بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

پیشنهاد برای خارج کردن تراورس از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی

راهکار بهبود وضعیت شرکت تراورس؛ موافقت و دستور خارج کردن نام این شرکت از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی است.

تین نیوز |
مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها، راهکار بهبود وضعیت شرکت تراورس را موافقت و دستور خارج کردن نام این شرکت از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی برشمرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی نورایی مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها به نکاتی از گزارش صورت های مالی شرکت تراورس و راهکارهای مناسب بهبود وضعیت شرکت اشاره کرد.

نورایی ابراز امیدواری کرد: در یک سال اخیر با رویکرد جدید دولت در حوزه حمل و نقل  دستاوردهای  مهم و ارزشمندی حاصل شده است و برخی از این دستاوردها را می بایست در حوزه حمل و نقل ریلی مشاهده کرد.

وی همچنین بیان کرد: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن - تراورس بزرگترین شرکت ریلی غرب آسیا و تولید کننده فرآورده های بتنی و تراورس خطوط راه آهن و مترو است.

مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها افزود: توجه به بررسی عملکرد و صورت های مالی شرکت نکات ذیل قابل توجه است؛ زیان عملیاتی شرکت از منفی ۵۰ میلیارد تومان به منفی ۱۳ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده بهبود وضعیت کلی شرکت است. از طرفی زیان ناخالص شرکت نیز از منفی ۵۶ میلیارد تومان، به مثبت ۲ میلیون تومان رسیده است که شروع روند مثبت شرکت را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: در ردیف درامدهای عملیاتی، با ۶۷ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰ همراه بوده است و از مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان، به ۷۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. از این مبلغ، بیشترین درآمد مربوط به درآمدهای ارائه خدمات (درآمد خدمات نگهداری) بوده که با ۵۴ درصد رشد، از ۳۴۹ میلیارد به ۵۳۸ میلیارد تومان رسیده است. در مرحله بعد بیشترین میزان رشد در درامدهای عملیاتی مربوط به تراورس بتونی است که با وجود ۲۲ درصد کاهش در مقدار تولید، ۱۳۰ درصد رشد کرده است و از ۳۱ میلیارد تومان به ۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته نورایی مدیر کل حقوقی سابق وزارت راه و شهرسازی و نماینده تام‌الاختیار وزیر در مجامع عمومی شرکت ها، بیشترین میزان رشد در درآمدهای خدمات نگهداری، شرکت تراورس از طریق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (با ۷۲ درصد از کل درآمد خدمات) و سپس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (مدیریت مستقل پروژه چابهار-زاهدان) با ۶ درصد از کل درآمد خدمات می باشد.

او گفت: سایر درآمدهای شرکت نیز با ۳۳ درصد رشد از ۱۶ میلیاردتومان به ۳۳ میلیارد تومان رسیده است که بخش عمده آن مربوط به افزایش در نرخ اجاره ماشین آلات در سال ۱۴۰۰ می باشد که از ۶.۹ میلیارد تومان، به ۱۱.۸ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: شرکت تراورس در سال ۱۴۰۰، به فروش برخی از دارایی های ثابت مشهود خود اقدام کرده  است مهم ترین رقم آن مربوط به فروش دو دستگاه بلدوزر کاترپیلار با مجموع مبلغ ۱۱ میلیارد تومان است. به طور کلی مجموعا ۱۳.۹ میلیارد تومان از محل فروش دارایی های ثابت مشهود بدست آورده است که باعث افزایش سود سال مالی شرکت شده است.

نورایی عنوان کرد:  با توجه به عملکرد تولیدی شرکت، تولید تراورس بتونی B۷۰ شرکت در کارخانه کرج، از عدد ۱۲۶,۹۷۴ ، به عدد ۷۸,۲۴۲  رسیده است که کاهش ۳۸ درصدی در تولید این کارخانه را نشان می دهد. در حالی که ظرفیت عملی تولید این کارخانه، عدد ۱۶۶,۳۲۰  می باشد. برای جبران مازاد تولید و تقویت درآمد شرکت حتما باید رویکرد صادرات محور شرکت نیز تقویت شود.  همچنین یکی از اهداف اجرایی شرکت برای سال ۱۴۰۱، افزایش تولید تراورس B۷۰، راه اندازی خط تولید جدید، ترمیم اساسی تونل های بخار و اصلاح قالب ها است.

