باورمان کنید
تیننیوز| گرمای هوا بیداد میكند. درست 1287 كیلومتر دورتر از تهران در جنوبیترین نقطه ایران، یاردهای دریایی بندرعباس در روزهای سرد آخر پاییز درحال گذران روزهایی هستند كه گرمای نفسگیر مانعی برای آن نیست. ساكنان بندرعباس با لباسهای تابستانی روزهای پركاری را پشت سر میگذارند.
این روزها آبهای نیلگون خلیج فارس حال و هوای دیگری دارد؛ ترافیك ورود و خروج كشتیها نشان از پایان روزهای ناخوش تحریم دارد. اگر اثر لغو تحریمها در سایر بخشها كند است، اینجا، یعنی جنوبیترین و مهمترین بندر كشور، سریعتر از سایر بخشهاست.
كشتیهای اقیانوس پیما بازگشتهاند. حداقل لبخند رضایت را میتوان بر لب كارگران اسكلهها و صنایع وابسته به كشتیرانی میتوان به وضوح دید. این رضایت زمانی دلخوشكنندهتر میشود كه بدانیم سهم ایران در بخش دریایی در جهان در سالهای گذشته ارتقا یافته است و حالا بخش دریایی ایران سهم نوزدهمین ناوگان بزرگ كشتیرانی را در اختیار
دارد. در حوزه نفتكش نیز به لحاظ تعداد، بزرگترین ناوگان منطقه در اختیار ایران است. امیدوار بود كه با گذر از بند تحریمها بیشتر از گذشته در حوزه دریایی صاحب سهم باشیم و قدرتنمایی كنیم. حالا زمانی است برای گرفتن سهم بیشتر از بازاری كه میتواند خود را به عنوان جایگزین نفت به رخ بكشد.
دیگر از اعتراضهای كارگری در یاردهای دریایی كه در پی فشار تحریمها از عدم پرداخت حقوق و بیكاری معترض بودند، كمتر خبری به گوش میرسد. اشتغال به بندر بازگشته و جنب و جوش كارگران نشان میدهد كه چرخی در حال گردش است. میگویند 5200 نفر در یاردهای دریایی بندرعباس در حال فعالیت
هستند؛ این یعنی اشتغالزایی دریایی.
حمل و نقل یكی ازمهمترین زیربناهای اقتصاد است. كشورها با توجه به زیر بناهای خود میتوانند گامهای اساسی برای توسعه را بردارند. در شرایطی كه دسترسی به دریا برای خیلی از كشورها رویاست، این دسترسی برای ایران به دلیل موقعیت ژئوپولتیكی مهیاست، اما سهم پایین دریا از صنعت حمل و نقل كشور، گلایهای جدید از بیتوجهیها نیست. حمل و نقل هوایی در 37 سال گذشته به
دلیل تحریمها شرایط نابسامانی داشته، حمل و نقل ریلی هم روزهای سختی را پشت سر میگذارد. حمل و نقل جادهای همچنان صدرنشین سهمگیری از تزانزیت كشور است. دریا و صنایع دریایی كه كمترین نقش را در اقتصاد كشور داشته است در بدنه دولت توجه زیادی را به خود جلب كرده است. در واقع مزیتهای كشور در بخش دریایی موجب
شده تا حداقل در این بخش شاهد تحولاتی باشیم كه پیش از این شاهد آن نبودهایم. در روزهایی كه قراردادهای هوایی ایران با اما و اگر مواجه شده، حالا دریاییها جلو افتادهاند. بعد ازهفت سال كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته، قرارداد قبلی خود با كرهایها را زنده كند و چشم بادامیها را با
پیشفرض آوردن فاینانسور پای میز مذاكره و قرارداد بكشاند.
نخستین فاینانس بعد از برجام
این روزها نخستین فاینانس خارجی كشور به نام كرهایها و كشتیرانی ایران ثبت شده است تا بخش دریایی كشور در آستانه تحولی دیگر قرار گیرد. بر اساس این قرارداد، گروه صنایع سنگین هیوندای، بزرگترین گروه كشتیسازی جهان اعلام كرد كه امروز(جمعه) قرار داد ساخت كشتیهای كانتینری مگاسایز ۱۴ هزار و۵۰۰ TEU و تانكرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی ۴۹هزار تنی را با تامین مالی بانكها و شركتهای كرهای با
كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از بزرگترین شركتهای كشتیرانی خاورمیانه در سئول منعقد كرد. تاریخچه مذاكرات با كرهای نشان میدهد كه هرچند كه ایران و كره در سال 2008 نخستین مذاكرات و عقد قرارداد برای خرید این كشتیها را انجام داده بودند اما بعد از تحریم كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این توافق كم لن یكن شد و طرف كرهای
هم حاضر به پرداخت پول نشد. تا اینكه مجددا از سال گذشته و بعد از لغو تحریم كشتیرانی مذاكرات اولیه سفارش ساخت كشتی كه با حسن نیت طرفین از اوایل دی ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد، طی چندین دوره مذاكرات در سئول و تهران، نهایتا در ۱۹ آذر ۱۳۹۵ منجر به امضای قرارداد شد.
