بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
تین نیوز، گزارش می دهد:

◄ اظهارات مسئولان و کارشناسان حمل و نقل هوایی، در خصوص بودجه شهر فرودگاهی امام

◄ اظهارات مسئولان و کارشناسان حمل و نقل هوایی، در خصوص بودجه شهر فرودگاهی امام

تین نیوز | در لایحه بودجه 94 به منظور "مشارکت و تکمیل فرودگاه بین المللی امام" معادل 700 هزار میلیون ریال برای وزارت راه و شهرسازی، پیش بینی شده است. بر این اساس بخشی از مسئولان و کارشناسان حمل و نقل هوایی، معتقدند با این ارقام بودجه، شهر فرودگاهی امام ساخته نخواهد شد.

به گزارش تین نیوز، با توجه به نقش موثر و اهمیت ویژه صنعت حمل و نقل هوایی در فرایند توسعه، چند سالی است که شهرهای فرودگاهی در کشورهای پیشرفته، کاربرد توسعه ای یافته اند. در ایران نیز برخی از مسئولان و کارشناسان حمل و نقل هوایی معتقدند شهر فرودگاهی امام، یکی از فاکتورهای توسعه حمل و نقل هوایی و در نهایت توسعه اقتصادی خواهد بود.

طبق ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه که به تصویب هیات وزیران و شورای نگهبان رسیده، نسبت به ساخت شهر فرودگاهی امام تاکید شده است، این در حالی است که به گفته بخشی از مسئولان و کارشناسان حمل و نقل هوایی، رقم پیشنهادی در لایحه بودجه 94 کمکی به ساخت شهر فرودگاهی امام نمی کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس: بودجه پیشنهادی، کمکی به ساخت شهر فرودگاهی امام نمی کند
در این زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام، مستلزم نگاه ویژه دولت است گفت: رقم بودجه پیشنهادی، کمکی به ساخت شهر فرودگاهی امام نمی کند.

محمد دامادی گفت: رقم بودجه پیشنهادی، کمکی به ساخت شهر فرودگاهی امام نمی کند و وقتی پروژه ای مدت دار شود، حتما در اجرا به مشکلات زیادی برمی خورد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس، افزود: اگرچه فرودگاه امام، پروژه خوبی است اما اشکالات بسیار زیادی دارد و در حوزه های عمرانی و ساخت و سازها، نیازمند اقدامات زیاد است.

وی تصریح کرد: با توجه به زمین و فضای بسیار مناسبی که در اختیار فرودگاه امام است، باید اقدامات اصولی و زیربنایی انجام شود، این در حالی است که با ارقام بودجه پیشنهادی، اهداف مورد نظر دنبال نخواهد شد.

دامادی یادآور شد: البته ما از محدودیت های بودجه عمرانی کشور مطلع هستیم، اما لازم است به پروژه هایی که به درآمدزایی کشور کمک می کند و در سطح ملی مطرح هستند، اولویت دهیم.

معاون سابق سازمان هواپیمایی: تزریق قطره چکانی بودجه، دلیل عقب ماندن توسعه فرودگاه امام
معاون سابق سازمان هواپیمایی، با بیان اینکه تزریق قطره چکانی بودجه، ساخت شهر فرودگاهی را عقب نگه داشته است، گفت: مدت اجرای برنامه پنجم توسعه رو به اتمام است، اما هنوز نتوانسته ایم منطقه آزاد فرودگاه امام را سازماندهی کنیم.

علیرضا منظری، اظهار کرد: حدود نیم قرن از تصمیم احداث یک فرودگاه بزرگ در کنار شهر تهران می گذرد که همچنان با تزریق قطره چکانی اعتبار مالی آن را عقب نگه داشته اند.

وی افزود: عدم وجود یک راهبرد صحیح و منطقی در 20 سال گذشته و تغییرات متعدد با سلایق مختلف باعث شد که نه تنها این فرودگاه تبدیل به یک مرکز منطقه ای نشد بلکه کشورهای اطراف و حتی بدون سرمایه در مناطق دیگر جهان مانند قاره آفریقا نیز در این زمینه از کشور ایران پیشی گرفتند.

این کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی، با تاکید بر اینکه در تمامی کشورهای جهان توانسته اند سرنوشت مهمترین فرودگاه خود را از سرنوشت سایر فرودگاه های پایین تر کشور جدا سازند، گفت: در حالی که در ایران پس از مدت ها عقب ماندگی امکان آن به صورت ناقص فراهم آمده، ضمن اینکه مدت اجرای برنامه پنجم توسعه نیز رو به اتمام است و هنوز نتوانسته ایم منطقه آزاد فرودگاه امام را سازماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: نه تنها به جهت کمبود اعتبارات کلی کشور از منابع عمومی، پول برای آن تزریق نمی کنیم بلکه امکان استفاده از منابع بخش خصوصی را هم فراهم نمی کنیم.

منظری گفت: در 20 سال گذشته حدود پنج سرمایه گذار برای توسعه فرودگاه اعلام آمادگی کرده و مراحلی را طی کرده اند ولی به لحاظ سلیقه های گوناگون و فشارهای غیر منطقی گروه ها، به سرانجام نرسیده است.

