بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

وقتی همه جا خطر حمل با جرثقیل است؛ کجا پارک کنیم؟

|

تین نیوز | بزرگترین معضل یک راننده در تهران جای پارک است. کجا پارک کنم؟ اولین مساله ایست که ذهن را درگیر می کند. این بازار پر مشتری جا پارک، شهرداری تهران و کم کم سایر شهر ها را به این فکر انداخت که بیاید خیابان را بفروشیم. کسی هم پیدا نشد بگوید آقا به چه حقی از مردم به خاطر استفاده از مکان عمومی پول می گیرید.در برابر کدام خدمات به خاطر پارک کردن کنار خیابان باید رانند ها پول بدهند، هدف ایجاد شغلی به نام پارک بانی ست؟
بیشتر کوچه و خیابان های تهران با تابلو توقف ممنوع و هشدار حمل با جرثقیل تزئین شده اند، کمتر جایی می توان سراغ گرفت که این تابلو نصب نشده باشد، اما اگر این قانون به طور کامل اجرا شود، راهنمایی رانندگی نیاز به ده ها هزار جرثقیل خواهد داشت.بیتشر دانندگان باید بعد از رسیدن به مقصد مدتی را هم صرف گشت زدن در کوچه ها و خیابان های اطراف، کنند تا شاید اگر خوش شانس بودند جای پارک گیرشان بیاید. تعدا پارکینگ ها محدود است و تمام کوچه خیابان ها قبل از رسیدن شما توسط راننده های دیگر پر شده، تعداد پارکینگ ها محدود است و در تمام خیابان ها راننده امکان دسترسی به پارکینگ عمومی را ندارد. کسانی که پارکینگ دارند یا جایی ساکن هستند که دسترسی به پارکینگ هست خیالشان بابت شب راحت است و دل نگران دزدیده شدن ضبط، چرخ ها ، قطعات موتور و محتویات صندوق شب را به صبح نمی رسانند. اما ده ها هزار نفر با این دلهره به خواب می روند چون مجبور هستند خودرو هایشان را بیرون منزل پارک کنند.قانون گذاران حرف از این می زنند که انبوه سازان باید فکر پارکینگ مجتمع ها را بکنند، باید هنگام ساخت پارکینگ پیش بینی شود. اگر نشود؟ اتفاق خاصی نمی افتد بساز بفروش جریمه پرداخت می کند، شهرداری جریمه را دریافت می کند و خریدار صاحب خانه بدون پارکینگ می شود.انبوه ساز به فکر بیشترین سود در برابر کمترین هزینه است ، استفاده از آهن باریکتر، ملات کم سیمان تر، مهندس ارزانتر و تمام این تخلفات با جریمه حل می شود. با قیمت ها ی نجومی خانه در تهران سازندگان ترجیح می دهد ، همکف و زیر همکف را هم تبدیل به خانه مسکونی کنند یا به طور مثال در یک مجتمع هشت طبقه ای ، روی زیربنای دویست متری در هر طبقه 4 واحد خانه می سازند، سی و دو واحد آپارتمان می ماند و حیاطی که به زور برای هفت الی هشت ماشین جا دارد. بساز بفروش ها به فکر سودشان هستند و کم کاری آنها طبیعی ست در مجتمع های نواب اتفاق عجیب تری افتاد، این پروژه به دست شهرداری وقت تهران احداث شد. بیشتر مجتمع ها ی سمت غرب اتوبان پارکینگ دار هستند، اما تعدادی از واحد های غرب و اغلب واحد های سمت شرق اتوبان با وجود پیش بینی پارکینگ هنگام احداث، قربانی سودجوهاشدند. طبقات زیرزمین که برای پارکینگ پیش بینی شده بود ، به پارکینگ تبدیل نشد و سود جوها با همکاری شهرداری در حال احداث واحد های تجاری در این قسمت از مجتمع های نواب هستند.حاشیه نواب پر از کوچه پس کوچه های تنگی ست که جای پارک همه روزه در آن موضوع بحث و جدل و گاهی درگیری فیزیکی می شود. با اضافه شدن مجتمع های آپارتمانی این وضعیت تشدید شده ،در هر مجتمع حدود 40 خانواده زندگی می کنند، خانواده هایی که پارکینگ خانه ها یشان در حال تبدیل شدن به واحد های تجاری است. اضافه کردن پارکینگ به کنار، پارکینگ ها تغییر کاربری داده می شوند آن هم در منطقه ای که پارکینگ جزو ملزومات است.
