◄ سیستم اتوماسیون ارتباطی بین بخش خصوصی و شرکت راه آهن را بعد از 3 سال وصل کنید/ ما قهر نبودیم بلکه راهمان نمی دادند!
رئیس هیات مدیره انجن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در جلسه هم اندیشی بخش خصوصی و شرکت راه آهن خواستار تاسیس کارگروه های مشترک بین بخش خصوصی و راه آهن برای رفع چالش های حمل و نقل ریلی شد.
شرکت راه آهن دوشنبه 2 مهرماه میزبان تشکل های فعال در حوزه ریلی بود. سبحان نظری در این جلسه که با عنوان نشست هم اندیشی راه آهن با شرکت های حمل ونقل ریلی و تولیدکنندگان واگن و لکوموتیو برگزار شد اظهار کرد: ما پیش از این با راه آهن ارتباط مستقیم از طریق سیستم اتوماسیون داشتیم اما در دوره مدیریت قبل این سیتسم قطع شد و ارتباط ما از طریق پست و با تاخیرهای طولانی انجام می شد؛ دعوتنامه جلسه امروز نیز با فکس به انجمن رسید و درخواست ما این است که سیستم اتوماسیون دوباره راه اندازی شود تا ارتباط بین تشکل بخش خصوصی و شرکت راه آهن تسهیل شود.
نظری افزود: شنیدم که عزیزی در جایی عنوان کرده است که در دوره مدیریت قبل نیز نشست های هم اندیشی متعددی بین راه آهن و بخش خصوصی برگزار شده اما نمایندگان تشکل ها و شرکت های حاضر در جلسه امروز می توانند گواهی دهند که(چنین نبوده) و نشست امروز نخستین نشست واقعی بین بخش خصوصی و راه آهن بعد از 3 سال است که این اظهارات رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی به تشویق حضار روبرو شد.
پیشنهاد کارگروه های مشترک با راه آهن برای رفع چالش های پیش رو
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی، اقتصاد صنعت ریلی را دچار رکود شدید توصیف کرد و تصریح کرد: ما همیشه خواستار تعامل بودیم و در واقع ما با راه آهن قهر نبودیم بلکه ما را راه نمی دادند!
نظری با اشاره به وضعیت نامطلوب صنایع ریلی بیان کرد: 60 تا 70 درصد ظرفیت کارخانجات این صنایع خالی است و بعضی شرکت ها با 3 درصد ظرفیت کار می کنند که این شرایط می توانست اتفاق نیفتد.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در ادامه خواستار تاسیس کارگروه های مشترک بین تشکل های بخش خصوصی و شرکت راه آهن برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حل چالش های پیش روی صنعت ریلی شد و پیشنهاد کرد کارگروه های مشترک شامل کارگروه اصلاح ساختار، کارگروه فنی و زیربنایی، کارگروه سرمایه گذاری، کارگروه تعرفه ، کارگروه آموزش ، کارگروه پایش عملکرد و ... باشد.
این مقام مسئول بخش خصوصی با ابراز امیدواری نسبت به حضور یک استاد صاحب تالیف و پیش کسوت در حوزه حمل ونقل ریلی در جایگاه مدیرعاملی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز روشنی را برای آینده صنعت ریلی کشور پیش بینی کرد.
نظری اظهار کرد که در این مدت شاهد نزول شاخص های عملکردی حوزه حمل ونقل ریلی بوده ایم و فاصله بین بخش خصوصی و دولت افزایش یافته است، به طوری که در برخی موارد، به جای آن که نشست های مشترک بین راه آهن و تشکل های بخش خصوصی برگزار شود، نشست های ما در دادگاه ها و برای پاسخگویی به شکایات برگزار می شد!
وی با تاکید بر این که تشکل های ریلی همانند یک زنجیره به یکدیگر و به راه آهن متصل شده اند، یکی از چالش های اصلی پیش روی بخش خصوصی حوزه ریلی را تاخیر در اجرای فرایند پرداخت یارانه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید عنوان کرد که باعث کاهش تمایل به سرمایه گذاری در خرید ناوگان جدید شده است و گفت: موضوع قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از دیگر مسائلی است که باعث توقف سفارش ساخت واگن های مسافری شده است.
