نگرانی دانشجویان از رکود صنعت کشتی سازی در کشور
تین نیوز | سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در حالی آغاز میشود که به گفته رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران، دانشجویان رشته های دریایی بهشدت نگران آینده شغلی خود هستند.
محسن خسروی بابادی دراین باره توضیح داد: در رشد هر صنعت میتوان گفت دانشجو نقش اساسی را در جهت ارتقاء و پیشرفت آن رشته چه به صورت ملی و چه بینالمللی دارد.
وی با بیان اینکه «نقش دانشجویان در رشد صنعت دریایی ایران چشمگیر بوده است»، گفت: از آنجا که صنعت دریایی صنعتی نوظهور در ایران محسوب میشود، اغلب مدیران عامل و کارشناسان ارشد شرکتهای دریایی دانشجویان یک یا دو دهه قبل هستند که امروز اصلیترین امور فنی و مدیریتی کشتیسازیها را برعهده دارند.
رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: درد اصلی دانشجویان رشتههای کشتیسازی کشور کار است و از آنجا که دولت هیچگونه حمایتی از صنایع کشتیسازی نداشته و ندارد و از طرفی سازمانهای نیازمند کشتی بیشتر به سمت خرید از خارج میل دارند، بسیاری از کشتیسازیهای کشور در یک دهه اخیر تعطیل شدند که همین امر، موجب نگرانی شدید دانشجویان شده است.
وی تصریح کرد: تنها کمکی که به دانشجویان مهندسی دریا و سایر رشتههای دریایی باید کرد، فراهمسازی بستر رشد و فعالیت کشتیسازیهاست تا در سایه آن، دانشجویان هم نگران آینده شغلی خود نباشند.
خسروی بابادی افزود: اینکه چطور باید ساختوساز کشتی در داخل رونق بگیرد، موضوعی نیست که یافتن راهکار آن برعهده دانشجویان و دانشگاهیان باشد؛ بلکه این مسؤولیت مدیران ارشد کشور و سازمانهای ذیربط در حوزه دریاست که صنعت کشتیسازی را از شرایط فعلی خارج کنند.
رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به بازدیدهای دانشجویان از یاردهای کشتیسازی کشور در استانهای مختلف طی یکسال گذشته، گفت: در این بازدیدها مشاهده شد کشتیسازیها یا فعالیتهای خود را تعطیل کردهاند و یا با افت شدید کار مواجه هستند که مشاهده این مسایل، باعث ناامیدی دانشجویان از ادامه فعالیت در این رشته شده است.
وی با اشاره به خروج فارغالتحصیلان رشتههای دریایی از کشور، برآورد کرد که حدود 50 درصد از دانشجویان این رشتهها پس از پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد یا از کشور مهاجرت میکنند و یا رشته تحصیلی خود را در مقاطع بالا تغییر میدهند.
خسروی بابادی با اشاره به اقدامات در حال انجام در معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و دانشگاهها تأکید کرد: اقداماتی مثل جمعآوری اطلاعات دریایی یا تهیه بانک و اطلس صنایع دریایی که با کمک دانشجویان انجام میگیرد، کارهایی موقت است که مشکل آنها را حل نمیکند.
وی با تأکید مجدد بر اینکه «نگرانی اصلی دانشجویان رکود صنعت کشتیسازی در کشور است»، افزود: این رکود چشمگیر در حالی است که خرید کشتی از خارج بار دیگر رونق پیدا کرده است.
رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: اگر کار و سفارشهای کشتیسازی زیاد شود، عملا مشکل عمده این صنعت برطرف خواهد شد و در سایه آن سایر مشکلات کوچکتر هم رفع میشود؛ اما وجود مشکل عمده، سایر مشکلات کشتیسازان و دانشجویان این رشته را هم دامن خواهد زد.