◄ چند نکته با وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتصابات بخش هوایی
از آنجایی که برنامه، مجموعه ای از فعالیتهای ساختار یافته و نظام مند در راستای رسیدن به هدف معینی است، از وزیر راه و شهرسازی درخواست می شود که پس از سال ها نگرش مبتنی بر نظام آزمون و خطا، با انتصاباتی برنامه محور کار را به پیش ببرند.
به دنبال انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری، کارشناسان، فعالان و متخصصان بخش هوانوردی منتظر انتصاب مدیران عامل جدید شرکت فرودگاه ها، ایران ایر و فرودگاه امام هستند تا فصلی جدیدی از فعالیت ها در لین حوزه رقم زده شود.
به گزارش تین نیوز، با توجه به شرایط خاص صنعت هوانوردی کشور، توجه به دیدگاه های کارشناسان می تواند کمک شایانی به شناخت و انتخاب افراد مناسب برای این صنعت باشد.
حمید نجف در مورد انتخاب مدیران حوزه هوایی توسط وزیر راه و شهرسازی به تین نیوز گفت: صنعت هوایی ایران طی چنده دهه گذشته علاوه بر تحریم های ناجوانمردانه غربی، به نوعی از ناملایمات و تحریم های ناخواسته داخلی نیز در عذاب بوده است.تحریم هایی که بخش عمده آن ناشی از انتصابات محفلی و طبعا سومدیریت های متعاقب آن بوده است.
وی افزود: طی این دوران صنعت حساس و مهم غالبا از خلاء برنامه های مستحکم اجرایی بی بهره بوده است و بیشتر مدیران این صنعت طی چند دهه اخیر و در دولت های مختلف خارج از نظام شایسته سالاری و در لابی های محفلی، سیاسی و از همه بدتر سهمیه ای بر سر کار آمده اند.
این کارشناس تاکید کرد: حساسیت بالای این صنعت و ارتباط گسترده آن با جان و مال مردم می طلبد که نامزدهای کسب جایگاه های دولتی حتما برنامه های مدونی با آگاهی از شرایط روز و چالش های پیشرو صنعت ارائه دهند، برنامه هایی که ضمن قابلیت اجرایی دارای زمانبندی مشخصی باشند.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه تجهیز ناوگان باید برنامه هایی در خصوص چگونگی خرید ناوگان، انواع و تایپ های هواپیمای مورد نیاز و از همه مهمتر راهکارهای مرتبط با خرید و چگونگی تامین بودجه در برنامه های نامزدها ارائه شود تا وزیر محترم بتواند ضمن مقایسه برنامه ها بهترین انتخاب را در راستای نظام شایسته سالاری داشته باشد.
نجف با بیان این که با وجود این برنامه ها و وجود نقشه راه زمانبدی شده راه های ارزیابی عملکردی مدیران بسیار عینی تر خواهدشد، گفت: از آنجاییکه برنامه، مجموعه ای از فعالیتهای ساختار یافته و نظام مند در راستای رسیدن به هدف معینی است، از وزیر راه و شهرسازی درخواست می شود که پس از سال ها نگرش مبتنی بر نظام آزمون و خطا، با انتصاباتی برنامه محور کار را به پیش ببرند.
وی افزود: مورد دیگری که استدعا داریم تسهیل شرایطی برای ارتباط گیری بدنه کارشناسی صنعت هوایی با مقام عالی وزارت است، چه بسیار نخبگان و فرهیختگانی که به دلیل شرایط دشوار ارتباطی و بعضا برخوردهای اداری مدیران لایه های میانی از طرح برنامه ها و پیشنهادات خود مایوس شده و این صنعت را از افکار مثبت و راهگشای خود محروم کرده اند.
این کارشناس تاکید کرد: بدون شک مجموعه روابط عمومی وزارتخانه می تواند در کنار انعکاس عملکرد آن مجموعه، پل مستحکم و قابل اعتمادی را با بدنه کارشناسی مجموعه ها بنا نماید.
