بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه‌آهن مطرح کرد:

◄ لزوم توسعه راه‌آهن سریع‌السیر با تکیه بر طرح جامع / به معماری ایستگاه‌ها توجه شود

◄ لزوم توسعه راه‌آهن سریع‌السیر با تکیه بر طرح جامع / به معماری ایستگاه‌ها توجه شود

تین نیوز | مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی گفت: باید برای جذب مشتری در صنعت ریلی با تکیه بر طرح جامع بدانیم که به کجا می خواهیم برسیم تا تبدیل به یک برند شویم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از اولین همایش راه آهن سریع السیر که صبح امروز (10 اردیبهشت) در مجموعه پارک ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، وحید علی‌قارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی گفت: باید توسعه خطوط سریع السیر در کشور با توجه به طرح جامع بالا دست صورت گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مدیر پروژه راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان می گویم با وجود این که این خط اولویت دارد اما هرگز بیان نشده است اولویت این خط بر اساس چه توجیهاتی است.

لزوم توجه به معماری در توسعه راه‌آهن
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی ادامه داد: توسعه راه آهن سریع السیر، مستلزم مطالعات آمایش سرزمین گسترده، تربیت نیروهای متخصص، تدوین استانداردها، پشتوانه علمی لازم و تکمیل سرفصل های مطالعاتی است تا نهایتا بتوانیم این سیستم را در کشور به یک برند تبدیل کنیم، زیرا تنها در حالت تبدیل شدن این سیستم به یک برند می توان جذب مخاطب انجام داد؛ به زبان ساده بگویم جذب مخاطب به دلبری نیاز دارد، بنابراین توجه به معماری و شهرسازی در توسعه راه آهن سریع السیر و ایستگاه ها، یک اصل است.

علی‌قارداشی گفت: اولین خط آهن سریع السیر در سال 1964 در شین کانسن راه اندازی شد. این خط امروز پس از 50 سال روزانه 400 هزار نفر را جابجا می کند. این آمار را می توانیم با تعداد جابجایی مسافر در راه آهن کشور در یک سال مقایسه کنیم که عدد 28 میلیون نفر را نشان می دهد.

وی ادامه داد: امروز در دنیا در مسیرهای زیر 2 ساعت و 30 دقیقه راه آهن سریع السیر نسبت به سایر مدهای حمل و نقلی 80 درصد جذب مسافر دارد، این در حالی است که در تهران و اطراف آن، پتانسیل بالایی برای جذب مسافر از طریق این سیستم وجود دارد.

علی‌قارداشی گفت: هر سیستم، معایب و محاسنی دارد. برای پایدار کردن هر سیستم باید به سه مطلوبیت توجه کرد: مطلوبیت زیست محیطی، مطلوبیت اقتصادی و مطلوبیت اجتماعی. این در حالی است که راه آهن سریع السیر هر سه را دارد.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی با بیان این مطلب که «ما داعیه این را داریم که در حال انقلاب ریلی در کشور هستیم» عنوان کرد: ترکیه که کشوری مشابه ما است، در طول 10 سال بودجه راه آهن خود را 10 برابر کرده و قرار است تا سال 2023 طول مسیر ریلی خود را به 25 هزار کیلومتر برساند. در حال حاضر 14 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارد که 10 هزار کیلومتر آن راه آهن سریع السیر است و تنها 4 هزار کیلومتر آن راه آهن معمولی است.

وی ادامه داد: اگر در گذشته با ترم مکان به سنجش فاصله ها می پرداختیم امروزه باید این سنجش را با ترم زمان انجام دهیم. در این حالت ممکن است شهری که به پایتخت دورتر است نسبت به شهری که نزدیک تر است از نظر فاصله زمانی، سریع تر طی شود.

این مقام مسئول در راه آهن اضافه کرد: این در حالی است که ما امروزه با شهری مثل تهران با 10 میلیون جمعیت و حجم بالای آلاینده و ترافیک مواجهیم و راه حل ما، انتقال پایتخت است و چند سال بعد هم، پایتخت جدید به سرنوشت تهران دچار می شود، این در حالی است که می توان با توسعه راه آهن سریع السیر جمعیت فعال اقتصادی را در طول روز در تهران پذیرفت و در شب به حومه تهران منتقل کرد.

علی‌قارداشی افزود: تنها کشور مطرحی که به توسعه راه آهن سریع السیر توجه نکرده بود و همواره به خاطر منابعی که در اختیار داشت به توسعه هواپیما فکر می کرد، آمریکاست. این کشور نیز امروز به توسعه خطوط راه آهن سریع السیر توجه کرده است.

این مدیر ریلی کشور در نهایت عنوان کرد: در توسعه راه آهن سریع السیر باید تفکر همانند تفکر توسعه مترو باشد؛ نه توسعه راه آهن معمولی. باید از ابتدا بدانیم که در نهایت می خواهیم به کجا برسیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.