خلبان فوکر کارون فرود اضطراری بدون Flap انجام داد
دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:خلبانان فوکر ۱۰۰ هواپیمایی کارون، فرود اضطراری بدون Flap را در فرودگاه مهرآباد انجام داده اند.
دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:خلبانان فوکر ۱۰۰ هواپیمایی کارون، فرود اضطراری بدون Flap را در فرودگاه مهرآباد انجام داده اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اول بهمن 1403 هواپیمای فوکر 100 شرکت هواپیمایی کارون به علامت ثبت EP-AWZ و شماره پرواز 2681 KRU2681 به هنگام فرود در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد تهران، فرودی نامتعارف داشته که منجر به گردش شدید هواپیما بر روی باند شده است.
پس از توقف کامل هواپیما و عدم بروز آتش سوزی، با تصمیم خلبان، نسبت به تخلیه مسافران از پلکان هواپیما اقدام شده و با مشاهده شرایط غیر طبیعی به وجود آمده پرسنل ایمنی زمینی فرودگاه مهرآباد، بلافاصله در محل حاضر شده و نسبت به جمع آوری مسافران و انتقال آن به ترمینال فرودگاه اقدام نمودند.
سپس سریعاً نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث بلافاصله به محل توقف هواپیما اعزام شده و نسبت به جمع آوری مستندات اقدام نموده که نتایج بررسی های اولیه حادثه به شرح زیر ایفاد می گردد؛
تاریخچه پرواز
اول بهمن 1403 هواپیمای مذکور برای یک پرواز 4 مرحله ای تهران-سیرجان-تهران-بهرگان-تهران، برنامه ریزی شده است. این هواپیما در پرواز دوم با شماره پرواز 2681 در مسیر سیرجان-تهران، با 101 نفر مسافر و 7 خدمه پرواز در ساعت 09:10 به وقت محلی از باند 31 فرودگاه سیرجان شروع به پرواز کرده که مسافران و خدمه پرواز با لرزش نامتعارف هواپیما مواجه شده ولی با توجه به سرعت زیاد هواپیما، خلبان عملیات برخاستن را ادامه داده و به سمت تهران پرواز کرده است.
پس از حدود یک ساعت و 12 دقیقه پرواز، در ساعت 10:22 دقیقه به وقت محلی هواپیما در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد تهران OIII اقدام به فرود نموده که به محض تماس ارابه های اصلی فرود هواپیما با سطح باند، دچار لرزش شدیدی شده و این لرزش باعث حرکت زیگراگی هواپیما Shimmy روی باند مذکور شده و خلبان پرواز به سختی هواپیما را کنترل نموده و در نهایت هواپیما با گردش شدید به سمت راست در جهت 60 درجه جغرافیایی شمال شرقی ، در منتهی الیه سمت راست باند 29 چپ و پس از تقاطع TWY B5 متوقف شده است.
با توجه به ناتوانی هواپیما به حرکت، باند 29 چپ بسته شده و سایر پروازها از باند دیگر فرودگاه 29 راست انجام گردیده است.
کلیه نهادهای مربوطه اقدامات لازم برای انتقال ایمن هواپیما به خارج از سطوح پروازی را انجام داده و پس از حدود 4 ساعت باند مذکور مجدداً عملیاتی گردید.
با پیگیری به عمل آمده از اداره کل فرودگاه های استان کرمان و بازدید سطوح پروازی فرودگاه سیرجان مشخص شد که خطوط زیگراگی چرخ هواپیما روی باند 31 فرودگاه مذکور نمایان بوده و قطعاتی از قبیل اتصالات ترمز، پین چرخ، حسگر وزن و درجه حرارت ارابه فرود سمت چپ از هواپیما جدا شده است که تحویل تیم بررسی حادثه گردید.