بسمه تعالی
نکات خوبی از سوی برادر عزیز بیان گردید. از خانم صادق انتظار می رود با توجه به رویکرد دولت چهاردهم و فرمایشات جناب رئیس جمهور در مراسم معارفه ایشان مبنی بر اینکه قطعاً نمی توان با روش های قبل کشور را اداره و به جلو سوق داد، لذا بهتر است ایشان نسبت به تغییر کلیه مدیران به جا مانده از دولت سیزدهم که به نوعی با رانت، سفارش،شیتیل و ... به سمت هایی در آن وزارتخانه و سازمان های تابعه رسیده اند، اقدام و مدیرانی شایسته را جایگرین ایشان نمایند. علاوه بر صنعت هوایی کشور، سازمان هایی همانند راهداری، بنادر، سازمان ملی،بازآفرینی، مکانیک خاک، مرکز تحقیقات راه و شهرسازی که دیگه نگو 27 هکتار با درختان سرسبز، در منطقه ای بکر در دست افرادی که بویی از مدیریت نبرده و اتوبوسی سالیان سال خوب می خوردند و می برند و هیچ کارایی ندارند و کلیه آزمایشگاه ها و کارهای آن توسط همکاران پروژه ای که مبالغی ناچیز به عنوان حقوق دریافت می کنند، انجام می گردد.
خانم صادق مردم به امید تغییر و مبارزه با فساد، به دولت چهاردهم دلبسته اند.
چالشها، مشکلات، نقاط قوت و ضعف، راهکارها و چشمانداز صنعت هوایی کشور
صنعت هوایی به عنوان یکی از صنایع کلیدی و استراتژیک هر کشور، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند. با این حال، این صنعت با چالشهای متعددی روبرو است که برای دستیابی به رشد پایدار و توسعه همه جانبه، شناخت دقیق و عمیق این چالشها و ارائه راهکارهای مناسب ضروری است.
چالشهای صنعت هوایی کشور
• فساد و سوء مدیریت: فساد اداری، عدم شفافیت و سوء مدیریت در برخی از بخشهای صنعت هوایی، منجر به افزایش هزینهها، کاهش بهرهوری و تضعیف اعتماد عمومی شده است.
• تحریمها: تحریمهای بینالمللی، محدودیتهای شدیدی را بر واردات هواپیما، قطعات یدکی و فناوریهای نوین تحمیل کرده و توسعه صنعت را با کندی مواجه ساخته است.
• ناوگان فرسوده: عمر بالای ناوگان هوایی کشور، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و کاهش ایمنی پروازها را به دنبال داشته است.
• کاهش تقاضا: نوسانات اقتصادی، افزایش قیمت بلیت و کاهش قدرت خرید مردم، منجر به کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی شده است.
• کمبود نیروی متخصص: کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر در بخشهای مختلف صنعت هوایی، یکی از چالشهای اساسی است.
• بحران کرونا: همهگیری کووید-19، ضربه شدیدی به صنعت هوایی وارد کرد و باعث کاهش شدید تقاضا و تعطیلی بسیاری از خطوط هوایی شد.
• رقابت شرکتهای خارجی: رقابت شدید شرکتهای هواپیمایی خارجی، سهم بازار شرکتهای داخلی را کاهش داده است.
• نبود زیرساختهای مناسب: کمبود فرودگاههای مدرن و مجهز، سیستمهای ناوبری پیشرفته و زیرساختهای ارتباطی، از دیگر چالشهای صنعت هوایی است.
نقاط قوت صنعت هوایی کشور
• موقعیت جغرافیایی: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک قطب حمل و نقل هوایی در منطقه است.
• نیروی انسانی ماهر: وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص در برخی از بخشهای صنعت هوایی، یک مزیت رقابتی مهم است.
• بازار داخلی بزرگ: ایران دارای بازار داخلی بزرگی است که میتواند فرصتهای رشد قابل توجهی را برای صنعت هوایی فراهم کند.
• پتانسیل توسعه گردشگری: توسعه صنعت گردشگری میتواند به رشد صنعت هوایی کمک شایانی کند.
نقاط ضعف صنعت هوایی کشور
• بسته بودن اقتصاد: بسته بودن اقتصاد ایران و محدودیتهای تجاری، مانع از جذب سرمایهگذاری خارجی و توسعه صنعت شده است.
• وابستگی به نفت: وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، باعث نوسانات شدید در بودجه صنعت هوایی شده است.
• عدم برنامهریزی بلندمدت: نبود یک برنامه جامع و بلندمدت برای توسعه صنعت هوایی، یکی از ضعفهای اساسی است.
• ضعف در حوزه تحقیق و توسعه: سرمایهگذاری اندک در حوزه تحقیق و توسعه، مانع از بومیسازی فناوریها و نوآوری در صنعت شده است.
