وضعیت قراردادهای تأمین واگن مترویی در کشور
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلیسازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته میبایست از خارج وارد شود.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلی سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می بایست از خارج وارد شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، حسین رجب صلاحی معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه در حال حاضر دو قرارداد مهم تأمین واگن مترویی برای کلانشهرهای کشور از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری در دست انجام است، گفت: اولین قرارداد مربوط به تأمین ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز قرارداد با شرکت چینی پوژن می باشد که با توجه به افزایش ۲۵ درصدی از محل قرارداد تعداد آن به ۳۹۵ دستگاه واگن برای کلانشهرهای مذکور به علاوه شهر قم افزایش یافت.
وی افزود: تا کنون ۱۰۰ دستگاه واگن به صورت CBU و از طرف چین تحویل کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز گردیده و ساخت ۲۱۵ دستگاه واگن در داخل کشور و با مشارکت کارخانه واگن سازی ایربکو به عنوان شریک داخلی شرکت پوژن چین در دست انجام می باشد.
رجب صلاحی بیان کرد: این قرارداد به صورت اعتبار دیداری بوده و قرارداد سه جانبه منعقد شده با بانک مرکزی بر اساس نرخ ارز ۴۲۵۰ تومان بوده است لذا مقرر بوده که ترخیص کالاها بر اساس ۴۲۵۰ تومان انجام پذیرد که به دلیل تغییرات ایجاد شده هر نظام نرخ ارز و لزوم تأمین هزینه ترخیص کالها و قطعات ۲۱۵ دستگاه واگن از گمرک، جلسات متعدد و متمرکزی با بانک مرکزی برگزار گردید و در نهایت با پیگیری های به عمل آمده از هیأت دولت، مصوبه هیأت مذکور مبنی بر تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی بر دریافت گردید.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با توجه به اینکه پرداخت هزینه ترخیص بر عهده دولت است و پرداخت آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین شده است، بیان کرد: دولت مکلف به تأمین معادل ریالی ارز مورد نیاز بر اساس نرخ نیمایی می باشد و در حال حاضر قرارداد سه جانبه برای اصلاح بر اساس نرخ نیمایی به بانک مرکزی ارسال شده که درصدد است ظرف ۲ هفته آتی قرارداد جدید به امضاء برسد و اقدامات لازم برای ترخیص کالاها انجام گیرد.
وی گفت: مبلغ مورد نیاز برای ترخیص کالاها و قطعات از گمرک برای داخلی سازی ۲۱۵ دستگاه واگن در کارخانه ایربکو معادل ۱۸ میلیون یورو می باشد با پرداخت این مبلغ و آزادسازی قطعات از گمرک، کارخانه ایربکو به عنوان دومین کارخانه واگن ساز در کشور فعالیت خود را به طور جدی و مستمر ادامه خواهد داد لازم به ذکر است اولین کارخانه واگن ساز مترویی، واگن سازی تهران می باشد و از طریق این قرارداد، کارخانه ایربکو به دومین کارخانه واگن ساز مترویی در کشور تبدیل می گردد. این کارخانه دارای نیروهای متخصص و آموزش دیده در چین می باشد و مهندسین و متخصصین چینی نیز در فرآیند ساخت و تکمیل واگن ها در کارخانه حضور دارند.
رجب صلاحی اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ بدنه واگن در کارخانه ایربکو ساخته شده و آماده می باشد و به محض ورود تجهیزات و تکمیل سیستم های حیاتی واگن، پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده تعداد ۵۰ واگن به سیستم ناوگان کلانشهرهای این قرارداد اضافه و در خطوط به بهره برداری می سد.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد: این تعداد واگن فقط بخشی از نیاز کلانشهرهای مذکور به واگن را تأمین می کند و با توجه به اینکه هِدوِی هدف در بهره برداری از خطوط مذکور ۲۵ الی ۳ دقیقه می باشد لذا نیاز است که واگن های بیشتری تأمین و به بهره برداری برسند. این نیاز از طریق انعقاد قراردادهای دیگری از جمله قراردادهای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها کشور در دست انجام می باشد.
وی ادامه داد: در این قرارداد از تعداد ۲۰۰۰ واگن، تعداد ۱۰۵۰ واگن برای کلانشهر تهران و مابقی ۹۵۰ واگن متعلق به کلانشهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه و به عنوان مکمل بقیه قراردادهای واگن است.
رجب صلاحی با اشاره به اینکه ساخت واگن دارای تکنولوژی پیشرفته ای است، تصریح کرد: در حال حاضر امکان داخلی سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می بایست از خارج وارد شود. لیکن لازم به ذکر است که با برنامه ریزی انجام شده برای قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه واگن کلانشهرهای کشور ۵۵ درصد ساخت قطعات و تجهیزات در کشور داخلی سازی می گردد که این موضوع گام بزرگی در پیشرفت و توسعه صنعت مترویی در کشور می باشد.