میزان صدمات وارده
در بازدید میدانی صورت پذیرفته از هواپیمای در لحظات ابتدایی وقوع حادثه، ملاحظه شد که باد لاستیک شماره یک ارابه اصلی فرود هواپیما خالی شده و لاستیک شماره 2 به همراه رینگ مربوطه، به صورت کامل از محور ارابه اصلی فرود جدا شده و به زیر بال سمت چپ برخورد کرده و صفحات ترمز چرخ مذکور روی زمین قرار گرفته و کاملاً قرمز بوده که مبین استفاده حداکثری از ترمزها می باشد.
همچنین روغن هیدرولیک بازوهای ارابه های اصلی فرود Landing Gear Shuck Strut ، در حال نشت روی سطح محل توقف هواپیما بوده و بخشی از پوسته بدنه هواپیما نزدیک به جایگاه ارابه های اصلی فرود Main Landing Gears Wheel Well دچار آسیب گردیده است. همچنین با وارد شدن نیروی نامتعارف به ارابه فرود سمت راست، جهت قرارگیری چرخهای آن عوض شده و اتصالات بالای آن صدمه دیده است.
مقرر است هر دو ارابه فرود اصلی هواپیما تعویض شده و ارزیابی خسارت های هواپیما با حضور متخصصان فنی شرکت هواپیمایی و بازرسان بازرسی حادثه صورت پذیرد.
بازخوانی دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی
پس از تحویل گرفتن دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی FDR,CVR هواپیما توسط کارشناسان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، بازخوانی آنها با موفقیت صورت پذیرفته و اطلاعات مربوطه در اختیار تیم بررسی حادثه قرار گرفت.
طی جلسات برگزار شده و بررسی اجمالی اطلاعات مشخص گردید هواپیما پس از شروع به دویدن Rolling در باند فرودگاه سیرجان دچار لرزش خفیفی شده که خلبانان متوجه آن نبوده اند و در ساعت UTC 05:40 و بعد از سرعت 145 گره دریایی 145K و سرعت تصمیم گیری V1 دچار لرزش شدید در ارابه فرود سمت چپ و شتاب جانبی 0.23G گردیده ولی با توجه به رسیدن به سرعت V1 و VR تصمیم به برخاستن گرفته اند.
با توجه به صدمه به حسگر ارابه فرود سمت چپ در فاز تقرب به فرودگاه مهرآباد، خلبانان هشدارهایی دریافت کرده و پس از استفاده از Flap برای فرود، متوجه شده اند که Flap عمل نمی کند، ولی بدون اطلاع این شرایط به برج مراقبت پرواز اقدام به فرود بدون داشتن Flap بر روی باند نموده که موجب سرعت زیاد تماس چرخ ها با باند 29 چپ بوده است.
اقدام اصلاحی اولیه:
با برگزاری جلسات با شرکت هواپیمایی تا تکمیل بررسی ها مقرر است اقدامات ذیل در خصوص ناوگان هواپیماهای فوکر صورت گیرد:
-بازدید سطح سیال قطعه Shimmy Damper بعد از هر پرواز انجام شده و در صورت نیز Refill شده و موضوع گزارش شده و مورد پایش قرار گیرد.
-قطعه Pin ارابه فرود در فاصله A Check 2 باز شده و مورد بازرسی غیر مخرب NDT قرار گیرد.
-هشدار ایمنی به خلبانان صادر شده تا هرگونه لرزش نامتعارف هواپیما را گزارش کرده تا مورد پیگیری فنی قرار گیرد.
مطابق با تعاریف آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی مصوب هیئت وزیران و ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو و با توجه به آسیب وارد شده به ارابه فرود هواپیما این رویداد در حد حادثه جدی ارزیابی شده و تمامی رویه های بین المللی و ارسال اطلاعیه به ایکائو و نهاد بررسی سوانح کشور هلند DSB به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما انجام پذیرفت و مقرر است با آزمایش ارابه فرود سامانه های مربوطه و ارسال قطعات Shimmy Damper به کارگاه های مجازT تحلیل حادثه انجام و گزارش نهایی بررسی رویداد مذکور متعاقباً منتشر شود.