکت به بهترین کیفیت و در بالاترین سطوح، قوانین بینالمللی دریایی را در فرآیند کاری خود به اجرا میگذارد.
در همین راستا از ماهها قبل آمادگیهای لازم برای اجرای الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپول) مربوط به استفاده از سوخت کمسولفور در کشتیهای "ناوگان ملی" اجرایی شده و قبل از موعد مقرر اجرای الزامات در ابتدای ژانویه سال جاری میلادی(تعیین شده از سوی IMO)، تجهیزات کشتی ها به روزرسانی شده و سوخت منطبق (کم سولفور) برای استفاده کشتیهای ناوگان تدارک شده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم های ناجوانمردانه استکبار جهانی و علیرغم تمام شیطنت های ایادی آمریکا در جهان، تمام تلاش خود را جهت پاسداشت عزت و اقتدار کشور انجام خواهد داد و به تمامی ذینفعان این شرکت اطمینان می دهد رعایت استانداردهای جهانی و پروتکل های زیست محیطی همواره سرلوحه فعالیتهای این شرکت بوده است.
این در حالی است که دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در اینباره به خبرنگار ما گفت: ما دقیقا از سال ۲۰۰۵ با وزارت نفت، سازمان بنادر و کمیسیون انرژی مجلس مذاکره کردیم تا همزمان با آغاز سال ۲۰۲۰ ایران از این برنامه مهم جا نمانیم، اما وزارت نفت کوتاهی کرد و ما دیر به این هدف رسیدیم.
یحیی ضیایی مهرجردی ادامه داد: میزان مصرف سوخت سالیانه کشتی های ایرانی حدود یک و نیم میلیون تن است و چون بین ۷۰ تا ۹۰ درصد کالاهای اساسی کشور مثل دانه های روغنی، ذرت، روغن مایع، برنج و گندم از دریا وارد می شود، تامین سوخت کشتیها به موضوعی بسیار مهم تبدیل شد و ما پیش بینی می کردیم که بدون حمایت دولتی نمی توان به این هدف در آن بازه زمانی رسید که همان هم شد اما به هر حال موضوع مهم در حال حاضر تامین این نوع سوخت برای تردد کشتی های ما است که در این شرایط بحران زده جهانی و همچنین با وجود تحریم ها از غافله تجارت کالا جا نمانیم و خوشحالیم که این اتفاق بالاخره افتاد.
در همین زمینه سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرده بود که طی سال ۹۸ اقدامات متعددی را در حوزه دریایی و به ویژه ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی انجام داده که مهم ترین آن جلوگیری از انسداد تجارت دریایی کشور به رغم اعمال تحریم های ظالمانه و تامین سوخت کم سولفور مورد نیاز خطوط کشتیرانی است.