بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

۱۸ پیشنهاد برای تامین مالی مسکن

۱۸ پیشنهاد برای تامین مالی مسکن

تین نیوز | مدیرعامل بانک مسکن گفت که برای کارآمدی نظام تامین مالی باید نهادهای تخصصی مسکن را در بازار اولیه و ثانویه رهن ایجاد کنیم که از آن جمله می‌توان به تاسیس شرکت تامین سرمایه مسکن، لیزینگ مسکن و بیمه مسکن اشاره کرد.

محمدهاشم بت‌شکن با اشاره به اینکه مسکن به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک خانواده متوسط به شمار می‌رود، گفت: اختصاص 21 درصد از تولید ناخالص ملی به فعالیت مسکن و مستغلات و خدمات و سهم 52 درصدی از تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، سهم 15 درصدی از اشتغال و سهم 32 درصدی از بودجه خانوار نشان از اهمیت جایگاه مسکن به عنوان یکی از لوکوموتیوهای لازم برای خروج از رکود اقتصادی است.

وی به ارایه آخرین آمارهای اقتصادی و عملکرد بخش مسکن پرداخت و گفت: میزان تسهیلات پرداختی سیستم بانکی به مسکن و ساختمان در سال 92 معادل 275 هزار میلیارد ریال است که 52 درصد آن را بانک‌های دولتی و 48 درصد را سایر بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری پرداخت کرده‌اند که این به منزله سهم 7/12 درصدی بخش مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی است.

وی با اشاره به اینکه ساختارهای اقتصاد در جهان یا مبتنی بر بازار یا بانک است، گفت: نظام تامین مالی بخش مسکن در ایران بسیار نزدیک به نظام مالی بانک پایه است البته نمی‌توان در جهان گفت کدام یک بهتر است اما تجربه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که با توسعه اقتصادی، نظام مالی کشورها به سمت بازار پایگی سوق یافته و سهم بازار سرمایه در نظام تامین مالی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: حرکت به سمت توسعه مالی مستلزم کارایی بازار پول (برای تامین مالی کوتاه‌مدت)، کارایی بازار سرمایه (برای تامین مالی بلندمدت) و توسعه و کارایی بازار بیمه (برای تامین اطمینان و پوشش ریسک) است.

وی تاکید کرد: حرکت در جهت توسعه تامین مالی مستلزم وجود زیرساخت‌های مالی، حقوقی و نظارتی است پس از ایجاد ابزار، بازار و نهادهای مالی به شکل ساختار یافته، حمایت‌های دولت باید شکل گیرد دولت می‌تواند با ایجاد ثبات اقتصادی، کنترل نرخ تورم و فراهم کردن یارانه‌های سود، نقش موثری در حمایت بخش مسکن ایفا کند.

بت‌شکن ادامه داد: نکته مهمی که این نظام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بی‌ثباتی کلان اقتصادی، نرخ تورم بالا و نوسازی‌های مالی بالاست بنابراین شرط لازم برای تامین مالی با ثبات حصول به رشد اقتصادی مستمر، کاهش تورم در سطح قابل قبول، بهبود وضعیت اشتغال و حقوق و دستمزد است.

بت‌شکن توسعه نظام تامین مالی مسکن را مستلزم ایجاد نهادهای تخصصی رهن دانست و افزود: برای کارآمدی نظام تامین مالی باید نهادهای تخصصی مسکن را در بازار اولیه و ثانویه رهن ایجاد کنیم که از آن جمله می‌توان به تاسیس شرکت تامین سرمایه مسکن، لیزینگ مسکن و بیمه مسکن اشاره کرد.

وی همچنین تاسیس شرکت‌های پس‌انداز منطقه‌ای را موجب جمع‌آوری سپرده‌های افراد برای ارایه تسهیلات بلندمدت خرید مسکن دانست که به صورت خصوصی و منطقه‌ای اداره شده و نقش قابل توجهی در تامین مالی و ساخت مسکن ایفا خواهند کرد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه نمی‌توان نسخه واحدی در ساخت‌وساز و تامین مالی برای مناطق مختلف کشور در نظر گرفت، گفت: پیشنهاد می‌شود ساختار سهامداری شرکت‌های پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای به این‌گونه باشد که 20 درصد سهام آن متعلق به بانک مسکن، 20 درصد سرمایه‌گذاران نهادی نظیر صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه و 60 درصد سهم تجار و کسبه آن منطقه باشد.

وی افزود: باید نهاد ناظری مثل دولت برای سیاست‌گذاری و هماهنگی بازارها وجود داشته باشد و بانک مرکزی مسوول هماهنگی بازار سرمایه باشد و شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان حلقه‌های مفقوده تامین مالی بخش مسکن وارد عمل شوند.

وی موفقیت نظام جامع تامین مالی مسکن را مستلزم هماهنگی اجزای سه‌گانه نظام مالی کشور دانست و در این راستا برای بازار سرمایه، تاسیس تامین سرمایه تخصصی مسکن برای بازار پول، تاسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای و برای بازار بیمه، تاسیس شرکت بیمه تخصصی را ضروری برشمرد.
بت‌شکن گفت: به این منظور، موافقت سازمان بورس اوراق بهادار برای تاسیس شرکت تامین سرمایه مسکن، بانک مرکزی با تاسیس شرکت‌های پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای و بیمه مرکزی با تاسیس شرکت بیمه مسکن اجتناب‌ناپذیر است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.