حلقه آموزشی خلبانان نهاجا کاملتر شد / K۱۰ جدیدترین هواپیمای آموزشی ایران + جزئیات و تصاویر
جدیدترین هواپیمای آموزشی ایران در دو کلاس متنوع و با نام اختصاری K۱۰ رونمایی شد.
جت ها و هواپیماهای آموزشی در عصر حاضر به دلیل سرعت گرفتن ساخت و تولید انواع جنگنده ها، هواپیماهای ترابری، جت های پشتیبانی و . . . نقش بسیار مهمی در آموزش خلبانان دارند. اما در همین زمینه، یک فروند هواپیمای آموزشی با نام اختصاری K10 رونمایی شد تا حلقه هواپیماهای آموزشی ایرانی کامل تر شود.
به گزارش تین نیوز، این هواپیماها در کنار سیمیلاتورها (شبیه سازهای آموزشی) در حال حاضر کابرد فراوانی در آموزش خلبانان جوان ورودی به عرصه های هوانوردی (خلبانی جنگنده و خلبانی هواپیماهای مسافربری) دارند.
جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با در اختیار داشتن خانواده جت های آموزشی فجر در انواع متعدد، جت های آموزشی فائز، تندر و تذرو، از سالیان گذشته جزو تولید کنندگان این جت ها محسوب می شود.
پیش از این، سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته بود: یکی از نیازهای موجود نیروی هوایی ارتش ساخت یک هواپیمای جت آموزشی است تا خلبانان خود را آموزش دهند که ما مراحل طراحی این هواپیما را انجام دادیم و انشاءالله تا پایان امسال این هواپیما را رونمایی خواهیم کرد که در سرعت زیر صوت پرواز می کند که این هواپیما می تواند به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین تأکید کرده بود: جنگنده قاهر را تا پایان امسال تحویل نمی دهیم، اما طبق برنامه ریزی ها این جت آموزشی تحویل داده خواهد شد.
این هواپیماها در دو کلاس K10-1 و K10-2 توسط شرکت هواپیماسازی ایران -هسا (HESA) ساخته شده و نمایش هوایی قابل قبولی هم داشته اند.
این هواپیمای آموزشی بسیار سبک بوده و دارای سقف پروازی جت 14000 پا است. موتور این پرنده از نوع موتورهای روتکس ساخت کشور اتریش است که 100 اسب بخار قدرت دارد.
این پرنده آموزشی از چتر نجات اضطراری نیز برخوردار است و از نوع هواپیماهای بال بالا محسوب می شود. این هوپیما علاوه بر استفاده به عنوان جت آموزشی، کارکرد تفریحی هم دارد.
این هواپیما تک کابینه محسوب می شود ولی در بخش جلویی کابین علاوه بر خلبان، یک نفر دیگر که می تواند کمک خلبان نیز باشد، استقرار یابد. اما در بخش عقب کابین، یک محفظه نه چندان بزرگ برای حمل بار در نظر گرفته شده است.
در ذیل می تواند جدول مقایسه ای امکانات و ویژگی های هواپیماهای فوق سبک و آموزشی K10-1 و K10-2 را ملاحضه کنید:
طول بال | وزن | نوع موتور | قدرت موتور | بیشترین سرعت | بیشترین سرعت هنگام پرواز | بیشترین برد | مسافت لازم برای پرواز | محفظه بار | میزان سوخت قابل حامل | |
K10-1 | 8.5 متر | 265 کیلوگرم | ROTAX912 | 80 اسب بخار | 225 کیلومتر بر ساعت | 80کیلومتر بر ساعت | 750 کیلومتر | 130تا 190 متر | 300 لیتراژ | 65 لیتراژ |
K10-2 | 9.1 متر | 280 کیلوگرم | ROTAX912 | 100 اسب بخار | 225 کیلومتر بر ساعت | 70 کیلومتر بر ساعت | 900 کیلومتر | 75 تا 100 متر | 360 لیتراژ | 80 لیتراژ |
بررسی دو نمونه از این دو هواپیمای آموزشی، نشان می دهد که نوع K10-2 نسبت به نمونه اولیه اش، بسیار کارآمدتر است و کارایی های بهتری همچون افزایش برد، افزایش میزان بار قابل حمل، افزایش قدرت موتور و . . . را داراست.
نشر اکاذیب در صنعت هوانوردی با سلام و عرض ادب متاسفانه ضعف اطلاعات و عدم بروزرسانی اطلاعات خبرنگاران و بعضا خبر گزاری ها موجب درج خبرهای اشتباه و غیر واقع میگردد که نتیجه آن چیزی جز تمسخر و تخریب فرهنگ هوانوردی نمی باشد ضمنا از تین نیوز با توجه به سابقه تخصصی در حوزه حمل و نقل انتظار میرود در باز نشر اخبار دقت کافی بعمل آورد. صرفا جهت اطلاع خوانندگان مواردی در مورد هواپیمای مذکور به اطلاع می رسد. ۱ - این هواپیما جت نبوده بلکه جزء هواپیماهای موتور پیستونی و در رده فوق سبک می باشد. نهایت اوج گیری این هواپیما ۹۰۰۰ پا می باشد. سرعت کروز این هواپیما با ۷۰ درصد قدرت موتور ۲۲۵ کیلومتر در ساعت و وزن هنگام برخواستن Maximum Take Off Weight هواپیما ۴۷۲ کیلو گرم می باشد. این هواپیما ساخت کارخانه skyeton در کشور اکراین می باشد شرکت هواپیما سازی ایران هسا چند فروند از این نوع هواپیما را به کشور وارد نموده که در مراکز اموزشی زیر مشغول استفاده بوده و تعداد قابل توجهی نیز سانحه داشته که نهایتا سازمان هواپیمایی کشوری - معاونت استاندارد پرواز این هواپیما را به شعاع ۵ مایلی فرودگاه مورد استفاده محدود نموده است. فرودگاه رامسر - یک فروند هواپیمای مذکور سانحه داده است. ااین هواپیما یک مرتبه نیز در شاهین شهر اصفهان دچار سانحه گردید. فرودگاه کرمان - هواپیما بدلیل محدودیت صادر شده زمینگیر می باشد فرودگاه زنجان - سانحه فرودگاه ارومیه - سانحه فرودگاه همدان - پرواز Local در محدوه فرودگاه. فرودگاه یزد - سانحه - همچنین این هواپیما صرفا جهت تفریح و آموزش در رده فوق سبک UL بوده و قابلیت انجام پرواز در رده سبک وIR را دارا نمی باشد. سازمان هواپیمایی کشوری برای آموزشی بودن هواپیما نصب بعضی از آلات دقیق را در این هواپیما اجباری نموده است. موتور این هواپیما پیستونی و کاربراتوری می باشد که تقریبا در اکثر هواپیماهای فوق سبک مورد استفاده می باشد.