به درخواست كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برای توسعه صنایع كشتیسازی ایرانی، در كنار این قرارداد، شركت كشتیسازی گروه صنایع سنگین هیوندای (HHI)، برنامه تبادل نظر و پیگیری همكاری فنی با یكی از یاردهای كشتیسازی داخلی را در دستور كار خود قرار داده است. كشتیهای كانتینری سفارش شده، ابعادی برابر با ۳۶۶ متر طول، 2/48 متر عرض و 9/29 متر ارتفاع داشته و
تانكرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی، ۱۸۳ متر طول، 2/32 متر عرض و 1/19 متر ارتفاع دارند.
كشتیهای كانتینربر سفارش شده در نوع خود نخستین شناورهای نسل جدید با چنین ابعادی است كه در اختیار ناوگان ملی جمهوری اسلامی قرار میگیرد. بر اساس این قرار داد نخستین كشتی در نیمه اول سال ۱۳۹۷ تحویل خواهد شد. همچنین تامین مالی این پروژه نخستین مدل فاینانس برای شركتهای ایرانی در دوران پسابرجام است. شركت هیوندایی متعهد
شد نسبت به نهایی كردن برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدلهای نرمافزاری با یكی از شركتهای سازنده كشتی در داخل كشور طی حد اكثر چهار ماه اقدام كند. شركت هیوندایی همچنین متعهد شد از تولیدات و توانمندیهای فناوری شركتهای دانش بنیان و تولیدی جمهوری اسلامی ایران نهایت
استفاده را در ساخت و نصب تجهیزات و تولید نهایی محصولات دریایی بهرهگیری كند.
ارسال برنامه استراتژیك كشتیسازی به رییسجمهور
این روزها، كشتیسازان داخلی در تلاش هستند تا با عقد قرارداد با شركتهای كشتیرانی داخلی سهم خود را از این بازار پس بگیرند. به همین جهت هم با تدوین برنامهای بلندمدت به نام برنامه استراتژیك كشتیسازی ایران قصد دارند برنامه مدنظرشان را به رییسجمهور ارایه دهند تا بتوانند در سالهای
آینده بازار ساخت كشتی در داخل و خارج از كشور را در اختیار گیرند.
حمید رضاییان، مدیرعامل مجتمع كشتیسازی و صنایع فراساحل ایران در جریان بازدید خبرنگاران از ایزوایكو با انتقاد از عملكرد كشتیرانیهای داخلی از ارسال برنامه استراتژیك ۱۶۰ صفحهای ساخت كشتی به رییسجمهور خبر میدهد. او با تاكید بر توان ساخت كشتیهای مگاسایز در یارد ایزوایكو، میگوید: ما كرهایها را كشتیساز كردیم. فكر میكنم با تحقق
برنامههای ایزوایكو تا پایان سال و مدیریت و رفع موانع، قطعا فضای اشتغال ما چند برابر امروز خواهد شد و ما توانایی ساخت كشتیهای مگاسایز را داریم.
وی ساخت سكوی 18 پارس جنوبی و به گازرسانی آن طی 62 روز و شكستن ركورد شركتهای قدر خارجی در این زمینه را یكی از دستاوردهای مهم ایزوایكو عنوان میكند و با بیان اینكه در حوزه اجرای پروژهها (EPC) در بخش C حرف برای گفتن داریم، میگوید: سكوی 17 بیپارس جنوبی را ساختهایم كه هماكنون در حال حركت به مسیر نقطه صفر مرزی ایران و قطر برای نصب است. وی با اشاره به اینكه در این بخش همچنین طرحی محرمانه را پیگیری
میكنیم، تاكید میكند: در كشتیسازی معضلات ایزوایكو مدیریت شده و منتظریم ببینیم وضعیت بازار چگونه خواهد شد. ایزوایكو آمادگی دارد در هر سایزی كشتی را برای كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسازد، در این راستا در حال تدوین یك برنامه هفت ساله (2017 تا 2025 میلادی) هستیم كه در آن 9 هدف استراتژیك بیرون آمد و از میان آنها
سه هدف را دنبال كردیم.
رضاییان با بیان اینكه «متاسفانه اعتمادی به كشتیسازان داخلی نیست» عنوان میكند: هماكنون به نقطهای رسیدهایم كه میتوانیم كاملا با كشتیسازان خارجی رقابت كنیم و هیچ مشكلی در حوزه زمان، قیمت و دانش نداریم. طی پنج سال اخیر ایزوایكو پروژههای خود را به اتمام رسانده، اما چرا شركتهای كشتیران داخلی به ما سفارش ندادهاند. حاضریم به كشتیرانیهای
داخلی هر تعهدی را بدهیم، سفارش ساخت كشتی را با همان شرایطی كه به خارجیها میدهند به ما بدهند، توانایی آن را داریم كه سفارشها را در زمان برابر با خارجیها، قیمت و كیفیت برابر بسازیم.