راهکارهای برون رفت از چالشها
• اصلاح ساختار مدیریتی: اصلاح ساختار مدیریتی، شفافسازی فرآیندها و مبارزه با فساد اداری
• رفع تحریمها: تلاش برای رفع تحریمها و بهبود روابط بینالمللی
• نوسازی ناوگان هوایی: خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان موجود
• توسعه زیرساختها: توسعه فرودگاهها، سیستمهای ناوبری و زیرساختهای ارتباطی
• حمایت از شرکتهای داخلی: حمایت از شرکتهای هواپیمایی داخلی و ایجاد تسهیلات برای توسعه آنها
• توسعه نیروی انسانی: سرمایهگذاری در آموزش و پرورش نیروی انسانی متخصص
• توسعه گردشگری: توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر خارجی
• توجه به تحقیق و توسعه: افزایش سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه و بومیسازی فناوریها
چشمانداز صنعت هوایی کشور
با توجه به پتانسیلهای موجود و با اجرای راهکارهای مناسب، صنعت هوایی کشور میتواند به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور و منطقه مطرح شود. توسعه صنعت هوایی میتواند به ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ارزی، توسعه گردشگری و بهبود ارتباطات بینالمللی کمک شایانی کند.
بازیگران نقش آفرین در صنعت هوایی کشور
ن دولت: تدوین سیاستهای کلان، حمایت مالی، ایجاد زیرساختها و نظارت بر صنعت
• شرکتهای هواپیمایی: ارائه خدمات حمل و نقل هوایی
• فرودگاهها: ارائه خدمات زمینی به هواپیماها و مسافران
• سازمان هواپیمایی کشوری: نظارت بر ایمنی پروازها و صدور مجوزهای لازم
• شرکتهای هوافضایی: تولید قطعات و تجهیزات هواپیما
• شرکتهای آموزشی: آموزش نیروی انسانی متخصص
• بخش خصوصی: سرمایهگذاری در صنعت هوایی
صنعت هوایی ایران و راهکارهای توسعه آن
راهکارهای کوتاهمدت و میانمدت
• نوسازی ناوگان: اولویت اصلی در این بخش، نوسازی ناوگان مسافری و باری با خرید هواپیماهای جدید و ایمن است. همچنین، تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش برای هواپیماهای موجود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
• توسعه زیرساختها: بهبود زیرساختهای فرودگاهی، افزایش ظرفیت ترمینالها، ارتقای سیستمهای ناوبری و ارتباطی و احداث فرودگاههای جدید در مناطق کمتر توسعهیافته از جمله اقدامات ضروری است.
• بهبود خدمات فرودگاهی: افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی، کاهش زمان انتظار مسافران، بهبود سیستمهای امنیتی و افزایش بهرهوری در ارائه خدمات از دیگر اولویتها است.
• حمایت از شرکتهای هواپیمایی داخلی: ارائه تسهیلات مالی، کاهش هزینههای عملیاتی، حمایت از توسعه شبکههای پروازی و ایجاد رقابت سالم بین شرکتهای داخلی از جمله اقداماتی است که میتواند به رشد و توسعه این شرکتها کمک کند.
• توسعه گردشگری هوایی: ایجاد بستههای گردشگری متنوع، تبلیغات گسترده در بازارهای هدف و تسهیل صدور ویزا برای گردشگران خارجی میتواند به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی کمک کند.
• آموزش نیروی انسانی: سرمایهگذاری در آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینههای مختلف صنعت هوایی، از جمله خلبانی، مهندسی هوافضا، مدیریت فرودگاه و کنترل ترافیک هوایی، ضروری است.
راهکارهای بلندمدت
• توسعه صنعت هوافضای داخلی: حمایت از تحقیق و توسعه در حوزه هوافضا، ایجاد مراکز تحقیقاتی و تولید قطعات و تجهیزات هوایی در داخل کشور میتواند به کاهش وابستگی به واردات و ایجاد اشتغال کمک کند.
• توسعه حملونقل هوایی منطقهای: ایجاد کریدورهای هوایی منطقهای، توسعه همکاریهای مشترک با کشورهای همسایه و افزایش تعداد پروازهای بینالمللی میتواند به تقویت موقعیت ایران در منطقه تبدیل شود.