مجری طرح توسعه فرودگاه امام: درخواست از نمایندگان مجلس برای ترمیم بودجه
غلامرضا شیرازیان، با اشاره به لایحه بودجه 94 اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان بدهی به پیمانکاران فعلی به مراتب بیشتر از مبلغ بودجه پیشنهادی است، بدون شک میزان بودجه اختصاص یافته برای شهر فرودگاهی امام کافی نیست.

وی افزود: هرچند مبلغ بودجه پیشنهاد شده نسبت به سال گذشته در ظاهر امر 75 درصد، افزایش دارد اما اگر آن را با 4 سال پیش که قیمت ها خیلی پایین تر بودند و نرخ ارز هم یک سوم نرخ فعلی بود قیاس کنیم باید گفت که این بودجه 30 درصد هم کاهش دارد.

شیرازیان، افزود: با توجه به این که نمایندگان مجلس در سال 1389 ماده 166 برنامه توسعه را برای تبدیل این طرح به شهر فرودگاهی و دستیابی به مقام اول جابجایی بار و مقام دوم جابجایی مسافر در منطقه تصویب کردند، انشاالله دراین فصل تدوین بودجه به این مصوبه خود توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم در این فصل رسیدگی به بودجه، نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان استان و شهر تهران در قالب درخواستی ویژه، برای ترمیم بودجه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بذل توجه کنند و اعتباری در حد نیاز طرح و در شان نام والای بنیانگذار جمهوری اسلامی که در سال 1369 با تصویب همین مجلس، این نام در ماده 33 قانون برخی از درآمدهای دولت برای این طرح در قالب قانون تعیین شده، منظور نمایند.

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام: تأمین منابع فرودگاه امام، نیازمند نگاه مثبت مجلس
بر اساس این گزارش، قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام با تاکید بر لزوم اقدام جهشی برای جبران 50 سال کم توجهی در اختصاص منابع به فرودگاه امام، تصریح کرد: وجود شرکت شهر فرودگاهی امام، یک تضمین واقعی برای دعوت به همکاری سرمایه گذاران است.

مرضیه صدیقی، با بیان اینکه تاریخچه فرودگاه امام از لحاظ اختصاص منابع، بسیار اسف بار است، اظهار کرد: البته با توجه به قانونی که از سال 89 برای فرودگاه امام تصویب شده چشم انداز ایده آل و مطلوب برای این فرودگاه در قالب ماده 166 برنامه پنجم توسعه ترسیم شده است.

وی با تاکید بر لزوم اقدام جهشی برای جبران این 50 سال کم توجهی در اختصاص منابع به فرودگاه امام تصریح کرد: منظور از اختصاص منابع، صرفا منابع دولتی نیست، چراکه ما از شرایط کشور آگاهیم و می دانیم که در حال حاضر، برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و تأمین بودجه جاری کشور و سایر موضوعات با کمبودهای جدی بودجه ای مواجه هستیم.

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، افزود: اگرچه دولت باید در این زمینه نقش خودش را ایفا کند انتظار ما از دولت این است که با بسترسازی مناسب و فراهم کردن زیرساخت ها و همچنین با تقویت جذابیت های قانونی و رفتاری سایر منابع غیر دولتی را به سمت سرمایه گذاری در این بخش هدایت کند.

وی گفت: در حال حاضر پتانسیل های سرمایه گذاری برای توسعه فرودگاه امام وجود دارد، ضمن اینکه متقاضیان زیادی هم برای مشارکت در این بخش اعلام آمادگی کرده اند، لذا ارائه راهکارهای مناسب که در دولت و از طریق سازمان برنامه نظام های مختلفه مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای جذب سرمایه گذاران نیز در شرف تدوین است، باید تسریع گردد.

نظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت فرودگاه امام
بر اساس این گزارش وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت فرودگاه امام گفت: در حال حاضر در مورد فرودگاه امام در تنگنا هستیم و عملکرد آن کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر اینکه اقدامات زیادی برای توسعه فرودگاه امام در پیش رو داریم، افزود: افزایش ظرفیت ترمینال موجود و ساخت ترمینال جدید ۲۰ میلیون مسافری را در دستور کار داریم که باید مدل تامین مالی بین الملی برای آن طراحی شود زیرا بودجه ما امکان ساخت نمی دهد اما تامین مالی تا دو ماه دیگر تعیین تکلیف می شود.

وی افزود: برای ساخت فاز دوم فرودگاه امام، با چند بانک وارد مذاکره شدیم.

با توجه به اهمیت ویژه حمل و نقل هوایی در فرایند توسعه اقتصادی کشور، همواره تاکید می شود فرودگاه امام در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد، این در حالی است که دولت با محدودیت های بودجه عمرانی مواجه است. البته با برنامه ریزی و تلاش ویژه دولت و نیز استفاده از سرمایه بخش خصوصی، می توان نسبت به تسریع فرآیند ساخت شهر فرودگاهی امام، امیدوار بود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.