نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه ترانزیت بین المللی
جلسه شورای راهبردی لجستیک منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی، توسعه ترانزیت کالا و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود و تسهیل ترانزیت کالا با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی و رفع موانع فعالیت کریدور های بین المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی در جهت تسهیل، تسریع و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا برگزار شد.
در این این جلسه که به ریاست عیسی فرهادی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد، برزگر ناظر گمرکات گیلان ، یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، جهانبانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ، ولدی مدیرکل ر اه آهن گیلان و رؤسای راهداری و انجمن صنفی حمل و نقل شهرستان به همراه معاونین بندری و حوزه خزر، اقتصادی و سرمایه گذاری، فنی و زیربنایی و مدیران حوزه های مرتبط در حوزه حمل و نقل و لجستیک دستگاه های اجرایی استان حضور داشتند.
به گزارش تین نیوز ، در ابتدای این جلسه امین افقی، دبیر شورای لجستیک سازمان به سوابق تشکیل و اهداف شورای لجستیک در منطقه آزاد انزلی و تشکیل شورای لجستیک در دبیرخانه مناطق آزاد پرداخت.
معاون بندری و حوزه خزر سازمان نقش و اهمیت توسعه لجستیک محور در مناطق و نقش بنادر منطقه آزاد انزلی به عنوان هاب داد و ستد کالا و قرار گرفتن در مسیر کریدور های بین المللی را حائز اهمیت دانست و دستور کار جلسه در خصوص توسعه ترانزیت بین الملی و توسعه دیپلماسی لجستیکی را تشریح کرد.
ولدی مدیر کل راه آهن گیلان از ظرفیت استفاده از حمل و نقل ترکیبی جاده ای – ریلی جهت حمل کالا های وارده به بنادر استان در ایستگاه رشت بیان نمودند و مزیت های رقابتی و راهکار های فعالسازی مستمر برای استفاده از این روش اعلام نمودند.
صادق برزگر مدیر کل گمرک استان گیلان نیز از اقدامات و عملکرد مدیریت عالی منطقه آزاد انزلی و معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان که باعث رونق و رشد بالای تخلیه و بارگیری کالا در بندر کاسپین با همکاری گمرک مستقر در منطقه شده قدردانی و استفاده از ظرفیت های منطقه در جهت توسعه تجارت و آمادگی خود را برای ارائه خدمات در جهت رونق و توسعه تجارت و فعالسازی کریدور های تجاری اعلام نمود.
حسین یونسی مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان؛ سه بندر انزلی ، کاسپین و آستارا را به عنوان بنادر استان گیلان که مکمل یکدیگر هستند و هر یک بر اساس ظرفیت های و مزیت های ویژه خود مشغول به فعالیت هستند اعلام نمود با اقدامات انجام شده ترانزیت در بندر انزلی رشد ۳۴۰ درصدی داشته و افزود بنادر استان گیلان حدود ۷۰ درصد حمل کانتینری بنادر شمالی ایران را به خود اختصاص داده اند.
کامبیز جهانبانی، مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر نیز رونق تجارت در خزر و افزایش حجم تجارت با کشور های اوراسیا و روسیه و فعال سازی کریدور شمال - جنوب از اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی این کریدور خبر داد و افزود کشتیرانی دریای خزر سهم ۲۸ درصدی در سهم حمل کالا در خزر را به خود اختصاص داده و سهم این شرکت در صادرات کالا از مسیر دریایی ۳۸ درصد بوده است و با استفاده از حمل و نقل کانتینری، زمان حمل کالا و در نتیجه هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.
در این جلسه شعبان جعفری رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل و عظیمی رئیس اداره امور راهداری و حل و نقل جاده نیز از مجموعه اقدامات سازمان در جهت تسهیل و کاهش بروکراسی برای صدور بارنامه در بندر کاسپین تقدیر نموده و اعلام آمادگی خود را در جهت تامین کامیون و تسهیل حمل جاده ای اعلام نمود.
در خاتمه این جلسه عیسی فرهادی ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نقش بنادر منطقه آزاد انزلی در توسعه تجارت و یک ظرفیت ارزشمند برای کشور و استان گیلان دانست، موضوعی که با مدیریت واحد و اهداف کلان مشترک و ظرفیت های هر یک از این بنادر می توانند نقش مکمل و تاثیر گذار در حوزه لجستیک شمال کشور ایفا نمایند.