• توسعه فرودگاههای کارگو: ایجاد فرودگاههای تخصصی برای حمل بار هوایی و توسعه زیرساختهای لجستیکی میتواند به افزایش صادرات و واردات کالا کمک کند.
• توسعه صنعت گردشگری سلامت: سرمایهگذاری در زیرساختهای درمانی و پزشکی و توسعه گردشگری سلامت میتواند به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی کمک کند.
چالشهای پیش رو و راهکارها
• تحریمها: رفع تحریمها و ایجاد روابط تجاری پایدار با سایر کشورها از جمله مهمترین عوامل برای توسعه صنعت هوایی است.
• نوسانات نرخ ارز: اتخاذ سیاستهای پولی و مالی مناسب برای کنترل نرخ ارز و کاهش اثرات آن بر هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی ضروری است.
• کمبود سوخت: تأمین سوخت مورد نیاز هواپیماها با قیمت مناسب و پایدار از دیگر چالشهای صنعت هوایی است.
• مسائل زیستمحیطی: کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیتهای هوایی و استفاده از سوختهای پاک از جمله اولویتهای صنعت هوایی در آینده است.
صنعت هوایی ایران و راهکارهای توسعه آن
نقش دولت در توسعه صنعت هوایی
دولت به عنوان بازیگر اصلی در توسعه صنعت هوایی، نقش محوری ایفا میکند. برخی از مهمترین وظایف دولت در این زمینه عبارتند از:
• تدوین سیاستهای کلان: تدوین سیاستهای جامع و بلندمدت برای توسعه صنعت هوایی، تعیین اولویتها و اهداف، ایجاد چارچوب قانونی مناسب و حمایت از سرمایهگذاری در این بخش.
ی تامین زیرساختها: سرمایهگذاری در توسعه فرودگاهها، سیستمهای ناوبری، ارتباطات و سایر زیرساختهای مورد نیاز صنعت هوایی.
• حمایت از شرکتهای داخلی: حمایت از شرکتهای هواپیمایی داخلی از طریق ارائه تسهیلات مالی، کاهش هزینههای عملیاتی، تخصیص سهمیه سوخت و ایجاد شرایط رقابتی برابر.
• توسعه نیروی انسانی: سرمایهگذاری در آموزش و پرورش نیروی انسانی متخصص در زمینههای مختلف صنعت هوایی، از جمله خلبانی، مهندسی هوافضا و مدیریت فرودگاهی.
• مذاکرات بینالمللی: انجام مذاکرات با کشورهای دیگر برای رفع تحریمها، توسعه همکاریهای مشترک و جذب سرمایهگذاری خارجی.
چالشهای پیش روی شرکتهای هواپیمایی داخلی
شرکتهای هواپیمایی داخلی با چالشهای متعددی از جمله موارد زیر روبرو هستند:
• تحریمها: محدودیت در خرید هواپیما، قطعات یدکی و فناوریهای نوین
• نوسانات نرخ ارز: افزایش هزینههای عملیاتی به دلیل نوسانات نرخ ارز
• کمبود سوخت: تأمین سوخت مورد نیاز با قیمت مناسب و پایدار
ا رقابت با شرکتهای خارجی: رقابت شدید با شرکتهای هواپیمایی خارجی که از حمایتهای دولتی برخوردارند
• کاهش تقاضا: نوسانات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم
توسعه صنعت هوافضای ایران
توسعه صنعت هوافضای داخلی یکی از راهکارهای کلیدی برای کاهش وابستگی به واردات و افزایش توانمندیهای داخلی است. برخی از اقدامات مورد نیاز در این زمینه عبارتند از:
• سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه: ایجاد مراکز تحقیقاتی و حمایت از پروژههای تحقیقاتی در حوزه هوافضا
• بومیسازی فناوریها: انتقال فناوری و تولید قطعات و تجهیزات هواپیما در داخل کشور
ر توسعه همکاریهای دانشگاهی: همکاری با دانشگاهها و مراکز علمی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و انجام پژوهشهای کاربردی
• حمایت از شرکتهای دانشبنیان: حمایت از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه هوافضا
اثرات تحریمها بر صنعت هوایی
تحریمها یکی از مهمترین چالشهای پیش روی صنعت هوایی ایران است. این تحریمها باعث محدودیت در خرید هواپیما، قطعات یدکی و فناوریهای نوین، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و کاهش ایمنی پروازها شدهاند. همچنین، تحریمها باعث کاهش جذابیت سرمایهگذاری خارجی در صنعت هوایی ایران شدهاند.