وی به چالش دیگر، یعنی تفسیر معکوس از مشوق مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی اشاره و اظهار کرد: این موضوع در عمل به یک جریمه برای بخش خصوصی تبدیل شده است. نظری همچنین از نبود نهاد تنظیم گر مستقل در حوزه حمل ونقل ریلی به عنوان یکی از مشکلاتی یاد کرد که علاوه بر کاهش تمایل به سرمایه گذاری جدید، موجب هدررفت سرمایه گذاری های موجود نیز می شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی در پایان به موضوع رقابت ناعادلانه بین حمل ونقل ریلی و جاده ای اشاره کرد و تأکید کرد که این رقابت بر خلاف اسناد بالادستی است. نظری همچنین ابراز امیدواری کرد که با وجود چالش های فراوان، امید به بهبود شرایط همچنان بسیار قوی است.
ضرورت ایجاد فضای انگیزشی برای سرمایه گذاران حوزه ریلی
ناصر بختیاری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری نیز در این نشست هم اندیشی ضمن ابراز امیدواری به حضور مدیرعامل جدید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت بهره وری و نقش بخش خصوصی در بهبود حوزه ریلی تأکید کرد. وی با اشاره به شناخت مدیرعامل جدید از ارکان مختلف حوزه ریلی، ابراز امیدواری کرد که حضور وی منجر به افزایش بهره وری و توسعه بیشتر در راه آهن شود. بختیاری افزود: در فرمایشات وزیر راه و شهرسازی، به نقش بخش خصوصی در حوزه ریلی تأکید جدی شده است، و ظرفیت های بسیاری در بخش خصوصی و تشکل های مهندسی و مسافری وجود دارد که استفاده از این ظرفیت ها می تواند منافع قابل توجهی به همراه داشته باشد. وی گفت: امیدواریم راه آهن آغوشی باز برای پذیرش بخش خصوصی داشته باشد و بتوان از ظرفیت های خالی این بخش بهره برداری کرد. بختیاری به کندی سرعت در بخش های مسافری و باری اشاره و تأکید کرد که تمامی دست اندرکاران حوزه ریلی باید با هم تلاش کنند تا سرعت و بهره وری در این زمینه افزایش یابد. وی همچنین اظهار کرد: باید آئین نامه هایی که موانعی را برای پیشرفت حمل ونقل ریلی ایجاد کرده اند بازنگری شوند. اصل بر افزایش سرعت است، اما سرعتی که ایمن باشد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری، به موضوع سرمایه گذاری در حوزه ریلی اشاره و بر ایجاد زمینه های مناسب برای جذب سرمایه گذاران خصوصی تأکید کرد. وی افزود: حمایت ها از شرکت های حمل ونقل حوزه ریلی باید افزایش یابد، و فضای انگیزشی برای سرمایه گذاران ایجاد شود تا آن ها تمایل به سرمایه گذاری در این بخش پیدا کنند. بختیاری همچنین به ضرورت ایجاد مکانیزم های روشن و مطمئن برای قیمت گذاری اشاره کرد و عنوان کرد که مهم ترین چالش فعلی در حوزه ریلی، بخش لکوموتیو است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری در پایان اظهار امیدواری کرد که با کاهش تصدی گری راه آهن و افزایش وظایف بخش خصوصی، بتوان از ظرفیت های خالی در حوزه ریلی به طور بهینه استفاده کرد و بر اهمیت حمایت از ارکان مختلف بخش خصوصی در این زمینه تأکید کرد.
سهم نیم میلیارد دلاری درآمد حوزه راه آهن از دارایی های 26 میلیارد دلاری
ابوالفضل بهره دار، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی نیز در این نشست به اهمیت قدردانی از تغییرات به سمت بهبود در راه آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر لزوم ادامه این روند تأکید کرد. وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته، اعلام کرد که دارایی های راه آهن کشور به ۲۶ میلیارد دلار می رسد، در حالی که درآمد سالانه این بخش حدود نیم میلیارد دلار ۱۲:۴۴است. بهره دار خاطرنشان کرد که این درآمد می تواند با افزایش بهره وری و بهبود سرعت سیر در حمل ونقل ریلی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی همچنین بر لزوم تحول گرایی در مجموعه راه آهن تأکید کرد و افزود: ایجاد تحول می تواند زمینه ساز رشد و توسعه بیشتری در این حوزه شود. وی پیشنهاد کرد که برای جذب بخش خصوصی و تشویق آن به فعالیت های گسترده تر در حوزه حمل ونقل ریلی، مشوق های متنوع و مناسبی ایجاد شود؛ چرا که این اقدامات می تواند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت صنعت ریلی کشور ایفا کند.
