اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری
باید تلاش کرد این کریدور هر چه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.
استاندار گیلان، راه اندازی کریدور شمال جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد این کریدور هر چه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اسدالله عباسی امروز، ۲ مهرماه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان، اظهار کرد: برند محصولات با کیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه هایی مانند گمرک، راهداری، استاندارد و... که به فعالان اقتصادی خدمات می دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آن ها تسهیل کنند.
عباسی ادامه داد: باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راه اندازی کریدور شمال جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.
وی خواستار افزایش ظرفیت ها در بخش زیرساخت ها شد و افزود: باید اینک پس از بهره برداری از راه آهن رشت انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزادراه قزوین رشت انجام شده است.
عباسی با تاکید بر لزوم بازاریابی برای محصولات صادراتی گیلان، اضافه کرد: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.
وی ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفق تر داشته اند؛ از این رو باید راه را برای آن ها هموارتر کرد، نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانه های گمرکی در آستارا برخی دستگاه ها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.
استاندار گیلان بیان کرد: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادرکننده تحمیل شود و از کشتی های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسدشدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه های حمل و نقل از کشتی های یخچال دار استفاده کنند.
وی از دستگاه های اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیون ها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.
عباسی اظهار کرد: دستور احداث تیرپارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.
وی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است، درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساخت های لازم گمرکی در استان هزینه شود.
استاندار گیلان تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه های ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استان ها بیشتر از صادرات باشد و باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمندسازی فرآیند نوبت دهی کامیون ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و تسهیل رویه های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.
عباسی بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق های بازرگانی و تعاون تاکید کرد و گفت: هم اینک شرکت های تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است، این تعاونی ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.
وی راه اندازی کریدور شمال - جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.
باید از هر بندر یک خط ریلی داشته باشیم
اتصال ريلي بندر انزلي از منظر ترابري بسيار مهم و اقتصادي است و موجب بهره ور شدن امكانات بندري و ارزاني حمل و نقل و تسهيل حمل و نقل بين المللي و رونق بيشتر بندر و در نهايت به نفع استان گيلان است. با اينحال مسير ريلي منتهي به بندر انزلي از محدوده تالاب انزلي عبور مي كند. اين تالاب ثبت بين المللي شده و محدوده تالاب طبق كنوانسيون رامسر نبايد مورد تعرض در پروژه عمراني قرار گيرد. بنابراين با وجود پيگيريهاي بيست ساله در شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، سازمان محيط زيست تاكنون مجوزي براي اين مسير نداده است. حتي جاده در محدوده انزلي بدون مجوز و به صورت تخلف از مقررات اجرا شده است. استانداري و وزارت راه بايد به صورت مشترك همراه با نمايندگان گيلان اين موضوع را به رئييس جمهور مطرح كرده و با اخذ مصوبه سران سه قوه حكم قانوني براي اجراي اين مسير به صورت استثنا بر قاعده كلي صادر شود و البته در طراحي و اجراي اين مسير بايد تمهيدات زيست محيطي براي حداقل كردن تاثير سوء پروژه رعايت شود.