برای کاهش اثرات تحریمها، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:
• توسعه همکاریهای منطقهای: تقویت همکاریهای با کشورهای همسایه و ایجاد شبکههای حمل و نقل هوایی منطقهای
• استفاده از ظرفیتهای داخلی: تقویت تولید داخلی قطعات و تجهیزات هواپیما
• توسعه دیپلماسی اقتصادی: تلاش برای رفع تحریمها و ایجاد روابط تجاری پایدار با سایر کشورها
صنعت هوایی ایران و راهکارهای توسعه آن
نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت هوایی
بخش خصوصی به عنوان یک بازیگر مهم در توسعه صنعت هوایی، میتواند نقش موثری در افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و بهبود کیفیت خدمات ایفا کند. برخی از نقشهای بخش خصوصی عبارتند از:
• سرمایهگذاری در ناوگان هوایی: خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان موجود
• توسعه شبکههای پروازی: ایجاد مسیرهای جدید و افزایش فرکانس پروازها
• ارائه خدمات فرودگاهی: سرمایهگذاری در توسعه و بهرهبرداری از فرودگاهها
• توسعه صنعت گردشگری هوایی: طراحی و اجرای بستههای گردشگری متنوع
چالشهای زیست محیطی در صنعت هوایی
صنعت هوایی یکی از منابع مهم تولید گازهای گلخانهای و آلودگی هوا است. کاهش اثرات زیست محیطی صنعت هوایی یکی از چالشهای مهم این صنعت در سراسر جهان است. برخی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیتهای هوایی عبارتند از:
• استفاده از سوختهای پاک: استفاده از سوختهای زیستی و هیدروژنی در هواپیماها
• بهینهسازی مصرف سوخت: استفاده از هواپیماهای کم مصرف و بهینهسازی مسیرهای پروازی
• کاهش وزن هواپیما: استفاده از مواد سبکتر در ساخت هواپیماها
• توسعه فناوریهای کاهش آلودگی: توسعه فناوریهای جدید برای کاهش انتشار آلایندهها
توسعه گردشگری هوایی در ایران
توسعه گردشگری هوایی میتواند به افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد اشتغال و توسعه مناطق گردشگری کمک کند. برخی از راهکارهای توسعه گردشگری هوایی عبارتند از:
• تسهیل صدور ویزا: سادهسازی فرآیند صدور ویزا برای گردشگران خارجی
• توسعه زیرساختهای گردشگری: ساخت هتلها، رستورانها و مراکز تفریحی
ل تبلیغات و بازاریابی: معرفی جاذبههای گردشگری ایران در بازارهای بینالمللی
ت ایجاد بستههای گردشگری متنوع: طراحی بستههای گردشگری متنوع برای جذب سلیقههای مختلف
مقایسه صنعت هوایی ایران با سایر کشورهای منطقه
صنعت هوایی ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه با چالشهای بیشتری روبرو است. از جمله این چالشها میتوان به تحریمها، نوسانات اقتصادی، کمبود زیرساختها و محدودیتهای سرمایهگذاری اشاره کرد. با این حال، ایران دارای پتانسیلهای بالایی برای توسعه صنعت هوایی است. برای رسیدن به این هدف، نیازمند اتخاذ سیاستهای مناسب، سرمایهگذاری در زیرساختها و توسعه نیروی انسانی متخصص هستیم.
