آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی!
روز گذشته خبر اعطای مجوز خرید جت شخصی در رسانه ها خبر ساز شد؛ این مساله در حالی مطرح است که با توجه به قیمت بلیت هواپیما هم اکنون بیشتر قشر مرفه جامعه از هواپیما استفاده می کنند.
روز گذشته خبر اعطای مجوز خرید جت شخصی در رسانه ها خبر ساز شد؛ این مساله در حالی مطرح است که با توجه به قیمت بلیت هواپیما هم اکنون بیشتر قشر مرفه جامعه از هواپیما استفاده می کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، از اواسط دی ماه سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیت های هواپیما با افزایش رو به رو شد از سوی دیگر کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان، قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت های هواپیمایی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت.
نامشخص بودن قیمت بلیت هواپیما
ایرلاین ها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود. البته همچنان ایرلاین ها ادعا می کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ گذاری توسط خود شرکت های هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمت گذاری را به خود ایرلاین ها واگذار کرده بود اما وزارتخانه راه و شهرسازی این قانون را موقوف الاجرا کرد.
بر همین اساس ایرلاین ها با موقوف الاجرا شدن قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به لجبازی کردن با سازمان های مربوطه افتادند و بلیت های خود را با قیمت های بالا یا «بیزینس» در بازار عرضه کردند که این مساله موجب نارضایتی مسافرین شده است.
به طور مثال با شروع موج بازگشت مسافران تهران از مقصد کیش و کمبود مسافر در مسیر معکوس، بلیت پرواز تهران - کیش در برخی سایت های فروش به کمتر از ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بلیت پرواز کیش به تهران با قیمت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود.
وضوح کمبود بلیت در اغلب مسیرها
در حالی که تصور می شد بعد از موقوف الاجرا رأی دیوان عدالت شاهد بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل باشیم اما بررسی سایت های فروش بلیت هواپیما نشان می دهد؛ که برخلاف تذکرهای رئیس سازمان هواشناسی و وزیر راه و شهرسازی همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخ های مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاین ها ادامه دارد. از طرف دیگر با چارتر کردن برخی از خطوط پروازی توسط آژانس های هواپیمایی در روزهای مختلف، بلیت هواپیما نایاب می شود.
به طور مثال در برخی از مسیرها پر تردد مانند تهران - مشهد یا بالعکس، بلیت هواپیما موجود نیست! ناگفته نماند در ایام پیک وقتی با کمبود بلیت مواجه می شویم یک دفعه سر وکله دلالان پیدا می شود و قیمت بلیت هواپیما به یکباره چند برابر به فروش می رسد و تنها بخش معدودی از جامعه می توانند نرخ آن را بپردازند.
عدم مشخص شدن قیمت بلیت هواپیما پس از سه ماه نا به سامانی
محمد محمدی بخش در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه نحوه قیمت گذاری بازار بلیت هواپیما چه زمانی به ثبات می رسد، گفت: بررسی قیمت بلیت هواپیما با حضور مسؤولان در شورای عالی هواپیمایی و دیوان عدالت اداری برگزار و بررسی شد و قیمت مد نظر ایرلاین ها پس از تصویب و سیر مراحل قیمت تعیین شده اعلام خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: تا پیش از مشخص شدن قیمت مصوب بلیت هواپیما، شرکت های هوایی بر اساس ماده ۶ قانون شورای عالی هواپیمای کشوری اگر ایرلاینی دچار تخلف شود، قطعاً تنبیه خواهد شد.
اگرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشور طی هفته های اخیر از ارسال قیمت مدنظر به دیوان عدالت اداری خبر داد اما همچنان خبری از تصویب نهایی قیمت بلیت هواپیما در بازار نیست!
نحوه قیمت گذاری بلیت هواپیما در انتظار رأی ستاد تنظیم بازار
سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال در خصوص زمان مشخص شدن نحوه قیمت بلیت هواپیما، اعلام کرد «تا امروز هنوز رأی دیوان عدالت اداری در مورد قیمت گذاری های بلیط هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه است.
وی در ادامه تاکید کرد: قیمت بلیط هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر باشیم تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم گیری کند.»
در حالی این شرایط هم اکنون گریبان گیر متقاضیان بلیت است که روز گذشته خبری مبنی بر مجوز خرید جت شخصی نیز از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رسانه ها مطرح شد و سرو صداهای زیادی نیز به پا کرد.
خرید و فروش جت شخصی در بازار صنعت هوایی!
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبری مبنی بر آزاد بودن خرید و فروش جت شخصی ۷ نفره داد و اعلام کرد «خرید و فروش جت های ۷ نفره برای عموم شهروندان آزاد است.
همچنین وی افزود: در حال حاضر «بسیاری از مردم از این فضا استفاده می کنند، مانند: تاجرها، برخی از مسئولان، تیم های ورزشی و تیم های اقتصادی از متقاضیان جت های خصوصی اند.»
با توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص «خرید و فروش جت شخصی» و عدم توجه به وضعیت بازار بلیت هواپیما مشخص است این بازار به دست متمولین افتاده، زیرا قطعاً مبلغ جت شخصی به گونه ای نخواهد بود که عموم مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. به نظر بهتر بود متولی صنعت هواپیمایی کشور ابتدای به دنبال سامان دهی بلیت هواپیما بود تا آزاد سازی خرید جت شخصی برای عموم مردم! نکته جالب توجه این است که وقتی نگاهی به قیمت جت شخصی ۷ نفره می اندازیم مشخص می شود فقط بخشی از جامعه توان خرید این وسیله را دارند زیرا کمتر کسی می تواند حداقل ۱۸۰ میلیارد تومان بابت یک وسیله نقلیه شخصی بپردازد.