بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

پرواز ایران - ۱۴۰ در شرایط غیراستاندارد بوده است

تین نیوز | هواپیماهای ملخ دار نخستین بار توسط برادران رایت مورد استفاده قرارگرفت. در دهه 1980 میلادی بهره برداری از این هواپیما به انتها رسید و با روی آوردن كارخانه های هواپیما سازی به استفاده از تكنولوژی موتور های جت در ساخت هواپیماهای مسافر بری به كار بردن این نوع هواپیماها رو به افول رفت. اگرچه مصرف سوخت هواپیماهای بویینگ از هواپیماهای مسافری ملخ دار بیشتر است اما با گران تر شدن نرخ سوخت، استفاده از هواپیمای آنتونوف یا همان ایران- ؟از نظر ظاهری ارزان تر بود هرچند كه ایمنی كامل را نداشت و تاكنون پنج فروند آن از بین رفته اند. درست مهر ماه سال 90 بود كه منوچهر منطقی ، رییس سازمان صنایع هوایی در دولت احمدی نژاد گفته بود كه هواپیمای «ایران- » در كلاس خود عملكرد خوبی دارد و آنچه ما كردیم این بود كه این هواپیما را تجاری سازی كنیم یعنی از بهمن ؟با همكاری نزدیك سازمان هواپیمایی كشوری این هواپیما را تجاری كرده ایم.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا «ایران- » اشكالات عمده یی تاكنون از خود بروز داده است، گفته بود با توجه به اینكه ایران- ؟نخستین پرنده ایرانی است بالطبع دارای «اشكالات جزیی» هم است و این اشكالات، اشكالاتی بوده كه طراح در طراحی های خود به آن نرسیده یا در تست ها ی عملكردی خودش را نشان نداده است. این اشكالات ثبت می شود تا در اسرع وقت برطرف شود سپس وقتی به حالت پایدار رسیدیم می توانیم این محصول پرنده را به كشورهای دیگر هم صادر كنیم. این سخنان در حالی بیان می شود كه به گفته كارشناسان هواپیمای ایران-140 یا همان آنتونوف 140 ویژگی های خاص خود را دارد، برای مثال پرواز این هواپیماها در دمای بالاتر از 40 درجه سانتیگراد امكان پذیر نیست. حال و پس از سقوط پنجمین هواپیمای ایران- 140 عضو هیات رییسه كمیسیون عمران مجلس گفته است بر اساس گزارش رییس سازمان هواپیمایی پرواز در شرایط ممنوعه بوده و از كار افتادن یكی از موتورها باعث شد هواپیما سقوط كند. محمد رضا چهاردولی در تشریح جزییات بازدید رییس و اعضای كمیسیون عمران مجلس از بخش های مختلف سازمان هواپیمایی كشور گفت: نمایندگان عضو كمیسیون عمران مجلس برای اطلاع از آخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی كشور و همچنین بررسی دلایل سقوط هواپیمای ایران- 140 در حضور وزیر راه و شهرسازی از سازمان هواپیمایی كشور بازدید كردند. وی افزود: در جریان این بازدید علیرضا جهانگیری، رییس سازمان هواپیمایی گزارشی از آخرین وضعیت، مسائل و مشكلات هواپیماها و به ویژه جزییات و دلایل سقوط هواپیمای ایران- 140، برای اعضای كمیسیون عمران ارائه كرد. عضو هیات رییسه كمیسیون عمران مجلس تصریح كرد كه بر اساس اظهارات جهانگیری، هواپیمای ایران- 140 روز یكشنبه همین هفته از اصفهان به مقصد تهران و بعد از آن از تهران به مقصد طبس پرواز می كند كه ظاهرا یكی از موتورهای این هواپیما آسیب می بیند و خلبان تلاش می كند با موتور دیگری كه سالم است هواپیما را كنترل كرده و فرود آید اما دچار سانحه شده و سقوط می كند. او با تشریح مشكلات هواپیمای ایران- 140 ادامه داد: بر اساس گزارش رییس سازمان هواپیمایی، ایران-140 در دو شرایط آب وهوایی گرم و مرطوب توان پرواز ندارد و از اساس پرواز این هواپیما در چنین شرایطی ممنوع است. وی اضافه كرد: قرار بوده در صورت پرواز ایران- 140 در شرایط ممنوعه از میزان بار و مسافران هواپیما كاسته شود تا موتور هواپیما توان و كشش پرواز داشته باشد اما آن طور كه معلوم است پرواز روز یكشنبه ایران- 140 از اصفهان به تهران و از تهران به طبس با حداكثر بار، مسافر و بنزین انجام شده كه منجر به سقوط هواپیما و وقوع آن حادثه تلخ شد.
چهاردولی گفت: بر اثر سقوط ایران- 140، 39 نفر از مسافران كشته و 9 نفر از آنها مجروح شدند كه دو نفر از آنها به شدت دچار سوختگی شدند و در حال حاضر وضعیت وخیمی دارند. وی با تاكید بر پیگیری جدی سانحه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 از سوی كمیسیون عمران گفت: در همین راستا قرار است آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه روز یكشنبه هفته آینده كمیسیون عمران حاضر شود و گزارشی در رابطه با دلایل و جزییات سقوط ایران- 140 ارائه كند. عضو هیات رییسه كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعضای كمیسیون عمران مجلس در جریان بازدید از سازمان هواپیمایی كشور از بخش قسمت مراقبت پرواز و نگهداری هواپیماها بازدید كردند و همچنین در این مراسم زنگنه، نماینده شركت های هواپیمایی گزارشی در رابطه با مسائل و مشكلات ایرلاین ها و شركت های هواپیمایی بخش خصوصی ارائه كرد.
 گذشته از اینكه تحریم های بین المللی صنعت هواپیمایی ایران و تحریم فروش هواپیماهای مسافر بری و قطعات مورد نیاز آنها یكی از علل مهم و موثر در به وجود آمدن حوادث هوایی اینچنین است و باید مورد پیگیری قرار گیرد به نظر می رسد امروز كه نمایندگان مجلس عزمی جدی برای پیگیری علل چنین حوادثی را دارند دست كم از مسوولان وقت و رییس سازمان هواپیمایی كشوری در دولت دهم نیز سوال شود كه چه تمهیداتی برای این هواپیماها اندیشیده بود و ماجرای صادرات هواپیمای آنتونوف 140 سرانجام به كجا انجامید؟

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.