◄ پیشنهاداتی برای پیشرفت راهآهن در برنامه هفتم
با توجه به پایین بودن شاخصهای بهرهوری راهآهن نسبت به متوسط جهانی، پیشنهاداتی برای پیشرفت راهآهن ارائه میشود.
با وجود همپوشانی گستردگی کشور و ویژگیهای حمل و نقل ریلی و همچنین برخورداری این صنعت از سیاستها و قوانین حمایتی ارزشمند همچون ابلاغیه سیاستهای برنامه هفتم با اولویت ریلی و قانون مدیریت سوخت مصوب 1386 مجلس، متاسفانه با تاخیر ده ساله، سهم ریلی در بار 40 درصد و در مسافر کمتر از 10 درصد اهداف تعیین شده قانون مذکور است.
با توجه به پایین بودن شاخصهای بهرهوری راهآهن نسبت به متوسط جهانی، پیشنهادات زیر برای پیشرفت راهآهن ارائه میشود (تغییر رویکرد اقتصاد حمل ونقل به تملک ارزان و بهره برداری گران به عنوان شرط کافی نباید فراموش گردد).
- راهآهن ضمن پایش پیوسته شاخصهای بهرهوری جهانی، تا پایان برنامه هفتم خود را به متوسط شاخصها برساند.
- گزارشات اقدامات بهرهوری بهصورت سالانه به وزارت راه و سازمانهای ذیربط با نظارت سازمان برنامه ارسال شود.
- راهآهن باید مدل انتفاع بخش خصوصی از پروژههای بهرهوری پیشنهادی را تهیه و به تایید سازمان برنامه برساند.
- راه آهن باید مدل انتفاع کارکنان از پروژههای افزایش بهرهوری را به سازمان مدیریت ارائه نماید.
- سهم مدل BOT برای دوخطه و برقی خطوط (ماده 164برنامه پنجم) تا پایان برنامه باید به 40 درصد کل پروژهها برسد.
- وزارت راه و شهرسازی محاسبه و اخذ هزینه جانبی حمل ونقل را از سال دوم برنامه با 10 درصد آغاز نماید.
- راهآهن باید برنامه خود را برای تعیین و پایش اهداف ارتقای شاخصهای RAMS تهیه و به وزارت ارسال نماید.
- منظور نمودن 20 درصد بودجه دولتی بازسازی ناوگان ریلی برای ارتقای ناوگان و زیربنا به قابلیتهای روز RAMS و کارایی
- واگذاری حداقل 10 درصد اعتبارات فوق برای نمونهسازی ارتقای ناوگان توسط شرکتهای دانش بنیان
- واگذاری وام به بخش خصوصی، از ماده 12 حمایت از تولید و ماده 18 برای ارتقا بر اساس نمونه تایید شده.
- وزارت صمت برای ارتقای مستمر محصولات تولید داخل ریلی و پیشبینی حمایت برای خرید و تعویض اقدام نماید.
- وزارت نفت پروژهای ارتقای ناوگان و زیرساخت کاهش مصرف سوخت بالاتر از 10 درصد یا یک میلیون لیتر را حمایت نماید.
- راهآهن، متوسط وزنی سرعت قطارهای مسافری را تا پایان برنامه 50 درصد و حداقل 120 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.
- وزارت راه و شهرسازی سرعت حداکثر خطوط جدید مختلط باری و مسافری را به 200 کیلومتر بر ساعت برساند.
- برقی کردن خطوط ریلی با اولویت بندی بهگونه ای انجام شود که در پایان برنامه 40 درصد ترافیک با ناوگان برقی انجام شود.
- سرعت متوسط قطارهای کانتینری تا پایان برنامه در مسیرهای بندری بویژه تهران بندرعباس با جادهای برابر شود.
- راهآهن با رویکرد TOD نسبت به توسعه شهرهای اقماری در اطراف خطوط ریلی موجود کلان شهرها اقدام نماید.
- وزارت راه و سازمانهای زیرمجموعه، مطالعات مهندسی ارزش پروژهها را توسط 2 مشاور مستقل انجام دهد.
- وزارت راه و شهرسازی نتایج تحلیل سوانح منجر به تلفات بیش از ده نفر را برای اطلاع عموم در سایت خود قرار دهد.