نقش فناوری در توسعه صنعت هوایی
توسعه فناوریهای نوین در صنعت هوایی نقش بسیار مهمی در افزایش ایمنی، بهرهوری و کاهش هزینهها دارد. برخی از این فناوریها عبارتند از:
• هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها): استفاده از پهپادها در بازرسی خطوط انتقال نیرو، نظارت بر ترافیک هوایی، حمل و نقل کالا و خدمات امداد و نجات
• هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی در برنامهریزی پرواز، تعمیر و نگهداری هواپیما و بهبود تجربه مسافر
• واقعیت مجازی و افزوده: استفاده از این فناوریها در آموزش خلبانان و تعمیرکاران، شبیهسازی پرواز و تعمیرات هواپیما
• اینترنت اشیا: اتصال دستگاهها و تجهیزات مختلف به یکدیگر و جمعآوری دادهها برای بهبود عملکرد سیستمهای هوایی
امنیت پرواز و چالشهای آن
امنیت پرواز یکی از مهمترین دغدغههای صنعت هوایی است. برای افزایش امنیت پرواز، اقدامات زیر ضروری است:
• نظارت بر ایمنی پرواز: تقویت نظارت بر ایمنی پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشوری
• آموزش خلبانان و پرسنل فنی: برگزاری دورههای آموزشی مستمر برای افزایش دانش و مهارت پرسنل
• بهروزرسانی تجهیزات: استفاده از تجهیزات ایمنی و ناوبری پیشرفته
• همکاری با سازمانهای بینالمللی: همکاری با سازمانهای بینالمللی هواپیمایی برای تبادل اطلاعات و تجربیات
توسعه فرودگاههای کوچک و منطقهای
توسعه فرودگاههای کوچک و منطقهای میتواند به توسعه مناطق محروم، افزایش دسترسی به خدمات هوایی و ایجاد فرصتهای شغلی کمک کند. برای توسعه این فرودگاهها، اقدامات زیر ضروری است:
• سرمایهگذاری در زیرساختها: بهبود زیرساختهای فرودگاهی، احداث ترمینالهای جدید و افزایش ظرفیت پارکینگ هواپیما
• تامین هواپیماهای مناسب: تأمین هواپیماهای کوچک و متوسط برای پروازهای کوتاهمدت
• تسهیلات مالی: ارائه تسهیلات مالی به شرکتهای هواپیمایی برای ایجاد خطوط پروازی به فرودگاههای کوچک
مقایسه نرخ بلیت هواپیما در ایران با سایر کشورها
نرخ بلیت هواپیما در ایران نسبت به برخی از کشورهای منطقه بالاتر است. عوامل مختلفی در تعیین نرخ بلیت هواپیما موثرند، از جمله:
• هزینههای عملیاتی: هزینههای سوخت، تعمیر و نگهداری، حقوق و دستمزد و سایر هزینههای عملیاتی
• نرخ ارز: نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی دارد
• رقابت: میزان رقابت بین شرکتهای هواپیمایی در هر مسیر
ا تسهیلات دولتی: حمایتهای دولت از شرکتهای هواپیمایی میتواند بر نرخ بلیت تاثیرگذار باشد
برای کاهش نرخ بلیت هواپیما، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:
• کاهش هزینههای عملیاتی: بهینهسازی مصرف سوخت، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری و استفاده از فناوریهای جدید
• حمایت از رقابت: ایجاد شرایط رقابتی برابر بین شرکتهای هواپیمایی
• تسهیلات مالی: ارائه تسهیلات مالی به شرکتهای هواپیمایی برای کاهش هزینههای خرید هواپیما و قطعات یدکی
چه به جا و درست مطرح شد. لازم است سریعا نسبت به انتصاب مدیر عامل و اعضا هیات مدیره جدید شرکت و بالطبع تغییرات اساسی در شرکت فرودگاه ها در همه سطوح اقدام عاجل صورت پذیرد
سلام ، بسیاری از نرمافزار ها و سخت افزار های مورد نیاز شرکت فرودگاه های کشور قابل بومی سازی هستند مدیرعامل و اعضای هیأت مدیرها افرادی را بگذارید که اعتقاد به ساخت داخل داشته باشند. و با رعایت ایمنی کامل بومی سازی را حمایت کنند. شما تعمیر رادار توسط دانشگاه صنعتی اصفهان را ملاحظه کردید و از این نمونه کارها در کشور قابل انجام هست. متخصصان همکار شرکت ما پردازشگر رادار تقرب را ساختند و در مرکز کنترل فضای کشور هم تست شد ولی گفتند باید امکانات بیشتری به آن اضافه کنید ولی نامه ننوشتند و نگفتند چه امکاناتی به آن اضافه کنیم و یکسال پیگیر بودیم که فهرست موارد مورد نیاز را دریافت کنیم و نامه ندادند. بعضی افراد ظرفیت مدیر یا رئیس شدن را ندارند. ضمن اینکه نگران هستند که شما دستگاه مهمی را بسازید و ثروتمند شوی و آنها کارمند باقی بمانند.
