بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ پذیرش زنان در حرفه مراقبت پرواز بسیار کم است

شغل مراقبت پرواز یکی از حساس‌ترین شغل‌های جهان است و افرادی که در این حرفه مشغول به کار می‌شوند باید توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری به‌موقع و سریع، قابلیت دریافت و بررسی صحیح و سریع اطلاعات مختلف، مهارت‌های ارتباطی مناسب، آشنایی با زبان انگلیسی، داشتن دقت بالا و توجه به جزئیات، داشتن سرعت عمل کافی، داشتن تمرکز بالا، داشتن سلامت جسمی، توان حفظ آرامش در شرایط بحرانی، مسئولیت‌پذیری و... را داشته باشند.

 پذیرش زنان در حرفه مراقبت پرواز بسیار کم است
تین نیوز |

شغل مراقبت پرواز یکی از حساس‌ترین شغل‌های جهان است و افرادی که در این حرفه مشغول به کار می‌شوند باید توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری به‌موقع و سریع، قابلیت دریافت و بررسی صحیح و سریع اطلاعات مختلف، مهارت‌های ارتباطی مناسب، آشنایی با زبان انگلیسی، داشتن دقت بالا و توجه به جزئیات، داشتن سرعت عمل کافی، داشتن تمرکز بالا، داشتن سلامت جسمی، توان حفظ آرامش در شرایط بحرانی، مسئولیت‌پذیری و... را داشته باشند.

 سختی‌های این شغل با توجه به حساسیت‌هایی که در آن وجود دارد بسیار زیاد است به همین جهت در این شماره از هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفتگویی با مریم بایگی، کنترلر برج مراقبت پرواز، که سابقه ۱۶ سال فعالیت در این حرفه را داشته است، داشتیم. او هم‌اکنون تنها کنترلر زنی است که در مراقبت پرواز مهرآباد مشغول به کار است.

 او در ابتدای مصاحبه در خصوص ورود خود به این حرفه می‌گوید: «بنده فارغ‌التحصیل برق الکترونیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی بودم که در سال ۷۸ از طریق آگهی استخدامی روزنامه متوجه شدم که مهرآباد در بخش مراقبت پرواز نیرو جذب می‌کند. من روال قانونی آن را طی کردم و در نهایت گزینش انجام شد و در سال ۷۹ وارد دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری شدم و به‌صورت فشرده رشته مراقبت پرواز را گذراندم و در سال ۸۱ از برج مراقبت پرواز مهرآباد کار خود را آغاز کردم و هم‌اکنون حدود ۱۶ سال در حرفه کنترلری سابقه کاری دارم.»

این کنترلر یکی از مشکلات این حرفه را عدم شناخت کافی جامعه از این شغل عنوان می‌کند و در ادامه می‌گوید: «این شغل مانند بسیاری از شغل‌ها مانند پرستاری، مهندسی، معلمی و... در کشور شناخته‌شده نیست و افراد بسیاری معتقد هستند که این شغل مناسب خانم‌ها نیست. زمانی که من وارد این حرفه شدم تنها حدود ۸ نفر از بانوان در این شغل کار می‌کردند و تمام این افراد نیز اساتید بنده بودند و از آن زمان تاکنون هم شاهد ورود بانوان بسیاری به این شغل نبوده‌ایم.»

 بایگی با اظهار به اینکه این شغل بسیار حساس است و افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند در حین کار نیازمند تمرکز و آرامش بسیاری برای درست انجام دادن وظایف خود هستند، می‌گوید: «زمانی که وارد این حرفه می‌شوی باید سختی‌ها و استرس آن را هم بپذیری اما پس از گذشت مدت کوتاهی شیفته این کار می‌شوی و یکی از ویژگی‌های افرادی که در این شغل هستند به دلیل ماهیت کاری که دارد منظم و دقیق بودن آنها است که شاید حتی باعث آزار برخی از نزدیکان این افراد نیز شود»

 این فعال حوزه صنعت حمل‌ونقل هوایی در خصوص اینکه چگونه استرس این شغل برای کسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند قابل‌تحمل می‌شود؟ گفت: « با اطلاعات مناسب، برنامه‌ریزی و انجام دادن درست و به‌موقع وظایف می‌توان تا حد زیادی این استرس را کنترل و مدیریت کرد اما درمجموع شغل پراسترسی است. همان‌طور که می‌دانید حجم ترافیک فرودگاه مهرآباد بسیار زیاد است و کار کردن در این حجم ترافیکی نیز این استرس را چند برابر می‌کند. زمانی که یک کنترلر از شهر دیگری به مهرآباد می‌آید در ابتدا کاملاً شوکه می‌شود و انتظار این حجم ترافیکی را ندارد؛ به همین جهت باید استرس به‌خوبی کنترل شود تا در مواقع اضطراری تصمیم درستی گرفته شود.»

 او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه درحال‌حاضر چند کنترلر خانم در صنعت هوانوردی مشغول به کار هستند می‌گوید: «حضور بانوان در این حرفه بسیار کم است و من تنها کنترلر در مراقبت پرواز مهرآباد هستم و پنج نفر دیگر نیز در مرکز کنترل و یک نفر دیگر هم در فرودگاه تبریز مشغول به کار است.»

 این کنترلر مراقبت پرواز درباره دلیل حضور کمرنگ زنان در این حرفه می‌گوید: «در سال‌های اخیر پذیرش رشته مراقبت پرواز برای خانم‌ها بسیار کم بوده است. حتی برخی نیز بوده‌اند که وارد این شغل شده‌اند اما بعد از مدتی احساس کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند ادامه دهند و درنهایت از ادامه این شغل منصرف شده‌اند»

 او در ادامه افزود: «این شغل در سایر کشورهای جهان حقوق بسیار بالایی دارد اما متأسفانه در ایران این موضوع متفاوت است. درحال‌حاضر همکاران من با این حجم فضای ترافیکی که در مهرآباد وجود دارد حقوق آن‌ها با کنترلری که در یک فرودگاه که حتی هفته‌ای پنج پرواز هم ندارد یکی است و همین مسئله باعث کاهش انگیزه کاری می‌شود.»

منبع: هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    حقوق مراقبت پرواز حداقل چقدر است

  • ناشناس پاسخ

    خانمها بهتر وارد این شغل نشوند
    چه دلیلی داره استرسهای مکرر و مداوم رو تحمل کنند؟ شیفت شب هم اجازه نمیدن کار کنند و این موجب دلخوری پنهان سایر همکاران میشود.
    در مصاحبه هم دیدید خودشون گفتند چند نفری اومدند ودوام نیاوردند.

  • گمنام پاسخ

    شمایی که گفتی برای خانما بهتره وارد نشوند ، باید بگم به عنوان یه خانم علاقه مند به رشته امنیت پرواز کسی که علاقه مند به این حرفه است و در هر شرایطی حاضره جونشو بده هیچ غیر ممکنی وجود نداره...