◄ گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز 752 شرکت هواپیمایی اکراینی منتشر شد
گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمای اکراینی توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.
گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمای اکراینی توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این خبر گفت: اقدامات صورت گرفته از آغاز بررسی ها تاکنون مبتنی بر چند محور مهم از جمله: جمعآوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بودهاند.
اطلاع رسانی اولیه در خصوص سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروههای 11 گانه بررسی سانحه تشکیل گردید.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول بررسی سانحه شده است. مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت شد و قطعات باقیمانده هواپیما جمعآوری شده و به محلی امن منتقل گردید. جعبههای سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیدهاند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، لیکن آسیب فیزیکی بر روی آنها قابل مشاهده است.
عابدزاده اظهار داشت تیم بررسی سانحه، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته میشوند دعوت نموده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرایند بررسی سانحه اقدام نمایند و هماکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهرهبردار هواپیما در حین اعزام به ایران جهت انجام وظایف خود هستند.
وی در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع 8000 پا صعود میکند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی میشود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارشهای شاهدان عینی ( افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده میشود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع میپیوندد و مسیر برخورد هواپیما نشاندهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.
وی در ادامه گفت: مستندات سایت سانحه نشان میدهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.
عابدزاده ادامه داد: اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرایند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرایند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهرهبردار میباشد اقدام نموده است که نمایندگان آنها به زودی به کشور وارد میشوند.
وی اظهار داشت: هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند. 146 نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، 10 نفر دارای گذرنامه افغانستانی، 5 نفر دارای گذرنامه کانادایی، 4 نفر دارای گذزنامه سوئدی و 2 نفر دارای گذرنامه اکراینی و 9 نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بودهاند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارشها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامهای است که با آن از مرز جمهوری اسلامی ایران خارج شدهاند. اجساد و بقایای پیکر سرنشینان مشخص وجمعآوری شد و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.
وی اظهار داشت با جمعآوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافتههای بررسی سانحه به طور رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.
پرواز برنامهای شماره 752 مسیر تهران- کیف از نوع هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR در ساعت 5:45 دقیقه از محل پارک شروع به حرکت کرده و در ساعت 06:13 روز چهارشنبه 1398/10/18 از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز درآمد. پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوجگیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوجگیری تا ارتفاع 26 هزار پا گردیده است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.
عابدزاده در پایان با انتقاد از برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص سانحه هواپیمای اکراینی و موضوع جعبه های سیاه هواپیما گفت: مسائل مطرح شده در پاسخ سوال خبرنگاران تشریح روال قانونی بررسی سوانح و اینکه تنها مرجع بررسی کمیته بررسی سوانح است و طرح عدم ارسال جعبه های ثبت اطلاعات پروازی به خارج از کشور را برداشت اشتباه خبرنگار دانست.