بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

برآوردی از ارزآوری راه‌ آهن رشت - آستارا

یک کارشناس حوزه حمل ونقل ریلی گفت: با فرض عبور ۱۵ میلیون تن کالا در مسیر شمال – جنوب و با فرض تعرفه ۵ سنت، در بهترین حالت ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که باید میزان هزینه ها هم از این عدد کم شود.

برآوردی از ارزآوری راه‌ آهن رشت - آستارا
تین نیوز |

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی گفت: با فرض عبور ۱۵ میلیون تن کالا در مسیر شمال – جنوب و با فرض تعرفه ۵ سنت، در بهترین حالت ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که باید میزان هزینه ها هم از این عدد کم شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ​​​​​عباس قربانعلی بیک، درباره ترانزیت کالا در مسیر شمال - جنوب اظهار کرد: اینطور مطرح شده که ۱۵ میلیون تن حداکثر ظرفیت این محور است که ۹.۶ میلیون تن آن سال اول محقق می شود. اگر فرض کنیم هر تن عبوری کالا که از آستارا روی خطوط ریلی ما می آید، ۲۰۰۰ کیلومتر سیر می کند، با تعرفه سه سنت، درآمدش حدود ۶۰ دلار می شود؛ با فرض پنج سنت هم درآمد از عبور هر تن کالا، ۱۰۰ دلار می شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما یک میلیون تن کالا عبور دهیم، درآمد با تعرفه پنج سنت بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار می شود. اگر ۱۰ میلیون تن عبور دهیم، یک میلیارد دلار و ۱۵ میلیون تن بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار می شود. در حالی که اینطور مطرح شده که درآمد از این طرح بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. این در شرایطی است که میزان پیش بینی شده از بار عبوری کالا که ۱۵ میلیون تن در نظر گرفته شده، محقق شود.

این کارشناس حوزه حمل ونقل ریلی خاطرنشان کرد: البته این مبلغ، میزان درآمد این کریدور ریلی فارغ از هزینه هاست که با فرض تعرفه پنج سنت در بهترین حالت ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که باید میزان هزینه ها هم از این عدد کم شود.

معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن خاطرنشان کرد: همچنین باید در نظر داشت که در عمل چه میزان از این بار که پیش بینی شده محقق می شود. با فرض اینکه ظرفیت آستارا به رشت، ۱۵ میلیون تن باشد؛ زیرا در حال حاضر ظرفیت بار از رشت تا قزوین، ۲.۶ میلیون تن اعلام شده است که فقط ۱.۵ میلیون تن آن قابل استفاده است و ۱۳.۵ میلیون تن بار وارده از آستارا از رشت به قزوین و حتی بارهای بنادر انزلی و کاسپین نمی توانند عبور کنند و درآمدهایی که با فرض عبور ۱۵ میلیون تن پیش بینی شده هم محقق نمی شود و در نهایت به نظر می رسد ۹۰ میلیون دلار از درآمد مفروض، به دست می آید که سهم رشت آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر از درآمد ۷.۲ میلیون دلار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین اگر ما طبق اظهارات ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای راه آهن رشت آستارا در نظر بگیریم و هیچ هزینه ای هم برای نگهداری خطوط و ناوگان و انرژی و ... را منظور نکنیم، 222 سال طول می کشد تا هزینه هایی که برای ساخت این پروژه سرمایه گذاری شده برگردد که نه تنها با شعار سال مبنی بر مهار تورم منافات دارد بلکه با اقتصاد مقاومتی نیز در تضاد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ما فعلا باید این زیرساخت را بسازیم تا بار حرکت کند وقتی بار ترانزیت می شود یک مسیر رسمی می شود تا اصلا به همین میزان درآمد برسیم البته فرض بگیریم که محاسبات شما هم درست باشد , به مرور با شکل گرفتن شبکه ریلی در جنوب و شمال , می شود بار بیشتری هم گرفت در آن صورت به سمت دو خطه کردن ریل آستارا رشت قزوین , 4 خطه کردن ریل تهران قزوین , دو خطه کردن ریل اینچه برون گرمسار و احداث ریل گرگان مشهد می رویم فعلا باید برای همین ظرفیت و برای همین زیرساخت برنامه ریزی داشته باشیم اما در ادامه اگر بتوانیم بخشی از بار شرق آسیا , هند و خود اروپا را روی این کریدور بیاریم میزان عبوری از ایران خیلی بیشتر از این ارقام خواهد شد در نهایت ما می توانیم حداقل به اندازه نصف درآمدهای نفتی , از ترانزیت درآمد داشته باشیم اما خطوط باید به سرانجام برسد فعلا دغدغه این نیست که ریل رشت آستارا چقدر بار عبور خواهد داد درآمد ما چقدر می شود این ها همه پیش بینی است الان دغدغه این است که شبکه ترانزیت ریلی ایران , قطع شدگی زیاد دارد و در شرایط فعلی برای کشورهای دیگر چندان جذاب نیست ریل باید به بنادری مثل چابهار و بوشهر برسد باید به مرزهایی مثل خسروی برسد باید ریل به ایستگاه اصلی تبریز برسد ریل اندیمشک پل دختر خرم آباد درود باید ساخته شود این ها کسری های جدی شبکه ریلی ایران و دغدغه های اصلیه .