بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
تین‌نیوز گزارش می‌دهد

◄ ایرلاین‌های ایرانی؛ زیر تیغ تحریم

◄ ایرلاین‌های ایرانی؛ زیر تیغ تحریم

تین نیوز | در حالیکه پس از توافقات هسته ای، بخشی از تحریم های قطعات هواپیما لغو شد، طی روزهای گذشته خبر رسید که شرکت های هواپیمایی معراج و کاسپین از سوی آمریکا تحت تحریم های جدید قرار گرفته اند.

به گزارش تین نیوز، صنعت حمل ‌و نقل هوایی كشور سال هاست كه دچار تحریم‌های بین المللی است و آثار سوء تحریم، آشکارا در بخش ایمنی حمل ‌و نقل هوایی ایران مشهود است؛ از ابتدای انقلاب، صنعت هوایی ایران تحریم بوده و ورود تکنولوژی به این صنعت تحت تأثیر قرار گرفته است، همچنین تحریم‌ها نوسازی ناوگان هوایی مسافری را نیز با چالش های فراوانی همراه ساخته است.

بر اساس تحریم های بین المللی، شرکت های بزرگ هواپیماسازی دنیا اجازه فروش هواپیما به ایران را نداشتند و کارخانه های قطعه ساز هم نمی توانستند قطعات یدکی را بطور آزاد به ایران بفروشند. به موجب این تحریم ها، بازرسان کارخانه های هواپیما سازی که موظف بودند در فاصله های زمانی مشخص به منظور ارتقای سطح ایمنی پروازها، هواپیماها را بازرسی‌ و تعمیر کنند، دیگر اجازه این کار را نیافتند. متاسفانه در دهه های اخیر به دلیل شرایط تحریم و استفاده از ناوگان هوایی فرسوده، سوانح هوایی ایران افزایش یافته است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و بهبود روابط سیاست خارجی، امیدواری نسبت به رسیدن به توافقات نمایندگان ایران و گروه 1+5 افزایش یافت تا جایی که از رفع برخی تحریم ها در صنعت هوانوردی کشور سخن به میان آمد.

در این راستا رئیس سازمان هواپیمایی ایران پنجم تیرماه، از دریافت اولین محموله وارداتی قطعات هواپیما خبر داد، جهانگیریان گفت: افزون بر دریافت قطعات مورد نیاز برای هواپیماهای زمین‌گیر تعدادی از موتورهای هواپیماها هم برای انجام تعمیرات مورد نیاز به خارج از ایران فرستاده شده‌ است.

وی افزود: موتورهای ارسالی پس از تعمیرات، در چند هفته آینده تحویل ایران می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود در چند ماه آینده تعداد بیشتری از هواپیماهای زمین‌گیر عملیاتی شود.

پیشتر جهانگیریان از امضای قراردادهایی با شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده قطعات هواپیما خبر داده بود ولی به اسامی شرکت‌های خارجی که در این زمینه با ایران همکاری کرده‌اند، اشاره‌ای نکرده بود.

وی همچنین با اشاره به آثار مثبت توافق ژنو یادآور شد: عملکرد دولت تاکنون در صنعت حمل و نقل هوایی آثار مثبتی داشته است و امیدواریم در این عرصه همچنان بتوانیم به موفقیت‏‎های خود ادامه دهیم.

در این زمینه قائم مقام وزیر راه نیز گفت: با توجه به توافقات هسته ای پیش بینی می شود صنعت حمل و نقل هوایی ایران از گردونه تحریم های ناجوانمردانه خارج شده و در اولین گام مشکلات تامین لوازم یدکی، موتور و قطعات و تامین سوخت هواپیما رفع شود.

به دنبال توافقات ژنو و کاهش برخی از فعالیت‎های هسته‎ای ایران اعلام شد که شرکت هواپیماسازی بویینگ قصد دارد به ایران ایر وسایل یدکی تحویل دهد، این در حالی بود که به گفته مدیر روابط عمومی شرکت ایران ایر، مذاکراتی با شرکت بوئینگ انجام شده اما قراردادی امضا نشده است بلکه در چارچوب مذاکرات ژنو و اقدام مشترک، تعدادی کتب و مدارک فنی مربوط به ایمنی پرواز دریافت شده است.

تحریم شرکت های هواپیمایی معراج و کاسپین
در کش و قوس مذاکرات نمایندگان ایران و گروه 1+5 خبر رسید که شرکت های هواپیمایی معراج و کاسپین از سوی امریکا تحت تحریم قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در واکنش به تحریم شرکت هواپیمایی معراج و کاسپین گفت: تحریم‌ این دو شرکت‌ اختلالی در پروازهای داخلی آنها ایجاد نخواهد کرد، زیرا عمده پروازهای خارجی ما از طریق شرکت‌های هواپیمایی خارجی انجام می‌شوند و تعداد باقی مانده نیز عمدتا بر عهده شرکت‌های ماهان و هواپیمایی جمهوری اسلامی است.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی کاسپین و معراج از جمله شرکت‌هایی هستند که از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دارند و چند سالی نیز در پروازهای داخلی و خارجی فعالیت کرده‌اند، اما با تحریم‌های جدید وضع شده محدودیت‌هایی در پروازهای خارجی آنها ایجاد می‌شود.

پر واضح است که محدودیت‌های بین‌المللی صنعت هواپیمایی ایران در چند دهه اخیر باعث شده ناوگان هوایی ایران به تدریج فرسوده شود و عملا استفاده از بخشی از هواپیماهای مسافربری در شبکه حمل و نقل هوایی غیرممکن است.

به گفته کارشناسان، هواپیماهای مسافرتی ایران‌ به شدت فرسوده شده اند و به علت نرسیدن وسایل یدکی با مشکلات امنیتی نیز روبه‌رو هستند. حال با ابراز امیدواری مسئولان در خصوص دستیابی به توافق هسته ای جامع با گروه 1+5 امیدواری نسبت به نوسازی ناوگان هوایی کشور هم افزایش یافته است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد عاکف

    با سلام متاسفانه تحریم و عدم کار دانی داخلی مصائب هواپیمائی ما را هر روز بیشتر میکند وعدم تصمیم گیری در شرکتها برای خرید قطعات که گاه به ماها میکشد باعثشده که همین چند شرکت فروشنده نیز مایل با شرکتهای هوائی ایرانی نشوند با تشکر