- وزارت راه و شهرسازی و راهآهن مطالعات ریسک پروژه های ریلی را باید با الگوهای جهانی انجام داده و منتشر نماید.
- وزارت راه برای کاهش ریسک پروژههای بزرگ اجرای مرحلهای و گام بهگام را پیش بینی و اجرا نماید.
- نظام تعرفه حمل بار باید بازنگری شود تا با مبانی قیمت تمام شده و رقابت با حمل جادهای منطبق شود.
- برای ارزیابی تجهیزات، ناوگان و ادوات خریداری شده و ارتقاء یافته راهآهن باید خط تست خود را احداث نماید.
- راهآهن با رویکرد کاهش وابستگی به ارز، سیاستهای بومی سازی و حمایت از ساخت داخل را مدون و منتشر نماید.
- سهم هیچ پیمانکار خدمات ریلی نباید از 35 درصد بازار مربوطه در هر بخش بیشتر شود.
- آیین نامه خطوط ریلی حداکثر در هر بیست سال با بهرهگیری از تجربیات جهانی و فناوری داخل بروزرسانی شود.
- راهآهن با هماهنگی وزارت راه برای برنامه های توسعه طرح جامع تهیه و در بازههای پنج ساله آنرا بروز رسانی نماید.
- راهآهن باید با فناوری تحول دیجیتال نسبت به تجهیز ناوگان و شبکه به سامانههای پایش وضعیت برخط اقدام نماید.
* کارشناس حمل و نقل
مساله نوشتن ِ قانون برای اینهمه اقدامِ به تحولات ساختاری، بسیار مهم است: قوانین ِ سیر و حرکت، قانون اساسی راه آهن هستند! نه اتنها باید با ایجاد و بهره برداری از کریدورها، تغییر کنند بلکه در این تغییر باید متناسب با کشورهای کهک همسایه و منطقه ای ِ مرتبط به روز اوری شوند، مشکل اساسی دیگر در همین زمینه رگولاتوری ریلی ست! ناظر نمی تواند از درونِ بدنه ی یک ساختار و یک سازمان باشد! و البته هر شرکت و نصفه شرکتی از بیرون هم نمی تواند باشد! بحث آثوریتی و داشتن گواهینامه های بین المللی در این زمینه ، بحث مهمی ست ، در درون سازمانب اید ظرفیت ِ قانونی این تغییرات ایجاد شود و ظرفیت تخصصی برای پرسنل مرتبط! مرتبط یعنی تحصیلات مرتبط ، تجربه ی مرتبط! با هم و همزمان
سلام به پرسنل زحمتکش شبانه روزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی داشتم خواستم به کارشناسان مربوطه برسانم بنده یکبار زمان کرنا مجبوری با قطار مسافرت کردم و کوپه های ۶ تخته به ۳ نفر بلیط فروخته میشود و ۳تخته دیگر خالی میماند بنده چهار نفر هستم سه نفر در یک کوپه و یک نفر در کوپه بعدی باید بلیط خریداری کنم یا اینکه یه خانواده ۵ نفره باید ۳نفر در یک گوپه و ۲ نفر دیگه گوپه بغلی باید بلیط تهیه کند وقتی سوار قطار شدم متوجه شدم شرکت راه آهن بخاطر کرنا شرایط را برای مسافران فاصله گذاری کرده و خیلی هم عالی هستش دستتون درد نکنه ولی به ضرر راه آهن میباشد یک پیشنهاد داشتم شما میتوانید وقتی یک خانواده ۴ یا ۵ نفری که با هم هستند یک گوپه در اختیار بدهید و برای نفرات مازاد دریک گوپه ۶ تخته را نصف بها حساب کنید پول ۳نفر را بگیرید و ۲نفر را نصف بها حساب کنید مزیت اینکار به نفع شرکت میباشد و ۲نفر دیگه در گوپه بغلی نمیشینند و شرکت ۲نفر بلیط کامل پولش را میگیرد هم برای خانواده ۵نفر تخفیف خوبی میَشود و هم برای شرکت راه آهن درآمد خوبی میشود
سلام با توجه به اینکه بازنشستگان راه آهن در بعضی از سالها نمی توانند از سهمیه بلیط اداری استفاده کنند مصوبه ای تهیه شود که به بازنشستگان اجازه داده شود سهمیه خودرا واگذار نمایند.