صنعت ریلی یک درصد صنعت خودرو ارز دریافت کرده است
رحمت الله پوربابایی، دبیر انجمن صنایع ریلی ایران هم در این نشست نسبت به کاهش فعالیت تولیدکنندگان ناوگان در کشور هشدار داد. وی اعلام کرد که تولیدکنندگان این بخش با ظرفیت های بسیار ناچیزی به فعالیت مشغول اند و اگر سرمایه گذاری و حمایت های لازم به صورت مشوق انجام نشود، احتمال تعطیلی کارخانه های این حوزه وجود دارد. پوربابایی همچنین بر اهمیت ارتقای آموزش در صنعت ریلی تأکید کرد و بیان کرد: در بخش آموزش باید جدیت بیشتری به خرج داده شود تا کارکنان این صنعت بتوانند در حوزه های مختلف عملکرد بهتری داشته باشند. وی با اشاره به تفاوت تخصیص ارز به صنایع مختلف اظهار کرد: سال گذشته برای صنعت ریلی حدود ۱۳۰ میلیون دلار ارز مصرف شده، در حالی که صنعت خودروسازی ۱۳ میلیارد دلار ارز دریافت کرده است. پوربابایی این تفاوت را به عنوان یکی از چالش های جدی در پیشرفت و توسعه صنعت ریلی کشور مطرح کرد.
عملکرد منفی اتان باعث میشد زاهدان ندهند شما منافع چند نفر رو حفظ می کنید
یعنی عملکرد همه منفی بوده و فقط میعاد مخلوق خوب خدا بوده است؟!
خدا را شکر می کنیم که میعاد رفت!
«مکتب میعادیسم» پوسیده است و دیگر هیچ آدم عاقلی پیروان این مکتب را استخدام نخواهد کرد. این چرندیاتی هم که در قالب کامنت نویسی در حمایت از این مکتب و جاعل این مکتب و جاهلان این مکتب جعلی پوسیده گفته می شود، مثل دیوارنویسی شبانه برخی منافقین قابل درک است.
اتفاقا دکتر سبحان نظری با بیان این درخواست به زبان طنز در ابتدای سخنرانی هوشمندانه و جامع خود، نشان دادند که حتی ابزاری بسیار ساده و سطح پایین مثل دسترسی اتوماسیون اداری هم در چشم میعاد صالحی و یاران بی کفایتش چقدر غنیمت به حساب می آمدند.
او به طور عمدی در این درخواست، نه مدیرعامل راه آهن بلکه آقای ... کارشناس مربوط به اتوماسیون اداری را مخاطب خود قرار داد تا نشان دهد که سطح این مسائل، کارشناسان محترم راه آهن هستند و نه مدیرعامل راه آهن.
امیدواریم آقای میعاد صالحی پیام این نوع تخاطب را درک کرده باشد و بفهمد که چقدر ارزش صندلی مدیریت راه آهن (بقول آقای نظری صندلی فخیم زعامت راه آهن) را تا این حد پایین آورده بوده که مستقیما دستور قطع دسترسی اتوماسیون بخش خصوصی را بدهد!
دکتر صالحی امثال ... و عقبه اشان، خصوصا کارنامه سیاهشان در دوران مسئولیت طیف ایشان در راه اهن را بخوبی شناخته بود و آنها را در حد جایگاه واقعیشان می دید.
الان هم اگر بخش خصوصی مافیای ریلی و نوچه های رسانه ای آنها فکر میکنند سفره ای گسترده شده و اموال راه اهن خصوصا لکوموتیوها را میتوانند به راحتی هاپولی کنند، باید بگویم: زهی خیال باطل!!
مهندس صالحی مال این حرفها نبود!
نوچه پروری هم مختص میثم نون بود که به نوچه هایش پست معاونت وزیر و مدیرعاملی شرکت های بزرگی مثل راه آهن می بخشید!