بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

جوان سازی ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال

رئیس سازمان هواپیمایی کشور از کاهش عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال خبر داد.

جوان سازی ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال
تین نیوز

رئیس سازمان هواپیمایی کشور از کاهش عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد محمدی بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی، در برنامه صف اول شبکه خبر سیما گفت: در شهریور ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می رسید و ناوگانی بسیار شکننده در کشور فعالیت می کرد. 

محمدی بخش ادامه داد: با این وجود، تمهیدات متعددی برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از راهکارهای متنوع، تعداد ناوگان به بیش از ۲۰۰ فروند رسید.

وی افزود: این در شرایطی است که عمر ناوگان هواپیمایی نیز با اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی به ۲۶ سال رسیده است. 

وی در ادامه به شرایط موجود در ابتدای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در تابستان ۱۴۰۰ وضعیت هوایی ایران به چه شکلی بود؟ در زمان یاد شده ۱۰۰ فروند هواپیما داشتیم که مشکلات متعددی داشت.

اجرای ۴ راهبرد برای توسعه و نوسازی صنعت هوانوردی کشور

رئیس سازمان هواپیمایی کشور توضیح داد: برای خروج از این وضع، ۴ راهبرد نوشته شد. راهبرد اول که از اهمیت بالایی برخوردار است، تاب آوری بود، ما باید تاب آوری صنعت را بیشتر می کردیم، این تاب آوری با استفاده از شرکت های دانش بنیان، ظرفیت مراکز تعمیراتی، نیروهای متخصص و ماهر و اتکا به درون و قدرت درون زا بودن خودمان و خودباوری و با ایجاد نهضت تعمیر قطعه، به وجود آمد. در این راستا سازمان هواپیمایی کشور، مجوزهای لازم را صادر کرد و شرکت های دانش بنیان با استانداردهای روز دنیا شروع به ساخت قطعه کردند و در نتیجه تاب آوری به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد و ناوگان به یک پایداری قابل قبول رسید. 

وی ادامه داد: راهبرد دوم ورود هواپیما به کشور بود که با مصوبه ای که صادر شد، تعداد زیادی هواپیما و بالگرد به ناوگان اضافه شد و از مهر ۱۴۰۰ تا امروز ۱۰۱ فروند هواپیما و بالگرد به چرخه اضافه شده یعنی هم خرید هواپیماهای دست دوم، هم بازگشت به چرخه که این مسئله آمار کنونی ناوگان را به بیش از ۲۰۰ فروند رسانده است. 

محمدی بخش با اشاره به این که امروز ناوگان ما ۲۰۰ فروند است، تصریح کرد: راهبرد بعدی راهبردی بود که سال های سال نظام و فرمان مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشت، ساخت هواپیمای بومی بود. در این راستا با حضور رئیس جمهور عزیزمان هواپیمای اول رونمایی شد، فروند دوم هم به فاصله یک سال بعد ساخته شد و امسال کار تجهیز و اضافه شدن آن به ناوگان انجام شد. 

وی با بیان این که یک فروند از هواپیماهای ساخت داخل وارد ناوگان شده است، افزود: نکته قابل توجه این است که امروز دانش تخصصی که در ساخت هواپیما و زنجیره دانشی که متصل به این کارخانه است به تاب آوری کمک می کند. 

محمدی بخش ادامه داد: مورد چهارم نوسازی بود که در حوزه نوسازی و برای ۱۰۰ فروندی که پیش تر به آن اشاره شد، هیچ منبع دولتی استفاده نشده است. به این معنی که همه منابع مورد نیاز را بخش خصوصی یا شرکت های هواپیمایی تامین کردند و این شرکت ها با استفاده از ظرفیت خودشان و بسترسازی سازمان هواپیمایی، خرید خود را به انجام رساندند.

اعزام ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر به سرزمین وحی

رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین در ادامه به عملیات حج و پروازهای اعزام و زائران خانه خدا اشاره کرد و با بیان اینکه امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر به سرزمین وحی اعزام شدند، گفت: تا دهم تیر، ۴۰ درصد از زائران به سلامت به کشور بازگشتند. 

محمدی بخش با اشاره به این که اولویت اصلی در این بخش ایمنی و سلامت زائران است، گفت: میانگین تاخیر پروازهای حج امسال حدود ۳۰ دقیقه بود در فرایند برگشت هم تا الان هیچ مشکل خاصی نداشتیم و امیدواریم که بقیه پروازها را هم با همین دقت و نظم بتوانیم به انجام برسانیم.

توضیحات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره آزادسازی نرخ بلیت های هواپیما

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به موضوع آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی به واسطه حکم دیوان عدالت اداری پرداخت و توضیح داد: بر اساس ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری، شورای عالی هواپیمایی عالی ترین مرجع نرخ گذاری بود، با شرایطی که در زمان کرونا پیش آمد، حاکمیت ورود پیدا کرد تا نرخ گذاری را انجام دهد و از سال ۹۹ این اتفاق به مرور افتاد تا تیرماه ۱۴۰۰ که نرخ یک افزایش ۴۰ درصدی پیدا کرد بعد از استقرار دولت سیزدهم و پیگیری هایی که انجام شد در آذرماه ۱۴۰۰، ۱۵ درصد آن نرخ را کاهش دادیم، دیگر از آن زمان تغییری در نرخ ها اتفاق نیفتاد تا اردیبهشت ۱۴۰۲ که دولت با توجه به ۹ درصد ارزش افزوده ای هم که اضافه شد سرجمع ۲۹ درصد به نرخ دی ماه ۱۴۰۰ اضافه کرد. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: طبیعتاً با توجه به حکمی که مرجع قضایی صادر کرده در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری، شورای هواپیمایی از نرخ گذاری کنار گذاشته شده اند و ما هم دنبال این هستیم که آن بخش حاکمیت باز گردد. 

وی ادامه داد: با توجه به توافقی که ما با شرکت های هواپیمایی خواهیم کرد و نظارتی که روی نرخ ها صورت می گیرد، یک نرخ متعارف و با نظارت دقیق در دستور کار قرار خواهد گرفت و امیدواریم تا پایان هفته جاری این اتفاق بیفتد و نرخ متعارفی که مورد نظر شورای هواپیمایی و مورد تایید شرکت های هواپیمایی باشد تعریف شود تا مردم دچار سردرگمی نباشد و با یک بازار آشفته ای روبرو نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.