بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

مطالعات تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی در کاهش روند رسوب گذاری بندر انزلی

بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکله های متعدد، عمق آبخور مناسب و پسکرانه وسیع، دارای امکانات مناسبی برای سرویس دهی به انواع شناورهای تجاری، نفتی، مسافری، صیادی و نظامی است.

مطالعات تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی در کاهش روند رسوب گذاری بندر انزلی
تین نیوز

سیده معصومه صداقی عضو هیات علمی و رئیس بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکله های متعدد، عمق آبخور مناسب و پسکرانه وسیع، دارای امکانات مناسبی برای سرویس دهی به انواع شناورهای تجاری، نفتی، مسافری، صیادی و نظامی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکله های متعدد، عمق آبخور مناسب و پسکرانه وسیع، دارای امکانات مناسبی برای سرویس دهی به انواع شناورهای تجاری، نفتی، مسافری، صیادی و نظامی است. این بندر از ابتدا بر روی مصب روگاهای متصل به تالاب انزلی ساخته شده بود و از این رو، همواره در معرض رسوبات ورودی از سمت تالاب قرار داشته و عملیات لایروبی به طور پیوسته در آن انجام شده است.

در سال های اخیر، با توجه به کاهش قابل توجه سطح آب دریای خزر و افزایش حجم رسوبات تالاب ناشی از شرایط بالادست، حجم رسوبات با منشا تالاب در بندر افزایش یافته است. با توجه به راستای اسکله برگشتی (شماره ۱۰) که عمود بر مسیر جریانات خروجی از تالاب است، پیشنهاد حذف یا کاهش طول اسکله مذکور با هدف تسهیل عبور رسوبات از کانال بندر و جلوگیری از نشست آنها در حوضچه (رویکرد در حرکت نگاه داشتن رسوبات) مطرح شده است.

از آنجا که اسکله برگشتی در حال حاضر یکی از اسکله های عملیاتی بندر است و با توجه به تبعات عملیاتی، اجرایی و مالی این رویکرد، ارزیابی فنی موضوع و بررسی تاثیر کاهش طول اسکله برگشتی بر هیدرودینامیک و روند رسوب گذاری بندر به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی محول شد، در این مطالعه، بررسی تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی از جنبه های مختلف شامل موارد زیر مورد بررسی قرار گرفته است.

اهداف این مطالعه شامل بررسی تاثیر حذف یا کاهش طول اسکله برگشتی بر نفوذ امواج به کانال بندر و تامین آرامش اسکله های شماره ۱ تا ۹، رژیم جریان حوضچه و کانال بندر، الگوی شکل گیری گردابه ها و تامین آرامش اسکله ها در برابر سرعت جریانات، الگوی رسوب گذاری در حوضچه و کانال بندر، شرایط ناوبری از نظر مسیر تردد، دایره چرخش و نحوه پهلوگیری و جدا شدن شناورها از اسکله ها، کاربری و بهره وری عملیاتی اسکله (حداقل طول لازم برای حفظ کاربری عملیاتی) است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.