بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه کوتاه شد / تعیین ۳ مسیر ترکیبی برای حمل بار در کریدور شمال - جنوب

مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه کوتاه شد / تعیین ۳ مسیر ترکیبی برای حمل بار در کریدور شمال - جنوب
|

تین نیوز | مدیرکل امور بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه کوتاه شد گفت: در همایش بین‌المللی باکو روی سه مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه توافق و برای هریک از مسیرها تعرفه‌های یکسان در حوزه‌های ریلی و خطوط کشتیرانی در نظر گرفته شد.
 

عباس نظری با اشاره به حضور نمایندگان حوزه حمل و نقل ایران٬ آذربایجان، گرجستان و اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای سیاه در همایش بین‌المللی یک روزه‌ باکو گفت: در این همایش تفاهمنامه مهم حمل و نقلی میان کشورهای حاضر به امضا رسید که مسیر حمل بار را از هند به دریای سیاه کوتاه می‌کند.

مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در همایش بین‌المللی باکو روی سه مسیر حمل بار از کریدور هند به دریای سیاه توافق شد٬ ادامه داد: بارهای ترانزیتی در این سه مسیر از مبدأ جنوب شرق آسیا٬ هندوستان و حاشیه خلیج فارس به مقصد حاشیه دریای سیاه از جمله کشورهای گرجستان٬ رومانی٬ بلغارستان و اوکراین منتقل می‌شود.

وی توضیح داد: مسیر شماره یک کریدور شمال-جنوب انتقال بار از مبدأ به بندرعباس-بندرامیرآباد-کشور آذربایجان-گرجستان-دریای سیاه٬ مسیر شماره دو انتقال بار از مبدأ به بندرعباس-قزوین-بندر انزلی-بندر باکو-گرجستان- دریای سیاه و مسیر شماره سه انتقال بار به بندرعباس-آستارا-کشور آذربایجان-گرجستان-دریای سیاه هستند.

نظری یادآور شد: نکته مهم این است که برای هریک از مسیرهای تعرفه‌های یکسان در حوزه‌های ریلی و خطوط کشتیرانی در نظر گرفته شد تا سرمایه‌گذاران بین المللی بتوانند بار خود را از جنوب شرق آسیا تا دریای سیاه با تعرفه یکسان جابه‌جا کنند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه٬ قزاقستان٬ ترکمنستان هر کدام تعرفه‌های ریلی خاص خود را دارند٬ رسیدن به یک تعرفه یکسان را یک موفقیت بزرگ در حمل و نقل منطقه خواند.
این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن از توافق برای کاهش ۲۰ درصدی تعرفه‌های ریلی برای این کریدور بزرگ حمل و نقلی خبر داد و گفت: این تفاهم نیز در راستای جذب سرمایه‌گذاری در این دالان حمل و نقلی صورت گرفت.

نظری با بیان اینکه مسیر پیشین حمل بار در از جنوب شرق آسیا و هندوستان به دریای سیاه٬ دریایی بود که حدود ۳۵ روز به طول می‌انجامید٬ افزود: با توافق صورت گرفته حمل بار در این کریدور از بمبئی تا دریای سیاه به ۱۳ روز کاهش می‌یابد.

پیش از این محموله‌های باری برای انتقال از جنوب شرقی آسیا به دریای سیاه مسیر دریایی اقیانوس هند- خلیج عدن- دریای سرخ- کانال سوئز-دریای مدیترانه-تنگه بوسفور -دریای سیاه را طی می‌کردند.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان پاسخ

    این موفقیت بزرگ را به مسئولان راه آهن تبریک می گویم نقطه عطف در ایجاد شرایط جدید در واقع عزم دولت آذربایجان برای عقب نماندن از قافله ترانزیت و دستور اخیر رئیس جمهور آن کشور بوده است با اینحال تبدیل این فرصت به یک موفقیت کاری از سوی مسئولان راه آهن در خور تحسین بوده است

  • سید مرتضی ناصریان پاسخ

    اهمیت این گونه توافقات گاهی از ایجاد پروژه های زیرساخت ترانزیتی هم بیشتر است زیرا گاهی ما پروژه راه و راه آهن برای ترانزیت می سازیم ولی به علت فقدان توافقات بین المللی آن مسیر ترانزیت انتفاع خاصی نمی بریم اینگونه توافقات با زمان کمتز از پروژه های زیربنایی حاصل می شوند و هزینه چندانی ندارند و باعثانتفاع از زیرساختهای موجود می شوند.