حذف 600 تابلو حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از کاهش تابلوهای حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع خبر داد و گفت: 600 تابلو حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع در سطح شهر تهران حذف شده است.به گزارش مهر ،سرهنگ سید تیمور حسینی، با بیان این مطلب افزود: با دستور سردار مومنی رئیس پلیس راهور ناجا از 21 تیرماه سال جاری بعضی از تابلوهای حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع در حال جمع‌آوری است.وی درادامه به روند این اقدام مهم اشاره کرد و اظهار داشت: طرح کاهش تابلوهای حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع و زمان دار شدن برخی از تابلو در دستور کار پلیس است و این اقدام به صورت مقطعی نیست و این اقدام ادامه دارد.سرهنگ حسینی افزود: اولویت نخست پلیس برای جمع‌آوری برخی از تابلوهای حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع و بحث زمان‌دار شدن تابلو در معابر درجه ‌ یک است سپس درجه دوم که البته در صورت نیاز در برخی معابر شهری به جای کاهش تابلوها اقدام به افزایش و یا اضافه کردن این تابلوها را می‌کنیم .این مقام مسئول اضافه کرد: تابلوهای که قرار است جمع‌آوری شود مورد پایش و شناسایی قرار گرفته است.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خاتمه عنوان کرد: از زمانی که سردار مومنی دستور به کاهش تابلو داده‌اند بالغ بر 600 تابلو حمل با جرثقیل و توقف مطلقا ممنوع جمع‌آوری شده است.وی در ادامه با انتقاد از استاندارد نبودن 90درصد موتورسیکلت‌های موجود، گفت: پلیس آمادگی دارد تا در صورت استقبال از موتورهای برقی، تسهیلات ترافیکی خاصی را همچون امکان تردد در خطوط ویژه را در نظر بگیریم.سرهنگ حسینی با اشاره به وضعیت نامطلوب استاندارد موتورسیکلت‌های موجود در خیابان‌ها و برنامه پلیس برای نظارت بر تولید موتورسیکلت‌های تولید داخل کشور، اظهار داشت: نظارت بر کارخانجات سازنده موتورسیکلت و کنترل ایمنی و استانداردهای لازم این وسائل نقلیه در حیطه اختیارات پلیس نیست و نظارت در این خصوص باید در زمان شماره‌گذاری و اخذ مجوزهای لازم، صورت گیرد.رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با انتقاد از کیفیت پایین و عدم وجود استاندارد‌های ایمنی و محیط زیستی برای بسیاری از موتورسیکلت‌های موجود در بازار، گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از 90 درصد از موتورسیکلت‌های موجود، از داشتن استاندارد لازم و توانایی پاس کردن فاکتورهای ایمنی و محیط زیستی برخوردار نیستند.وی به تاثیر آلایندگی موتورسیکلت‌ها بر محیط زیست و نقش پررنگ این وسائل نقلیه در آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که میزان آلایندگی هر موتورسیکلت، با آلودگی تولید شده 5 خودرو تولید داخل کشور که در حد استاندارد یورو 2 هستند برابری می‌کند.حسینی در ادامه از طرح موتورسیکلت‌های برقی و جایگزینی این موتورسیکلت‌ها به جای موتورسیکلت‌های بنزینی و معمول،‌ استقبال کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری تهران برای استفاده از موتورسیکلت‌ها و جایگزینی آن‌ها با موتورسیکلت‌های رایج، تسهیلات مالی خوبی را در نظر گرفته است، ما نیز این آمادگی را داریم تا در صورت استقبال از این طرح و به منظور همکاری بیشتر، تسهیلات ترافیکی خاصی را همچون امکان تردد در برخی مسیرهای ویژه و خطوط ویژه در نظر بگیریم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مج پاسخ

    تکلیف پارکینگهای اختصاصی برخی ادارات مثل شهرداری چه می شود؟ مثلا در خیابان شریعتی بالاتر از همت شهرداری منطقه سه تهران که یکی از دستگاههایی است که ارباب رجوع دارد جلوی اداره را تابلوی پارکینگ اختصاصی برای پرسنل خود نصب کرده اند البته این اقدام با هماهنگی پلیس راهور انجام شده است. این یک نمونه است حال در سطح شهر از این دست پارکینگها زیاد است در خود خیابان بهشت هم شهرداری تهران همین کار را کرده است. برخی مغازه داران محترم هم با گذاردن سطلی ممانع از پارک خودروها می شوند حالا شما فکر میکنید در شهر مثل تهران که تردد خودور آن بیش از چند میلیون است و پارکنیگ آن به عدد صد هزار هم نمی رسد حذف ۶۰۰ تابلو چقدر مفید است؟