◄نبرد پهن پیکرها
تیننیوز| وبلاگ فرنوش جهرمی-رقابت میان غولهای هواپیماسازی جهان، شرکت اروپایی ایرباس و شرکت آمریکایی بویینگ سالهای زیادی است که با کار بر روی روش ها و ایده های خلاقانه و به كارگیری آنها در هواپیماها، زیباییهای قوانین علمی را نمایان كرده است. شرکت بویینگ با رونمایی از مدل سوم دریم لاینر خود، B787-10 و شرکت ایرباس نیز با انجام اولین پرواز آزمایشی A350-1000 در ماه های اخیر، مدرن ترین هواپیماهای مسافربری را به جهان معرفی کردند. اما کدام یک از این دو سری هواپیما می توانند بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند؟!
زمانی که بویینگ در سال ٢ ٣ پروژه دریم لاینر را معرفی کرد، ایرباس برای عقب نماندن از قافله، به فکر افتاد. برای سالها ایرباس به بازطراحی مدل A330 پرداخت، اما پس از چندی پروژه ایرباس A350 XWB با بدنه کامپوزیت کربنی را معرفی کرد. ایرباس از همان ابتدا سه مدل مفهومی A350-800 را با ٢٧ صندلی، A350-900 با ٣٢٥ صندلی و A350-1000 با ٣٦٩ صندلی را طراحی کرد. پس از تولید، گرچه مدل 800 نتوانست مشتریان زیادی را به خود جذب کند، اما مدل 900 با ٥٤٩ سفارش توانست بازار خوبی را به خود اختصاص دهد. پس از آن قطر ایرویز، به عنوان اولین مشتری مدل 900، اقدام به سفارش مدل 1000 کرد كه در حال حاضر در حال انجام تست های
پروازی می باشد.
ایرباس که تا کنون ١٥ میلیارد دلار را صرف برنامه بسط و توسعه این هواپیما کرده است، تصمیم دارد تا سال ٢ ١٨ در هر ماه ١ فروند از این هواپیما را تولید کند. حال در صورتی که بتواند بدنه کربنی را با سرعت بیشتری آماده کند، تعداد هواپیمای تولیدی در هر سال می تواند تا ١٢ فروند در ماه افزایش می یابد. گرچه با توجه به وضعیت بحرانی ایرباس در چند وقت اخیر و تاثیرات احتمالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی این کمپانی، برنامه ریزی های ایرباس می تواند دست خوش تغییراتی شود.
از سوی دیگر دریم لاینر نیز یکی از هواپیماهای محبوب در میان هواپیماهای پهن پیکر محسوب می شود. سه سری بویینگ B787 شامل B787-8 با ظرفیت جابه جایی ٢٤٢ مسافر، سری B787-9 با ظرفیت ٢٩ مسافر و سری B787-10 با ظرفیت ٣٣ مسافر که چند روز پیش با حضور دونالد ترامپ از آن رونمایی شد، سر و صدای زیادی را در جهان به پا كرده اند.
دریم لاینر و A350 را از دو جهت می توان با یكدیگر مقایسه کرد. اگر میزان مصرف سوخت را در این مقایسه مبنا قرار دهیم، سری 10 دریم لاینر به واسطه طراحی آیرودینامیکی ویژه و همچنین وزن کمتر نسبت به A350-900 سوخت کمتری را مصرف می كند. به طوری که این هواپیما نسبت به هواپیماهای هم رده خود ١ درصد عملکرد بالاتری از لحاظ میزان مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای دارد. بویینگ ادعا کرده است، هر صندلی سری 10 دریم لاینر ٤ درصد کاهش هزینه سوخت را نسبت به A350-900 در بر دارد.
البته نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که ایرباس A350 به صورت قابل توجهی آلودگی صوتی كمتری را نسبت به هواپیماهای پهن پیكر دیگر دارد. همچنین تشکیل ٥ درصد از بدنه دریم لاینر و ٥٣% بدنه A350 از کامپوزیت کربنی، به صورت چشم گیری در کاهش وزن این دو هواپیما موثر بوده است.
حال اگر راحتی مسافرین را بین این دو مدل هواپیما مبنا قرار دهیم، در پروازهای بیشتر از ٦ تا ٧ ساعت، میزان فضایی که به مسافرین کلاس اکونومی اختصاص داده شده است، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. هر دو هواپیما ٩ صندلی در هر ردیف دارند، اما A350 داشتن ١٣ سانتی متر فضای بیشتر، راحتی نسبی بیشتری را برای مسافرین فراهم می کند.
با توجه به اینکه بر اساس چشم انداز بازار ایرباس تا سال ٢ ٣٣، تعداد هواپیماهای پهن پیکر این شرکت با دو راهرو به ٧٨ فروند افزایش خواهد یافت، پیش بینی می شود ٧ درصد تقاضا نیزمربوط به هواپیماهایی با ٢٥ تا ٣ صندلی باشد.
ایرباس تا کنون سفارش ٨٢١ فروند از هواپیمای A350 را در طول ١١ سالی که از معرفی این مدل می گذرد، دریافت کرده است. از سویی دیگر بویینگ نیز از سال ٢ ٣ تا کنون سفارش ١٢ ٢ فروند از هواپیماهای دریم لاینر را دریافت کرده است.
کاهش تقاضا برای هواپیمای B777 و ایرباس A380، به دلیل هزینه های عملیاتی و مصرف سوخت بالا و همچنین امکان پرواز در مسافت های طولانی با هواپیماهای B787 و A350، باعث شده تا ایرلاینی مانند امارات كه ناوگانش متشكل از دو هواپیمای B777 و A380 است، علاقه خود را به خرید دو مدل جدید بویینگ و ایرباس در ٥ سال آینده اعلام كند و ایرفرنس نیز سفارش A380 خود را با A350 جایگزین كند.
هر یك از این دو هواپیما با داشتن ویژگی های خاص خود و البته تجهیز شده به آخرین تکنولوژی روز جهان، مشتریان زیادی را به خود جذب كرده اند و ایرلاینها بر اساس سلیقه و نیازمندی خود، اقدام به خریداری این دو هواپیما می كنند.