رشد شبکه ریلی در گرو تخصیص بودجه
تیننیوز| در برنامههای چهارم، پنجم و ششم توسعه تکالیفی برای دولت در حوزه حملونقل ریلی مشخص شده است. برای رشد شبکه ریلی یا باید اعتبارات دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم یا مشوقهایی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.
هنوز نتوانستهایم از سرمایه بخش خصوصی در حملونقل ریلی استفاده کنیم. در برنامه ششم توسعه احکامی آورده شده که به رشد سهم حملونقل ریلی اشاره دارد. کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در راستای توسعه شبکه ریلی و فعالتر کردن بخش خصوصی به وزارت راه و شهرسازی کمک کند.
شبکه جامع و کارآمد حملونقل ریلی از موثرترین عوامل ارتقای سطح اقتصادی و رفاهی مناطق است و هنگامیکه شبکه ریلی تامینکننده منافع سایر کشورهای منطقه در راستای همکاریهای مشترک اقتصادی و سیاسی آنها باشد، خودبهخود به عاملی مهم در راستای امنیت ملی- منطقهای و حتی جهانی و سایر مسائل مرتبط با آن تبدیل خواهد شد.
براساس نیاز کشور و پیشبینیهای برنامههای توسعهای باید طول خطوط ریلی کشور به ۲۵هزار کیلومتر برسد، چراکه تمامی کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدهاند که ایمنی راهآهن ۲۰ برابر بیشتر از حملونقل جادهای است. تمامی کشورهای دنیا با این نتیجهگیری، خطوط ریلی خود را توسعه دادهاند چراکه این امر توسعه و رفاه ملی را به همراه دارد، از همین رو حملونقل ریلی باید به صورت مضاعف توسعه داده شود.
ضروری است سهم حملونقل ریلی کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه افزایش یابد چراکه نرفتن به سمت حملونقل ریلی باعث میشود مصرف سوخت در سایر بخشهای حملونقل ۱۰ هزار میلیارد تومان بر تولید ناخالص داخلی تاثیر منفی بگذارد.
بنابراین باید ظرفیتسازی گستردهای برای پاسخگویی به حجم بالای تقاضاها انجام شود، این در حالی است که در شرایط فعلی افزایش سهم بخش ریلی نیازمند اختصاص منابع قابلتوجهی از سوی دولت است تا بتوان بیشترین حجم جابهجایی بار و مسافر را از آن خود ساخت.