بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
در اولین همایش راه‌آهن سریع‌السیر عنوان شد:

◄ نصر آزادانی: اجرای ۸ طرح به طول ۳ هزارکیلومتر در کریدورهای مهم ریلی

◄ نصر آزادانی: اجرای ۸ طرح به طول ۳ هزارکیلومتر در کریدورهای مهم ریلی

تین نیوز | معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام خبر قرار داشتن راه آهن تهران ـ قم ـ اصفهان در مرحله مذاکرات فنی گفت: قصد داریم برای کریدورهای مهم، 8 طرح به طول 3 هزار کیلومتر اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از اولین همایش راه آهن سریع السیر که صبح امروز (10 اردیبهشت) در مجموعه پارک ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، سيدمسعود نصر آزادانی، مدیرکل ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، با ابراز خرسندی در مورد رویکرد مساعد دولت جدید نسبت به توسعه راه آهن گفت: در حال حاضر در کریدورهای مهم 8 طرح برای ما اولویت دارد که به دنبال تامین فاینانس برای آنها هستیم.

وی افزود: این 8 طرح چیزی حدود 3 هزار کیلومتر را پوشش می دهد که در صورت اجرا تحول اساسی در راه آهن و مسیرهای ریلی کشور ایجاد می شود اما در توسعه راه آهن ما به افزایش مسیری بیش از این نیاز داریم.

آخرین وضعیت راه‌آهن تهران ـ قم ـ اصفهان
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور ادامه داد: راه آهن تهران ـ قم ـ اصفهان در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می برد و همکاری های خوبی در سطح دولت با این پروژه صورت گرفته است. این پروژه مجوزهای عملیاتی لازم را اخذ کرده است و گردش کار آن در مرحله مذاکرات فنی است؛ امید که با تامین گشایش های مالی این پروژه در بازه زمانی معقولی انجام شود.

وی ادامه داد: آنچه در دنیا در زمینه توسعه مد نظر است این است که علم و تکنولوژی باید در خدمت رفع نیازها باشد، بنابراین باید نیازهای داخل کشور در هر سطح شناسایی شود تا بتوان بررسی کرد که با چه فناوری سریع تر پاسخ داده می شود.

نصر آزادانی اضافه کرد: تکیه صِرف بر تجربه کشورهای خارجی، ممکن است ما را به بیراهه ببرد زیرا این امکان وجود دارد که نیازهای کشور ما با سایر کشورهای متفاوت باشد، بنابراین برنامه ریزی متفاوتی را می طلبد. در زمینه راه آهن سریع السیر باید مطالعات لازم در سطح کشور انجام شاید تا بررسی کنیم استفاده از این سیستم در کدام قسمت گره گشا است.

وی افزود: در کشور ما قطب های ترافیکی پراکندگی دارند، از سوی دیگر ما موقعیت ممتازی در بحث ترانزیت داریم. توجه به این نکات هر مدیر بخش ریلی را به سمت توسعه راه آهن می کشاند.

نصر آزادانی تصریح کرد: بر اساس تجربه ای که در سطح دنیا وجود دارد در صورتی که متوسط فاصله حمل در یک پروژه متناسب با کالاها بالای 500 کیلومتر باشد می توان از ریل و جاده استفاده کرد. در مسافت های بالای 700 کیلومتر باید از هواپیما بهره برد. در مورد مسیر قم ـ تهران ـ اصفهان این سرعت 400 کیلومتر است که در جانمایی 500 کیلومتر می گنجد و به صرفه است.

ضرورت بازارسنجی در توسعه راه‌آهن
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور عنوان کرد: در توسعه راه آهن در کشور باید به کشش بازار نیز توجه کنیم و بسنجیم که آیا خدماتی که ارائه می کنیم متقاضی دارد یا خیر.

وی ادامه داد: در گفت و گویی که با مدیر راه آهن شیراز داشتم عنوان کردم که سقف قیمتی که برای بلیت قطار سریع سیر می توان در نظر گرفت معادل بلیت هواپیما است. آیا با قیمت هایی که ساخت راه آهن سریع السیر دارد می توان توجیه اقتصادی برای این امر یافت؟ بنابراین طراحی های ما در توسعه راه آهن هم با توجه به آینده است و هم با در نظر گرفتن شرایط فعلی.

نصر آزادانی با تاکید بر ایجاد جاذبه در معماری ایستگاه ها برای جذب مسافر گفت: ایستگاه ها، به ویژه در شهرهای بزرگ باید نماد آن شهر باشند، به همین دلیل در مسیرهای در حال اجرا معماری ایستگاه ها را از طریق مسابقه تعیین می کنیم.

وی افزود: این برنامه را برای همدان پیاده می کنیم و برای اصفهان ـ شیراز نیز در ایستگاه شیراز از المان های تخت جمشید استفاده می کنیم. از سوی دیگر بسیاری از ایستگاه ها جانمایی مناسبی نداشتند و در فاصله ای دور از شهر قرار داشتند.بنابراین به منظور جذب مسافر علاوه بر دقت در معماری ایستگاه ها، فاصله ایستگاه ها به شهر را نیز اصلاح می کنیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس

    در ایستگاه شیراز از المان های تخت جمشید استفاده می کنیم.??!!! ایستگاه شیراز دو سال پیش افتتاح شده و تحویل شرکت بهره بردار داده شده است.