این نگرانی ها باید برطرف شوند
سلام کاملا نکات درستی بیان نمودند به ویژه در خصوص شرکت فرودگاه ها،جاایکه دست بسیاری از افراد دلسوز و متخصص به وزیر ومقامات وزارت راه نمیرسه ،حتما یک سری افراد منفعت طلب به انواع و اقسام راه ها متوسل میشوند،تا موجب انحراف افکار مدیران وزارت در انتخاب افراد توانمند شوند،که عملا موجب اتلاف منابع،دلسردی و بی تفاوتی در شرکت فرودگاه ها خواهد شد،نمونه آن انتخاب نخجوانی بعنوان مدیر عامل شرکت فرودگاه ها بود،با پیشینه معلوم ایشان اولا کارمند دولت نبود،ثانیا در دوران تصدی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری در دولت احمدی نژاد، هم سوانح هواپیمایی زیاد شد،هم ایشان پاسخگو نبود و هم سعه صدر و ادب اداری لازم در چنین جایگاهی نداشت،و در جلسه رسمی که نمایندگان مجلس هم حضور داشتند،با نواختن یک سیلی و کتک زدن مدیر یک شرکت هواپیمایی عملا نشان داد. حد و اندازه یک معاون وزیر را ندارد،ایشان بمحض ورود به شرکت فرودگاه ها اکثر رفقای نظامی و بازنشسته خود را بدون توجه به حال و روز شرکت فرودگاه ها بعنوان مشاور با حقوق و مزایای نجومی و اختیار تام به خدمت گرفت،چون نخجوانی مجبور بود برای پایدار گذاشتن وضعیت خود در شرکت معراج دوروز در هفته بصورت متناوب به شغل خلبانی خود مشغول باشد و شرکت فرودگاه ها دست افرادی بود که هیچگونه درکی از حمل و نقل هوایی و فرودگاه داری نداشتند، و ذوق زدگی دریافت حقوق های پنجاه ،شصت میلیونی با هدایا و ماموریت ها و اختیارات بی حد و حصر آنها را دیوانه کرده بود، سازمان های نظارتی درون شرکت مانند حراست وگزینش هم به دلیل اینکه حقوق و مزایای خود را از مدیرعامل می گیرند برای از دست ندادن پست خود سکوت مرگبار اختیار کردند،باند نخجوانی به بخش فرهنگی این شرکت هم رحم نکرد و رفقای خود را گمارد،شخصی بنام ،ی ،کلانتر را بدون احراز صلاحیت بعنوان مدیر دفتر خود انتخاب کرد و تمامی اختیارات را به ایشان و مشاوران و اگذار کرد،مگر شرکت های دولتی چقدر منابع در اختیار دارند،جناب وزیر خانم صادق آزمون و خطا در این شرکت که سالیان سال است مانند سرطان به جان این شرکت افتاده کنار بگذارید،انباشت نیروی اداری و پشتیبانی کمر این شرکت را شکسته و بخش های عملیاتی با کمبود شدید نیرو در هر چهار بخش مواجه هستند،و افراد مانند ...بدون داشتن نگاه تجاری سیل افراد اداری را از دانشکده هواپیمایی که دارای شخصیت مستقل حقوقی از شرکت فرودگاه ها است به این شرکت منتقل و سیل ورود افراد مامور که همه اداری می باشند به این شرکت سرازیر شده، و نیرو های اصلی شرکت پشت این باند بازی ها سرخورده و ناامید شده اند،وضعیت ایمنی پروازها به دلیل عدم نوسازی به موقع تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری در شرکت فرودگاه ها وضعیت مناسب نیست،با یک انتخاب درست شرکت فرودگاه ها را از این افول نجات ندهید
فرودگاه پیمانکارانی آورده به بردار غرفه مخصوصان سی ای پی فرودگاه امام خمینی که ز و بندهای میلیاردی با پیمانکاران شده که یه پیمانکاری که پراید داشته مناقصه رفته الان بنز سواره در مدت ۶ ماه
سلام خواهش میکنیم این روابط فساد در فرودگاه امام و مهرآباد که شرکت تاو آویژه پارس ببینید عرض ۲ سال کل فرودگاه کشور بهش دادن مشهد کیش امام خمینی مهرآباد چرا که عرض ۶ ماه میلیاردر شدن چرا ۰۰۰۰۰
هر عددی تو مناقصه بالا بزنند مهم نیست چون اینقدر قیمت بالا میبرن که جبران بشه با تعزیرات هماهنگ یا رابطه دارند هیچ نظارتی دو انتخاب پیمانکار وجود ندارد تمام فرودگاه ایران به شرکت تاو آویژه پار میدن