در پایان، نورایی از جمله راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت شرکت را علاوه بر تأکید بر صادرات محصولات در موارد زیر عنوان کرد:

  • موافقت و دستور خارج کردن نام شرکت از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی 
  • موافقت و دستور اجرایی و مصوبه شورای عالی اداری در خصوص اصلاح محدودیت های معاملاتی شرکت 
  •  موافقت و دستور انتقال اعتبارات طرح های عمرانی شامل بازسازی، نوسازی و بهسازی، به بودجه شرکت خدمات و حق فنی راه آهن
  • موافقت و دستور انتقال اموال مرحله دوم افزایش سرمایه شرکت
  • دستور انتقال مالکیت دارایی های ثابت منتقل شده از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
  •  موافقت و دستور تسویه مطالبات شرکت از کارفرمایان و امکان پرداخت وجوه به صورت سرمایه در گردش
  • صدور مجوز لازم جهت مشارکت در قراردادهای عمرانی با قابلیت تهاتر مطالبات از محل کارکرد با اموال غیرمنقول کارفرمایان و فروش اموال غیرمنقول مأخوذه از این محل
  •  موافقت با تجدید ارزیابی اموال غیرمنقول (اراضی) به منظور برون رفت از ماده ۱۴۱ قانون تجارت
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    آيا خصوصي سازي فعاليت اين شركت اشكالي دارد؟ ابتدا فعاليت اين شركت را بشناسيم كه امور پيمانكاري ساخت برخي پروژه هاي عمراني يا تعمير و نگهداري خطوط ريلي يا توليد برخي مصالح راه آهن را انجام مي دهد يا ماشين آلات روسازي راه آهن را اجاره مي دهد. اينها هيچكدام امور حاكميتي نيست و همگي بوسيله بخش خصوصي قابل انجام است و دولت نبايد در اموري كه بوسيله بخش خصوصي قابل انجام است با بخش خصوصي رقابت كند بنابراين واگذاري اين شركت ضرورت دارد از منظر ديگر در وضعيت فعلي شركت تراورس تابعه شركت راه آهن و خودش پيمانكار راه آهن است و تعارض منافع در اين خصوص بارز است. پس خصوصي سازي آن ضرورت دارد. و اينكه مقامات شركت راه آهن يا وزارت راه خواهان حفظ اين شركت و عدم واگذاري ان هستند، محل سوال است. به نظر اينجانب نگرشي سنتي در حمل و نقل ريلي ايران حاكم است كه خصوصي سازي را بر نمي تابد و با گسترش امور دولتي باعث شده است كه حمل و نقل ريلي در ايران خيلي ضعيف شده و محتاج تحول اساسي مي باشد.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    آيا خصوصي سازي فعاليت اين شركت اشكالي دارد؟ ابتدا فعاليت اين شركت را بشناسيم كه امور پيمانكاري ساخت برخي پروژه هاي عمراني يا تعمير و نگهداري خطوط ريلي يا توليد برخي مصالح راه آهن را انجام مي دهد يا ماشين آلات روسازي راه آهن را اجاره مي دهد. اينها هيچكدام امور حاكميتي نيست و همگي بوسيله بخش خصوصي قابل انجام است و دولت نبايد در اموري كه بوسيله بخش خصوصي قابل انجام است با بخش خصوصي رقابت كند بنابراين واگذاري اين شركت ضرورت دارد از منظر ديگر در وضعيت فعلي شركت تراورس تابعه شركت راه آهن و خودش پيمانكار راه آهن است و تعارض منافع در اين خصوص بارز است. پس خصوصي سازي آن ضرورت دارد. و اينكه مقامات شركت راه آهن يا وزارت راه خواهان حفظ اين شركت و عدم واگذاري ان هستند، محل سوال است. به نظر اينجانب نگرشي سنتي در حمل و نقل ريلي ايران حاكم است كه خصوصي سازي را بر نمي تابد و با گسترش امور دولتي باعث شده است كه حمل و نقل ريلي در ايران خيلي ضعيف شده و محتاج تحول اساسي مي باشد.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    آيا خصوصي سازي فعاليت اين شركت اشكالي دارد؟ ابتدا فعاليت اين شركت را بشناسيم كه امور پيمانكاري ساخت برخي پروژه هاي عمراني يا تعمير و نگهداري خطوط ريلي يا توليد برخي مصالح راه آهن را انجام مي دهد يا ماشين آلات روسازي راه آهن را اجاره مي دهد. اينها هيچكدام امور حاكميتي نيست و همگي بوسيله بخش خصوصي قابل انجام است و دولت نبايد در اموري كه بوسيله بخش خصوصي قابل انجام است با بخش خصوصي رقابت كند بنابراين واگذاري اين شركت ضرورت دارد از منظر ديگر در وضعيت فعلي شركت تراورس تابعه شركت راه آهن و خودش پيمانكار راه آهن است و تعارض منافع در اين خصوص بارز است. پس خصوصي سازي آن ضرورت دارد. و اينكه مقامات شركت راه آهن يا وزارت راه خواهان حفظ اين شركت و عدم واگذاري ان هستند، محل سوال است. به نظر اينجانب نگرشي سنتي در حمل و نقل ريلي ايران حاكم است كه خصوصي سازي را بر نمي تابد و با گسترش امور دولتي باعث شده است كه حمل و نقل ريلي در ايران خيلي ضعيف شده و محتاج تحول اساسي مي باشد.