بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ شرایط فنی سیر واگن های ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان

در جلسه کمیسیون مرزی راه‌آهن ایران و ترکمنستان مقرر شد که واگن‌های قابل سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حمل‌ونقل بین‌المللی به‌ویژه در بخش ترانزیت و صادرات در شبکه ریلی راه‌آهن ترکمنستان سیر کنند.

تین نیوز |

با انجام عملیات بازسازی، تعمیر، تامین و سرویس چرخ و محورهای 150 دستگاه بوژی کاملا عریض در سایت تعویض بوژی ایستگاه راه آهن سرخس ظرف مدت دو ماه، شرایط فنی سیر واگن های با قابلیت سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران در راه آهن های آسیای میانه، تهیه و آماده سرویس دهی در مسیر ریلی ترکمنستان شد.

ضیایی مهر1

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مدیرکل راه آهن خراسان با بیان این مطلب گفت: طی جلسه کمیسیون مرزی راه آهن ایران و ترکمنستان که با حضور مدیران ذی ربط برگزار شد موافقت شد تا واگن های قابلیت سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران در شبکه ریلی راه آهن ترکمنستان برای کمک به حمل ونقل بین المللی به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات سیر کنند.

محمدهادی ضیایی مهر اضافه کرد: هم چنین مقرر شد تا هر دو کشور نسبت به تامین بوژی های عریض موردنیاز، جهت سیر 300 دستگاه واگن لبه بلند راه آهن ایران در شبکه ریلی کشور ترکمنستان اقدام کنند.

ضیایی مهر تاکید کرد: قابل ذکر است که با توجه به این که خطوط ریلی راه آهن های آسیای میانه از جمله راه آهن ترکمنستان دارای عرض خط بیش تری نسبت به راه آهن ایران است، برای سیر واگن های ایرانی باید بوژی عریض (مجموعه چرخ و محور و آلات ناقله) تهیه و پس از تعویض بوژی آن ها آماده سیر در شبکه ریلی راه آهن ترکمنستان شود.

مدیرکل راه آهن خراسان افزود: محمولات گوگرد بارگیری شده در کشور ترکمنستان تاکنون فقط با واگن های متعلق به کشورهای CIS انجام می گرفت و از خاک ایران به مقصد بندرعباس ترانزیت می شد که با پیگیری های به عمل آمده امکان استفاده از واگن های لبه بلند ایرانی نیز بدین منظور مهیا شد که به دلیل عریض بودن خط آهن ترکمنستان باید واگن های مذکور قبل از ورود به بوژی عریض مجهز شوند.

ضیایی مهر تصریح کرد: استفاده از واگن های ایرانی برای ترانزیت کالا باعث شده تا ضمن کاهش تشریفات مبادله، حق استفاده واگن نیز به نفع راه آهن ایران تمام شود و این اقدام، گامی مهم در راستای افزایش حمل ونقل بین الملل به ویژه در بخش ترانزیت و درآمد راه آهن و شرکت های مالک واگن داخلی به شمار می رود.

او ادامه داد: همچنین با توسعه ورود واگن های ایرانی به کشور ترکمنستان و سایر کشورهای CIS امکان صادرات داخلی و انتقال سایر بارهای تجاری و ترانزیتی از مسیر کشورمان فراهم خواهد آمد که باعث افزایش درآمد و پویایی برای راه آهن و شرکت های مالک واگن خواهد شد.

گفتنی است بوژی واگن های مدل روسی با انجام تغییراتی در مکانیزم اهرم بندی، قابلیت نصب چرخ و محور با اندازه عریض را دارند که با این اقدام، واگن ها قابلیت سیر در خطوط عریض و نرمال را خواهند داشت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.